19 مارس 2024 - 05:59

ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را چگونه ایمن استفاده کنیم؟

21 ژانویه 2018 - 15:30 dsfr.ir/sd798

ظروف پلاستیکی یک بار مصرف

با توجه به کاربردهای روزافزون ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی توصیه شده از سوی سازمان ملی استاندارد برای سلامت مصرف کنندگان این ظروف اهمیت دارد.

چند سالی است که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل افزایش تولید، قیمت ارزان، حمل و نقل آسان و دسترسی سریع، تا حد زیادی جایگزین ظروف سنتی شده است.

براساس نظر کارشناسان سازمان ملی استاندارد، ظروف پلاستیکی یکبار مصرف باید از مراکز معتبر عرضه کننده محصولات واحدهای تولیدی که از مواد اولیه نو و مرغوب برای تولید این نوع ظروف استفاده می کنند، خریداری و حتماً به علامت اختصاری حک شده در کف ظرف توجه شود.

علاوه بر این، درج علامت اختصاری PS بیانگر این است که آن پلاستیک از جنس پلی استایرن می باشد و چنین ظروفی در تماس با مواد غذایی داغ و چرب به علت آزاد سازی مونومر استایرن سرطانزا است؛ لذا نباید از این نوع ظروف برای مواد غذایی و نوشیدنی داغ و چرب استفاده شود و تنها برای نوشیدنی و مواد غذایی سرد فاقد چربی کاربر دارند که این ظروف به سه شکل پلی استایرنی اسفنجی (EPS )، پلی استایرنی مقاوم در برابر ضربه (HIPS ) و ظروف پلی استایرنی معمولی و شفاف (GPPS ) در بازار وجود دارند.

درج علامت اختصاری PP هم نشان دهنده این است که پلاستیک از جنس پلی پروپیلن است و از این نوع ظروف می توان برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم استفاده کرد؛ در صورت عدم درج علائم ذکر شده، می توان با سوزاندن تکه ای از این نوع ظروف نوع جنس آنها را تشخیص داد و چنانچه سوختن آن دارای شعله زرد با پایه آبی باشد از جنس PP و اگر سوختن آن همراه با دود زیاد باشد، از جنس PS می باشد.

همچنین نباید از ظروفی که دارای استحکام بدنه ضعیفی می باشند استفاده کرد؛ ظظروفی هم که بدنه انها دارای رگه، دانه های سیاه رنگ و بوی بد باشد از مواد بازیافتی تهیه شده اند.

به هر حال نباید فراموش کرد که پلاستیک باعث آلودگی محیط زیست می شود و برای حفاظت از محیط زیست، در صورت امکان نباید بی رویه مصرف شوند و پس از مصرف هم در طبیعت رها نشوند.

بطری های پلی اتیلن ترفتالات (PET) برای بسته بندی انواع نوشیدنی با هدف اصلی بهداشت، سلامتی، ایمنی و تجارت؛ کاربرد روز افزون پیدا کرده اند که در خصوص مصرف این بطری ها هم باید از خرید محصولاتی که در معرض نور خورشید قرار گرفته اند، خودداری کرد و به هیچ وجه از این نوع بطری ها استفاده مجدد نشود؛ علاوه بر این نباید مواد ترش مانند آبلیمو، آب غوره و سرکه را برای مدت طولانی در این نوع بطری ها نگهداری کنند و از فریز آب درون این بطری ها خودداری شود.

کارشناسان همچنین تاکید دارند که از روغن های مایعی که در بطری های رنگی بسته بندی می شوند، استفاده شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1