19 مارس 2024 - 11:48

تاکید بر همکاری های بیشتر ایران و آلمان در زمینه پروژه های مرمتی

23 ژانویه 2018 - 15:30 dsfr.ir/ia98v

مرمت آثار تاریخی

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با سفیر آلمان در ایران، بر افزایش همکاری های دو کشور در حوزه پروژه های مرمتی تاکید کرد.

در جلسه ای که روز دوشنبه با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، میشائل کلور برشتولد سفیر آلمان در ایران، فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه ها، پرفسور یگر و برخی از نمایندگان سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، بر همکاری بیشتر ایران و آلمان در زمینه پروژه های مشترک میراث فرهنگی کشور تاکید شد.

طالبیان در این دیدار به پیشینه همکاری های دوجانبه ایران و آلمان در پروژه های مشترک میراث فرهنگی اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر اقدامات مرمتی، حفاظتی و باستان شناسی مختلفی از سوی هیئت های مجرب آلمانی و کار شناسان ایرانی انجام گرفته است.

کار شناسان آلمانی با بهره گیری از تکنولوژی های نوین در زمینه استحکام بخشی خانه سیستانی در بم، ساختار ایوان غربی تخت سلیمان، رفع خطر و استحکام بخشی جداره های سازه های آبی تاریخی شوشتر، میدان نقش جهان اصفهان، مطالعه و مرمت گنبد چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، همکاری بسیار خوبی با کار شناسان ایرانی داشته اند.

همچنین میشائل کلور برشتولد سفیرآلمان در ایران نیز از فعالیت های مشترک علمی کار شناسان ایرانی و آلمانی استقبال کرد و افزود: با توجه به اقدامات مرمتی هیئت های آلمانی در ارگ بم یکی از اولویت های اصلی، بازدید از بم و حضور در جشن افتتاحیه خانه سیستانی پس از اقدامات استحکام بخشی آن است که با همکاری دانشگاه درسدن آلمان و به سرپرستی پرفسور یگر انجام شد.

سفیر آلمان در ایران علاقه مندی خود را از حضور کار شناسان این کشور در دیگر پروژه های مشترک مرمتی اعلام کرد.

در این دیدار، معاون میراث فرهنگی کشور نیز با ابراز خرسندی از حضور و بازدید سفیر آلمان از پروژه های مرمتی در پایگاه ها و محوطه های تاریخی کشور گفت: سفیر آلمان در ایران به همراه هیئتی از کار شناسان می تواند در مرحله نخست از محوطه ها و پروژه های مشترک ایران و آلمان در خوزستان و کرمان بازدید کند.

میشائل کلور برشتولد همچنین بر هر گونه همکاری هایی که بتواند موجب ارتقای پروژه های میراث فرهنگی ایران شود استقبال کرد و افزود: سفارت آلمان در ایران هر گونه کمکی که بتواند برای توسعه علمی و ارتقای پروژه های مشترک انجام دهد، دریغ نخواهد کرد.

پس از بازدید از این پروژه ها، گزارش مکتوبی برای نمایندگان در برلین ارسال خواهد شد که این گزارش ها زمینه ای برای حمایت های بیشتر را فراهم خواهد کرد.

در این جلسه نیز همچنین پرفسور یگر درخصوص مباحث فنی که تاکنون در ایران و محوطه های جهانی انجام داده است توضیحاتی ارائه کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1