29 مارس 2024 - 13:18

موزه صفوی بناب بازگشایی شد

5 فوریه 2018 - 16:30 dsfr.ir/tx9tj

موزه صفوی بناب

موزه صفوی شهر بناب پس از تعطیلی چند ماه اخیر، روز یکشنبه بازگشایی شد.

مرتضی آبدار با اشاره به وقفه در فعالیت موزه یاد شده، اظهار کرد: این موزه بسیار زیبا و منحصر به فرد از امروز 15 بهمن ماه مجدد پذیرای بازدیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تمام تلاش خود را برای توسعه و رونق فعالیت موزه ها صورت می دهد، گفت: در این راستا حمایت های لازم برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از موزه ها و سایر اماکن دیدنی استان در دستور کار قرار دارد.

آبدار با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای 28 موزه است که 19 مورد آن در تبریز و بقیه در سایر شهرستان های استان واقع است، گفت: از جمله آنها می توان به موزه های آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، محرم، قرآن و کتابت، موزه عصر آهن، مسجد کبود، تاریخ طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، موسسه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز، شهر و شهرداری و موزه ادبی استاد شهریار در تبریز و موزه ایلخانی مراغه، سنگ نگاره های مراغه، صفوی بناب، هدایای خامنه، عشایر آذربایجان سراب، مردم شناسی جنوب سهند و موزه میانه در شهرستان های استان اشاره کرد.

موزه صفوی شهر بناب در سال 1390 در محل خانه تاریخی سیف العلما تاسیس شد و تمام آثار این موزه از سکه تا نگارگری مربوط به دوره صفوی و شاهان آن دوره است.

خانه سیف العلما با نمایی آجری و رو به جنوب بنا شده که مصالح عمده آن چوب، آجر و خشت و با مساحت 450 مترمربع و حیاط 490 مترمربعی به موزه تبدیل شده است.

این بنا که در محله ای قدیمی در خیابان شهید بهشتی بناب واقع شده، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این موزه تصاویری از نگاره های شاهنامه تهماسبی، یکی از شاهکارهای هنری مکتب تبریز دوره صفوی، به نمایش درآمده و در بخش خط و کتابت موزه، کتب خطی این دوره در کنار تصاویری از قطعات خوشنویسی از استادان بزرگ دوره صفویه قرار دارد.

ظروف مسی دوره صفوی و آثاری از شهرستان بناب دیگر آثار این موزه را تشکیل می دهد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1