19 مارس 2024 - 10:15

تالاب های گیلان میزبان افزون بر 200 هزار پرنده مهاجر

23 ژانویه 2018 - 13:30 dsfr.ir/t4475

تالاب های گیلان میزبان افزون بر 200 هزار پرنده مهاجر
idehshot.com
پرندگان مهاجر

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست گیلان گفت: تالاب های غنی از مواد غذایی استان در سالجاری میزبان 200 تا 250 هزار پرنده مهاجر از عرض های شمالی کره زمین بوده است.

حسین علی نژاد گفت؛ مهاجرت پرندگان از عرض های شمالی کره زمین شامل مناطق سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این مناطق به تالاب های گیلان از اواخر شهریورماه آغاز می شود و این پرندگان تا نیمه یا اواخر اسفند ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می کنند.

وی شرایط مساعد آب و هوایی، فراوانی مواد غذایی و امنیت را از دلایل فرود پرندگان مهاجر شامل انواع مرغابی سانان، قو، غاز، پرستوهای دریایی و چنگرها و سایر پرندگان از 81 گونه مختلف در تالاب ها و آبگیرهای گیلان اعلام کرد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر در سال جاری گفت: برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، امسال برای دومین سال پیاپی، شکار هرگونه پرنده در استان ممنوع است.

پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در سطح حدود 30 هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند.

استان گیلان در اقلیم تقریبا خشک حوزه جغرافیایی این بخش از کره زمین، با برخورداری از بارش سالانه بیش از یک هزار و 200 میلیمتر باران و فراوانی آب بندان های طبیعی و منابع غذایی، بخش مهمی از کریدورهای مهاجرت پرندگان را تشکیل می دهد.

تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1