29 مارس 2024 - 01:51

تلف شدن ۳ هزار پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق

12 فوریه 2018 - 16:30 dsfr.ir/679cj

تلف شدن ۳ هزار پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق
wikimedia.org
پرندکان وحشی

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست با اعلام آمار تلفات ۳ هزار پرنده مهاجر در پارک ملی بوجاق در اثر شیوع آنفلوآنزای H5N6 از افزایش پایش و حفاظت فیزیکی تالاب ها، آبگیرها و نواحی ساحلی کشور خبر داد.

سیامک مسعودی رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست در پی شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان H5N6 از پایش وضعیت پرندگان در پارک ملی بوجاق استان گیلان خبر داد و گفت: از 15 بهمن ماه مرکز تشخیص بیماری های سازمان دامپزشکی، بیماری آنفولانزای پرندگان را با سویه جدید H5N6 را تأیید کرده است.

این سویه تا به حال در ایران گزارش نشده بود و برای نخستین بار در پارک ملی بوجاق مشاهده و گزارش شده است در همین فاصله تلفاتی در پرندگان نیز به وجود آمد.

مسعودی با بیان اینکه با شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان جمع آوری و امحای بهداشتی لاشه این پرندگان و قرنطینه در این منطقه آغاز شده است، ابراز داشت: ممکن است این سویه جدید آنفولانزا برای حیوانات و انسان ها مخاطراتی داشته باشد به همین منظور در منطقه پارک ملی بوجاق قرنطینه اعلام شد.

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: جلوگیری از ورود گردشگر، ایجاد حوضچه های عفونی در منطقه، کنترل رفت و آمدهای دامپزشکان و همکاران محیط زیست از جمله این اقدامات بوده است.

براساس آخرین گزارش ها سعی شده هیچ چیز از منطقه بوجاق خارج نشود و تنها براساس دستورالعمل ها، همکاران محیط زیست و کارشناسان دامپزشکی اقدام کنند.

مسعودی با تأکید براینکه این سویه آنفولانزا برای نخستین بار در پارک ملی بوجاق گزارش شده است، اظهار امیدواری کرد: با تمهیداتی که انجام شده این سویه آنفولانزا در منطقه باقی بماند و دیگر شاهد تلفات و خساراتی خارج از پارک ملی بوجاق در اثر شیوع آن نباشیم.

رئیس گروه بیماری های حیات وحش سازمان محیط زیست ادامه داد: براساس آمار حدود 3 هزار پرنده مهاجر بر اثر ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در پارک ملی بوجاق تلف شده اند که جمع آوری اطلاعات آماری آن به دلیل گستردگی سطح تالاب بسیار سخت بوده و امکان اعلام کاهش یا افزایش این تلفات از سوی دیگر مسئولان وجود دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری فارس » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1