17 آوریل 2024 - 00:29

"مشق تهران" میدان موزه های ایران شود

17 فوریه 2018 - 14:30 dsfr.ir/oo6ls

"مشق تهران" میدان موزه های ایران شود
میثم رودکی / دنیای سفر
گردشگران در میدان مشق تهران

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اگر شهرداری و وزارت خارجه همراهی کنند می توان با استفاده از ساختمان های اطراف میدان مشق، این میدان را به میدان موزه های کشور تبدیل کرد.

محمدحسن طالبیان در مراسم نمایش 40 فرش صفوی همزمان با چهل سالگی موزه فرش ایران اظهار داشت: تقریبا اوایل انقلاب کمتر از 70 موزه فعال در کشور داشتیم، اما خوشبختانه اکنون این موزه ها به بیش از 650 موزه رسیده است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معمولا همیشه در قعر جدول بودجه کشور قرار دارد، در نتیجه برای تکمیل، نگهداری و... موزه ها نیازمند کمک سایر بخش ها هستیم. با این حال سال گذشته 1/5 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سامان دهی مخازن موزه ها تخصیص داده شد. در حالیکه کل بودجه موزه ای کشور 20 میلیارد تومان است. در نتیجه لزوم مشارکت بخش خصوصی در این حوزه به جد احساس می شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم وقف در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: متأسفانه وقف در این حوزه ناچیز است و باید توسعه پیدا کند. هنر فرش، تزیینات معماری، هنرهای سنتی دستی از هم جدا نیستند و آیینه همدیگر هستند.

در زمان ریاست دکتر مونسان بحث موزه های ملی به صورت جدی مطرح و قرار شد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر موزه های ملی نظیر موزه فرش نظارت کند.

خوشبختانه نمایش ذخایر فرهنگی کشور رو به گسترش است، مثلا نمایشگاهی در موزه ملی برگزار شد و در آن جواهرات سلطنتی در معرض دید عموم قرار گرفت و جواهرسازان بسیار زیادی از این جواهرات سلطنتی الهام گرفتند و آموختند.

موزه ها حتما باید بنا به ماهیت خود از سایر موزه ها شیء به امانت بگیرند و به آنها اشیای موزه ای امانت دهند. موزه فرش نیز باید با سایر موزه های فرش پیوند برقرار کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام اینکه اخیرا مصوبه ای تصویب شده که پیرو آن عین درآمد موزه ها به خود موزه ها برگردد، گفت: بسیاری از سازمان ها و نهادها ساختمان های تاریخی بسیاری را در اختیار دارند، این موزه ها باید به موزه های ملی کشور اختصاص داده شود. مثلا اگر شهرداری و وزارت خارجه همراهی داشته باشند، می توان با استفاده از ساختمان های اطراف میدان مشق، این میدان را به میدان موزه های کشور تبدیل کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری تسنیم » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1