19 مارس 2024 - 10:16

تخریب قلعه صفوی عباس آباد استان سمنان برای توسعه مسجد

22 ژانویه 2018 - 11:30 dsfr.ir/w80kp

تخریب قلعه صفوی عباس آباد استان سمنان برای توسعه مسجد
karnaval.ir
کاروانسرای قصر بهرام

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان میامی از تخریب بافت ارزشمند دو روستای تاریخی عباس آباد و فرومد گلایه کرد.

محمد صادق رضویان اظهار کرد: هنوز یک ماه از خبر یادگار نویسی بر پیکر کاروانسرای صفوی میامی نگذشته که این بار خبر از تخریب بافت 2 منطقه ارزشمند در میامی به این نمایندگی اطلاع داده شده است.

در حالی که مردم و مسئولان در سایر کشورها به حفظ و مرمت بناهای تاریخی بها می دهند، متاسفانه در اینجا هر بار باید شاهد تخریب بخشی از یادگار گذشتگان بر اثر ناآگاهی عدهای قلیل باشیم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میامی گفت: متاسفانه این بار از یک طرف خانه قدیمی واجد ارزش تاریخی در روستای فرومد که یکی از بهترین مکان ها برای تبدیل شدن به اقامتگاه بوم گردی بود در روز روشن با لودر، تخریب و از طرف دیگر بافت عباس آباد برای توسعه مسجد این منطقه در هماهنگی با شورا و دهیاری منطقه تخریب شده است.

بافت این مناطق واجد ارزش است و بخشی از اعتبارات این اداره صرف انجام کار مطالعاتی برای تدوین طرح مرمت، احیا و بازسازی بافت های تاریخی این مناطق با انجام آسیب شناسی و طرح مرمت و حفاظت بافت روستای عباس آباد و مطالعه و ساماندهی بافت تاریخی فرومد شد و امروز قرار بود نتایج اعلام شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی میامی اظهار کرد: بارها مسئولان بومی را برای بازدید از این مناطق و تاکید بر اهمیت حفظ و احیای بافت تاریخی همراهی کرده ایم اما متاسفانه تنها پاسخی که از شورا و دهیاری بعد از بروز این اقدام تخریبی شنیده می شود عذرخواهی و اظهار بی اطلاعی از اهمیت حفظ این بافت های واجد ارزش است.

یک خانه در فرومد که دارای یک معماری واجد ارزش بود با هدف تعریض خیابان و قلعه صفوی عباس آباد و بخشی از بافت ارزشمند این منطقه با هدف توسعه مسجد در عباس آباد تخریب شده است. شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است. میامی در حدود 250 کیلومتری سمنان واقع شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1