29 مارس 2024 - 07:08

راه حلی برای کاهش گرما و سرمای جهانی

31 ژانویه 2018 - 13:30 dsfr.ir/u23zj

سرمای شدید

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که با سبک کردن ساختمان ها، جاده ها و سایر زیرساخت ها در مناطق پر جمعیت، تغییر کشت و استفاده از شیوه های کشاورزی بدون شخم می توان گرما و یا سرمای بیش از حد و ناگهانی هوا را که از پیامدهای گرمایش زمین است، به میزان قابل توجهی کاهش داد.

نتایج این مطالعه که در مجله Nature Geoscience منتشر شد، نشان می دهد مهندسی اقلیم با تغییر و اصلاح ویژگی های سطحی زمین در مناطق پرجمعیت و مناطق کشاورزی در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا، می تواند سرما و یا گرمای بیش از حد و ناگهانی هوا را در این مناطق دو تا سه درجه سانتیگراد کاهش دهد.

این تغییرات اصلاحی می تواند شامل سبک کردن ساختمان ها، جاده ها و سایر زیرساخت ها در مناطق پرجمعیت، تغییر کشت و استفاده از شیوه های کشاورزی بدون شخم باشد.

برخلاف بسیاری از روش های مهندسی اقلیم برای مقابله با تغییر اقلیم، تاثیر و کارایی بسیاری از تغییرات منطقه ای یاد شده، آزمایش و ثابت شده است. همچنین استفاده از این روش در قیاس با تزریق آئروسل ها (قطرات بسیار ریز مایع و یا جامد) به جو خطرات کمتری دارد.

براساس این گزارش، در مقابل، سایر اشکال پیشنهاد شده مهندسی اقلیم برای مقابله با تغییرات آب و هوا در مقیاس بزرگ، مانند به کارگیری افشانه ائروسل های سولفات در اتمسفر، تلقیح آهن به آب اقیانوس ها و حتی ساخت آینه های غول آسا در فضا، تاثیرگذاری قطعی ندارند و ممکن است سیستم های آب و هوایی را به طور نامنتظره ای تغییر دهند و چه بسا وضعیت را برای برخی کشورها وخیم تر کنند.

در یک مطالعه مشترک جدید، محققان دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا، دانشگاه تاسمانیا در استرالیا، سازمان تحقیقاتی CSIRO در استرالیا و آزمایشگاه ملی 'نورث وست پسیفیک' در آمریکا، از طریق مدل سازی، تاثیر تغییر خصیصه های برون فرستی گرما در اراضی کشاورزی و مناطق پر جمعیت در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا را بر گرمای متوسط هوا، گرما و یا سرمای بیش از حد ناگهانی و میزان بارش بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که تغییر خصیصه های برون فرستی گرما در زمین های کشاورزی و مناطق پرجمعیت، تاثیر اندکی بر گرمای متوسط هوا و میزان بارش به غیر از آسیا داشت اما گرما و یا سرمای بسیار زیاد را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

بر این اساس، محققان 'مهندسی اقلیم بر پایه زمین منطقه ای' را راهکار موثری برای کاهش سرما و یا گرمای بیش از حد هوا عنوان کردند و در عین حال یادآور شدند که قبل از اجرایی شدن این راهکار، باید تقاضاهای رقابتی برای استفاده از اراضی را به عنوان مثال برای تولید محصولات غذایی، تنوع زیستی، جذب کربن، مناطق تفریحی و غیره در نظر گرفت.

محققان خاطرنشان کردند: باید به یاد داشته باشیم که مهندسی اقلیم بر پایه زمین یک راه حل جادویی نیست و تنها بخشی از یگ راه حل است و تاثیری بر گرم شدن متوسط هوای زمین و یا اسیدی شدن اقیانوس ها ندارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1