19 مارس 2024 - 10:15

محققان دانشگاه تهران برنده جایزه جهانی انرژی شدند

23 ژانویه 2018 - 11:30 dsfr.ir/jh1vx

محققان دانشگاه تهران برنده جایزه جهانی انرژی شدند
energyman.ir
جایزه جهانی انرژی

یک پروژه دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران با همکاری وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، جایزه جهانی انرژی هجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی را برای محققان و فناوران ایرانی به ارمغان اورد.

هیجدهمین دوره مراسم بنیاد جهانی انرژی 25 و 26 دی 1396 با شرکت محققین بیش از 170 کشور جهان در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد.

جایزه جهانی انرژی با ارزیابی بنیاد جهانی انرژی به پروژه 'سامانه فشارشکن نرم' تعلق گرفت. این پروژه با همکاری وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب استان تهران و توسط تیم تحقیقاتی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران متشکل از مجتبی طحانی، یونس نوراللهی، حسین یوسفی و روشنک فهیمی طراحی و اجرا شده است.

این پروژه که در قالب یک فعالیت پژوهشی طی دوسال و نیم طراحی، ساخت و برای اولین بار در کشور نصب شده، نخستین سامانه ملی تنظیم فشار آب و تولید توان در خطوط توزیع آب شهری است.

این طرح با رویکرد تحقق علمی و عملی شعار اقتصاد مقاومتی، توسعه و تقویت به کارگیری توربین های کوچک برق آبی در خطوط آب شهری در دو بخش خطوط توزیع و انتقال با هدف تحقق اهداف استحصال انرژی، کاهش زمان های اوج مصرف (پیک سایی) و مدیریت فشار، اجرا شده است.

این پروژه در سطحی فراتر از خاورمیانه اجرا شده است و با دستیابی به این فناوری بومی، ایران در رده پنج کشور برتر دنیا که صاحب فناوری مشابه هستند، قرار گرفت.

جوایز جهانی انرژی توسط بنیاد جهانی انرژی به طور سالانه اعطا می شود. هدف از این کار به رسمیت شناختن پروژه هایی است که استفاده دقیق و مقرون به صرفه از منابع و به کارگیری منابع انرژی جایگزین را ارائه داده اند. برندگان این جوایز در یکی از مقوله های زمین، آتش، آب، هوا و جوانان، توسط جمعی از اعضای سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و شورای انرژی های تجدیدپذیر اروپا انتخاب می شوند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1