28 مارس 2024 - 12:46

بافت معماری 10 روستای کردستان ثبت ملی شد

10 مارس 2018 - 16:30 dsfr.ir/364na

بافت معماری 10 روستای کردستان ثبت ملی شد
tishineh.com
هورامان

مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان گفت: بافت معماری 10 روستای استان کردستان در شرق منطقه هورامان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پویا طالب نیا اظهار کرد: ثبت ملی روستاهای گلین، حلوان، هشه میز، دولاب، تخته، وصی سفلی، وصی علیا، شیان، ژان و بزلانه در آخرین جلسه شورای ثبت ایران به ریاست معاون میراث فرهنگی کشور انجام شد.

با ثبت این 10 روستا در فهرست ملی، تعداد روستاهای ثبت شده کردستان در فهرست آثار ملی کشور به 13 مورد رسید، پیش از این سه روستای هورامان تخت، ژیوار و پالنگان در این فهرست به ثبت رسیده بودند.

میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان پرونده ثبت ملی بافت 10 روستای دیگر در غرب منطقه هورامان را تکمیل کرده و مراحل اداری آن در دست پیگیری است.

ساختار پلکانی و سنگی، دست نخورده بودن بافت روستا، وجود عنصر ساباط و ابنیه های تاریخی در برخی از روستاها از ویژگی های 10 روستای ثبت شده جدید استان در فهرست آثار ملی است.

این روستاها به صورت میانگین 80 درصد از بافت معماری خود از نظر تاریخی، قدیمی و سنتی را حفظ کرده اند و برخی از آنها ساباط که همان دالان های افقی و عمودی است، را همچنان حفظ کرده اند.

به گفته وی، وجود رفتارهای خاص فرهنگی از دیگر ویژگی های این روستاها است که از جمله آن می توان به آیین دولاب گیری کشمش در روستای دولاب است.

ثبت ملی این روستاها منجر به معرفی هر چه بیشتر توانایی های گردشگری کردستان و توسعه زیر ساخت های هورامان برای داشتن شرایط لازم ثبت جهانی این منطقه تاریخی است.

هورامان نام منطقه ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص بوده که در شهرستان های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه واقع شده است.

واژه هورامان یا اورامان از 2 بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

همچنین واژه هور در کتاب معروف اوستای زردتشت به معنی خورشید آمده است و هورامان جایگاه خورشید نیز معنی می دهد و به اعتقاد مردم، هورامان زمانی شهر بزرگی بود و مرکزیت خاصی داشت و به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه هورامان نیز یاد می کنند.

استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
 

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1