28 مارس 2024 - 03:26

فعالیت واحدهای غیرمجاز در منطقه گردشگری اخلمد خراسان رضوی

28 فوریه 2018 - 12:20 dsfr.ir/o69jk

روستای اخلمد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چناران گفت: با اجرای طرح جامع گردشگری اخلمد می توان این مجموعه را به لحاظ ساختمان های غیرمجاز ساماندهی کرد.

محمد طاهریان مقدم در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه اخلمد، اظهار کرد: منظره طبیعی اخلمد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تمامی ساخت و سازهایی که در اطراف این منطقه انجام شده منجر به کاهش دید و لذت بردن از منطقه شده است و ساختمان های رنگارنگ هیچ سنخیتی با بافت منطقه که بافتی تاریخی است و از خشت و گل ساخته شده، ندارد.

وی در خصوص راهکارها و جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز، خاطرنشان کرد: با توجه به جلساتی که با مدیران شهرستان و نیز مسئولین مربوطه انجام شد، در نظر داریم راهکاری در مورد طرح جامع گردشگری اخلمد داشته باشیم و با شناسایی ساختمان ها طرح جامع را برای آن تعریف کنیم و تا زمانی که این طرح در نظر گرفته نشود هیچ گونه ساماندهی صورت نمی گیرد به همین منظور اقداماتی در خصوص طرح جامع گردشگری اخلمد انجام شد و پیگیر این موضوع هستیم که آن را به نتیجه برسانیم.

تاکنون جلساتی در خصوص این موضوع برگزار شد و بعد از ایام تعطیلات نوروز این موضوع را به جد پیگیری خواهیم کرد و در ادامه مشارکت بخش خصوصی را می طلبد تا تفرجگاهی مانند رستوران، پارک، استراحتگاه و... در آن منطقه مهیا شود و این امر با همکاری مردم منطقه محقق می شود که یکی از نکات حائز اهمیت به شمار می رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلوی ساخت وسازها تا حدودی گرفته شده و فردی که قصد دارد ساخت وسازی انجام دهد باید از دستگاه های مربوطه استعلام بگیرد، اضافه کرد: جلساتی با حضور دهیاری و شورای روستا و همچنین خود شهرستان در خصوص ساماندهی اقامتگاه های غیرمجاز برگزار شد و افرادی که در آن منطقه مسافرپذیر هستند و یا شب ها خدمات به مسافر می دهند هیچ گونه نظارتی از طریق دستگاه های مربوطه بر آن ها وجود ندارد چراکه هر فردی برای خود مبلغی را برای خدمات دهی در نظر می گیرد.

طاهریان مقدم تصریح کرد: تعدادی از افراد برای ایجاد اقامتگاه بوم گردی و خانه مسافر اقدام کردند و منطقه این ظرفیت را دارد که تقریبا پنج و یا 6 اقامتگاه بوم گردی و حداقل 10 الی 15 خانه مسافر داشته باشد و با توجه به اینکه در مجموعه اخلمد بیش از یک میلیون و 300 هزار گردشگر و همچنین 300 گردشگر خارجی وجود دارد، به همین منظور لازم است که طرح ساماندهی و طرح جامع گردشگری اجرایی شود تا به نتایج مطلوب و نیز مشکلات منطقه را تا حدودی رفع کنیم.

در حال حاضر هیچ گونه اقامتگاهی در اخلمد وجود ندارد که قابل استفاده و دارای مجوز باشد. 20 منزل و سوییت را شناسایی کردیم که هیچ گونه مجوزی ندارند و در شهرستان تنها اقامتگاه ارگ رادکان در روستا رادکان و خانه مسافر خواجه نصیرالدین طوسی در رادکان وجود دارد و لازم به ذکر است که دومین اقامتگاه بوم گردی رادکان در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1