هویت و اصالت مهم ترین عناصر بسته بندی صنایع دستی

6 مرداد 1394 - 14:00 dsfr.ir/ln1ng

بسته بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگه داری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. در این میان کارشناسان معتقدند، توحه به هویت و اصالت مهم ترین عناصر در بسته بندی صنایع دستی است.

بسته بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگه داری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. طراحی بسته بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه ای که از سویی کمترین آزار در حین تولید تا مصرف به محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد می شود. 

در این میان کیفیت تولیدات از یک سو و چگونگی عرضه آن از دیگر سو مورد توجه قرار می گیرد. صنایع دستی نیز از این امر مستثنی نیستند. صنایعی که هرچند در مرحله تولید با کیفیت هستند اما در ارائه به بازار با مشکلات بسیار رو به رو هستند.

به گزارش دنیای سفر، نخستین نمایشگاه دو سالانه آثار طراحان بسته بندی کشور همزمان با دومین مراسم سالانه اهدای جوایز و معرفی آثار برگزیده سال بسته ها، 17 مهرماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

این نمایشگاه با هدف ارتقا جایگاه طراحی بسته بندی به عنوان عاملی تاثیرگذار در بالا بردن فرهنگ بصری جامعه و تاکید بر اهمیت بسته بندی در فروش و صادرات کالاهای غیرنفتی و بهبود چرخه اقتصادی کشور، همچنین تبادل دانش و تجربیات حرفه ای طراحان فعال در این رشته برگزار می شود.

چنان که "ایمان آل مظفر" دبیر و مسئول برگزاری نمایشگاه دوسالانه آثار طراحان بسته بندی از رویکرد جدید آن نسبت به دور گذشته خبر می دهد و می گوید: "در دور گذشته سعی مان بر رساندن درخواست و دغدغه تولید کنندگان و صاحبان صنایع به طراحان بود اما در این دور، سعی بر رساندن صدای صراحان به صاحبان صنایع داریم تا بتوانیم تعاملی دو سویه بین آنها ایجاد کنیم."

به گزارش دنیای سفر، بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته ها می‌شود. چنانکه گستردگی آن طیف وسیعی از جامعه را شامل می شود. هیچ تیراژی همانند بسته بندی در سراسر کشور و حتا دنیا گسترده نمی شود و این مسئله در میان تولید کنندگان و طراحان دغدغه ایست که باید مورد توجه قرار گیرد.

"شهرزاد اسفرجانی" عضو هیات داوران و گروه مشاروان با اعتقاد بر آنکه برندها بر اساس بسته بندی شکل می گیرند خاطرنشان کرد: "با توجه به تغییراتی که در حوزه تجارت جهانی و حضور ایران در این بازارها شاهد هستیم توجه به بسته بندی که هویت و اصالت را نشان دهد اهمیت دارد. چنان که تا کنون یکی از مهم ترین موانع عرضه صنایع دستی موضوع بسته بندی آن بوده است."

او ادامه داد: "بسته بندی خوب و قابل ارائه برای صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار است چنانکه بازارهای جهانی با توجه به این عناصر خواستار آن خواهند بود. عناصری همچون تاکید بر هویت و اصالت اثر."

با وجود چنین تاکیداتی در خصوص بسته بندی و توجه به طراحی آن، "بیژن جناب" رییس هیات داوران و عضو گروه مشاوران دوسالانه آثار طراحان بسته بندی در پاسخ به سئوال خبرنگار دنیای سفر درباره چگونگی داوری آثار این دوسالانه گفت: "داوری این دوسالانه کمی متفاوت تر است. چرا که طراحی در قبال ارتباطی که می تواند بسته بندی با مخاطب برقرار کند مورد توجه قرار می گیرد. در واقع رضایتمندی جامعه و صاحبان صنایع مد نظر داوران است."

او در پاسخ به این سوال که آیا داوری بر اساس سلیقه بازار و به نوعی بازارپسندانه خواهد بود گفت: "دید و سلیقه جامعه را مد نظر خواهیم داشت و در عین حال در صدد ارتقا سطح سلیقه هنری جامعه خواهیم بود. اما ملاک تنها طراحی نیست بلکه موقعیت آن در بازار نیز مد نظر خواهد بود. در واقع طراحی صنعتی در طراحی بسته بندی را مورد توجه داریم. این طراحی از مواد غذایی تا صنایع دستی را شامل می شود. باید توجه داشت که طراحی بسته بندی گستردگی وسیعی از نظر چاپ و طراحی و ... دارد که باید مورد توجه داوران قرار گیرد."

اسفرجانی نیز در پاسخ به این سئوال خبرنگار دنیای سفر گفت: "بازارپسند بودن به این معناست که خواص آن را تحسین کنند و مردم آن را بپسندند. اگر بسته بندی چنین ویژگی هایی داشته باشد و در بازار کارآیی داشته باشد چرا که نه می توان نام بازارپسند هم بر آن نهاد."

او همچنین به ملاحظات بسیاری که در حوزه بسته بندی حاکم است اشاره کرد و گفت: "قبل و بعد از تولید ملاحظات بسیاری در این حوزه وجود دارد که گاهی حکم می کند تا بسته بندی از هنر صرف خارج شود. حضور در بازار داخلی و بعد از آن در بازارهای جهانی مد نظر داوران است و البته عناصر گرافیکی با این مهم تفاوت دارد."

دیدگاه شما

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
6 + 3 =
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
1