19 مارس 2024 - 10:58

دو هزار واحد بوم گردی به ظرفیت اقامتی کشور افزوده می شود

24 ژانویه 2018 - 13:30 dsfr.ir/jn8rm

اقامتگاه بوم گردی

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: دو هزار واحد بوم گردی به بخش گردشگری اضافه خواهیم کرد که ١٦ هزار شغل را در پی خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در محل دایمی نمایشگاه های تهران در حال برگزاری است در این برنامه، علی اصغر مونسان گفت: در سالی که از سوی سازمان ملل متحد «گردشگری پایدار، ابزار توسعه» نام گرفته بود، صنعت گردشگری هم چنان به رشد خود ادامه داد، به گونه ای که طبق آخرین آمار، در سال ۲۰۱۷ با رشدی معادل ۷ درصد، جهان شاهد جابجایی یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون گردشگر بین المللی بود که از سال ۲۰۱۰ تاکنون بالاترین نتایج را نشان می دهد.

وی افزود: امروز گردشگری به عنوان سومین صنعت و بخش بزرگ صادراتی جهان با قابلیت بالای اشتغالزایی و توسعه جوامع محلی و با گردش مالی ۱۴۰۰ میلیارد دلاری، مولد ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان است و به ازای هر ۱۱ شغل در جهان یک شغل مربوط به حوزه گردشگری است. جمعا ۱۰۸ میلیون نفر در سراسر دنیا مشاغلی مرتبط با بخش گردشگری دارند و سه برابر این رقم نیز مشاغلی است که به نحوی غیر مستقیم وابسته به صنعت گردشگری است.

براساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید و بیش از ۵۰ درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود

در ظرفیت اشتغالزایی گردشگری همین بس که می توانیم در کشورمان با رقمی اندک و در حدود ۵۰ میلیون تومان در حوزه گردشگری ایجاد شغل کنیم، در حالی که برای ایجاد شغل در اکثر صنایع ۸ تا ۱۰ برابر این رقم مورد نیاز است. با چنین ظرفیت هایی توجه به صنعت گردشگری مهم ترین راهکار برون رفت از اقتصاد متکی به نفت، ایجاد اشتغال ارزان و توزیع جغرافیایی عادلانه ثروت بر اساس داشته ها و ظرفیت های بومی و تحقق ایده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درون زایی با نگاه جهانی است.

مونسان بیان کرد: رویکردها و اقدامات متعددی برای افزایش رقابت پذیری صنعت گردشگری ایران در دستور کار و اجرا قرار گرفته که از آن جمله می توان به تدوین برنامه ملی برای توسعه گردشگری، تقویت همکاری هم افزا میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه کسب و کارهای گردشگری، حمایت از کارآفرینان خلاق و نیروهای نخبه و کسب و کارهای نوپا در این صنعت در آمدزا و اشتغال آفرین، تنوع بخشی موضوعی و جغرافیایی به محصولات و خدمات گردشگری بر اساس مزیت های منحصربه فرد منطقه ای، زمینه سازی برای بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تولید و اشاعه محتوا، گسترش بازاریابی محصولات گردشگری، توسعه مقاصد گردشگری شهری و روستایی در چارچوب طرح های شهر گردشگر و بوم گردی، تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری و توسعه تبلیغات و بازاریابی در سطح بین الملل با نگاه ویژه به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.

مونسان گفت: بی شک برگزاری رویدادها و نمایشگاه های بین المللی به عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، با فراهم سازی امکان ارتباط چهره به چهره بین عرضه کنندگان و مصرف کنندگان خدمات و ایجاد بستر مناسب برای افزایش تعاملات و همکاری های درون بخشی و بین بخشی، می تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو به رشد ایفا کند.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن حضور فعال در رویدادهای جهانی مربوط به حوزه های فعالیت خود، برگزاری و توسعه کمی و کیفی نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران را در دستور کار قرار داده است.

در واقع برای رقابت در بازار گردشگری جهانی چاره ای جز استفاده و مدیریت بهینه همه امکانات بالقوه کشور برای ارتقاء کمی و کیفی محصولات گردشگری و در عین پایین آوردن قیمت این محصولات نداریم.

بدون شک تحقق چنین موضوعی صرفا برعهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیست و از آنجایی که گردشگری یک حوزه فرا بخشی است و نتایج و منافع عاید از آن نیز نصیب همه می شود، لذا همه ارگان ها باید سهم مربوط به خود را در این زمینه ایفا کنند.

از سویی فراموش نکنیم گردشگری یک صنعت کاملا وابسته به فرصت های زمانی و مکانی است، به این معنا که تابستان و زمستانش نباید یکی دیده شود و جنوب و شمالش برنامه هایی متفاوت می طلبد و باید برای هر فصل و هر منطقه ای برنامه و بسته گردشگری متناسب با آن داشته باشیم.

بر اساس این ضرورت ها و رویکردها، نمایشگاه گردشگری امسال را هدفمند و مبتنی بر شناخت ظرفیت ها و نیازها و هم چنین جلب حداکثری مشارکت ها طراحی کرده ایم.

رونمایی از سامانه یکپارچه و هوشمند راهبردهای مدیریت صنعت گردشگری کشور از اتفاقات شاخص نمایشگاه امسال است و این سامانه فرصتی را فراهم می کند تا تمامی علاقمندان، ذینفعان و متخصصان گردشگری ضمن دسترسی به یک بانک جامع در حوزه ظرفیت های گردشگری، بتوانند به صورت آنلاین نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند و در واقع بستری فراهم می شود تا همه پای کار بیایند و در این عرصه مهم مشارکت کنند.

وی افزود: ایجاد ١٣٧ هزار شغل به عهده سازمان میراث فرهنگی گذاشته شده است ولی برای این موضوع بودجه ای در اختیارمان نیست.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1