19 مارس 2024 - 11:15

فرش دستباف سیستان ثبت جهانی شد

24 ژانویه 2018 - 08:30 dsfr.ir/cl4sy

فرش دستباف سیستان ثبت جهانی شد
ribnews.ir
فرش دست باف سیستان

دیروز طی مراسمی در سیستان، فرش دستباف این منطقه به ثبت جهانی رسید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم گفت: اکنون 47 منطقه جغرافیایی فرش دستباف به ثبت ملی رسیده و 29 منطقه ثبت جهانی شده است.

دکتر کارگر در همایش ثبت جهانی فرش سیستان در زابل افرود: فرش دستباف همیشه به عنوان یکی از اقلام مهم صادرات غیرنفتی کشور ما نامدار بوده است، همچنان بعنوان یکی از اقلام غیرنفتی قابل توجه است، هرچند سهمی که میعانات گازی و فراورده های پتروشیمی ایفا می کنند در حوزه صادرات غیرنفتی اعداد بهتری را شامل می شود، ولی فرش دستباف همچنان در حوزه ارز آوری قابل اتکاست.

فرش دستباف به شدت از منظر اشتغالزایی قابل توجه است، در بسیاری از مناطق کشور که در معرض خشکسالی ها قرار گرفته اند، این فرش دستباف است که می تواند اشتغالی پاک، دردسترس و زودبازده را ایجاد نماید، همچنان که در گذشته های تاریخی کمک معیشت خانوار درکنار دامداری و کشاورزی بوده، در این سالها که ما گرفتار مصیبت خشکسالی شدیم هم می تواند از بعد اشتغالزایی کمک کند.

یکی از دغذغه های قدیمی فعالان فرش دستباف ایران بهره مند شدن از قانون بیمه قالیبافان بوده، قانونی که مصوب مجلس و دولت بود و برای اجرا ابلاغ شد و چندسالی هم هست که اجرا می شود، متاسفانه دراین چند سال اخیر اعتبار لازم مصوب نشده و بخشی از جامعه قالیباف کشور پشت درهای تامین اجتماعی باقی مانده اند.

این مقام مسئول در مرکزملی فرش ایران با بیان اینکه، هرچند راهکارهای جایگزین مثل بیمه روستاییان و عشایر پیشنهاد شده است، افزود: درخواست ما بعنوان مدافعان حوزه فرش دستباف از مجلس این است که با افزایش اعتبار مربوط به قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی شناسه دار بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

کارگر اضافه کرد: اگرچه باید این حق را به دولت و مجلس داد که اعتبار این حوزه، اعتبار بزرگی است و بیش از هزار میلیارد تومان سهم اجرای این قانون توسط دولت است، درحالی که درحال حاضر 700 میلیارد تومان اعتبار در این خصوص در نظر گرفته شده که باید به هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کند، اما کاری است با ارزش که می تواند 500 هزار نفر قالیباف را در سال های آینده تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی در خصوص جهانی شدن ثبت جهانی فرش دستباف سیستان نیز گفت: طبیعی است که در بسیاری از حوزه ها مشاهده می کنیم که کشورهای همسایه ما شاید قدمت تاریخی آنها مثل قدمت تاریخی ایران نیست، برای خودشان دست به هویت سازی و شناسنامه سازی می زنند و خیلی وقتها جعل هویت می کنند.

در خیلی از حوزه ها غفلت کردیم بخشی از میراث ما را به نام خودشان به ثبت رساندند، مثلا شنیده می شود که فلان شخصیت مذهبی فلان ورزش خاص و...، بنام کشورهای همسایه ما در حال ثبت است. در حوزه فرش دستباف همت شده تا غفلت نشود و ثبت به انجام برسد.

رئیس مرکزملی فرش دستباف ایران افزود: خوشحالیم که تا به اکنون 47 منطقه جغرافیایی فرش دستباف به ثبت ملی رسیده و از میان آنها در طول دولت یازدهم 29 منطقه ثبت جهانی شده است و در سازمان جهانی مالکیت فکری این ثبت ها به رسمیت شناخته شد و بعنوان یک عامل بازدارنده در برابر بیکاری ها و دست اندازی های رقبا می تواند ایفای نقش نماید و طبیعی است که یکی از این مناطق باید قالی سیستان باشد، چراکه دارای هویتی مشخص و بنام بوده و به راحتی قابل مرزبندی و چارچوب گذاری است.

قرار نیست به همین جا اکتفا شود بلکه ازاینجا به بعد بحث تجاری سازی این امر باید مد نظر قرار گیرد و باید تک تک تولید کنندگان فرش سیستان از این لوح و گواهی برای بازار یابی استفاده کنند، باید فروشنده، تولیدکننده و صادرکننده دارای سایت و فروشگاهی باشند و اگر به هر یک از ابزارهای تبلیغاتی در بازارهای جهانی متوسل می شوند، باید از این گواهی ثبت شده جهانی استفاده کنند که اگر این بسترسازی برای تجاری سازی نشود، بعد ازاین همایش یادمان خواهد رفت که فرش سیستان ثبت جهانی شده است و باید ازاین گواهی بدرستی استفاده شود و مطالبه برای این فرش استفاده شود.

وی همچنین از ثبت ملی فرش بلوچ در سال آینده بعنوان دستور کار مرکز ملی فرش ایران خبر داد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1