19 مارس 2024 - 15:25

لزوم همکاری شهرداری ها با راه آهن برای احداث ایستگاه های TOD

20 ژانویه 2018 - 15:30 dsfr.ir/ji7z4

لزوم همکاری شهرداری ها با راه آهن برای احداث ایستگاه های TOD
sinapress.ir
ایستگاه قطار

روش TOD از جمله روش های موفق در توسعه و یکپارچگی حمل ونقل ریلی در کشورهای پیشرفته است.

به نقل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، صدیف بدری گفت: به نظر می رسد رویکرد وزارت راه و شهرسازی در استفاده از روش TOD به خصوص در حمل و نقل ریلی، رویکردی مناسب است و اگر این وزارت خانه موانع به کارگیری این طرح را برطرف کند، می توان گفت تنها راه تکمیل پروژه های نیمه تمام و برون رفت از مشکلات ناوگان حمل ونقل، بهره برداری از این روش است.

وی اظهار داشت: اگر دولت برای اجرای این روش لایحه ای به مجلس ارائه کند، حتماً این لایحه مورد توجه و حمایت نمایندگان قرار می گیرد و کمیسیون عمران مجلس از تمامی ظرفیت های خود برای کمک به دولت در این زمینه استفاده می کند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر اینکه کشورمان باید به سوی روش های نوین و جدید حمل ونقل گام بردارد، تصریح کرد: این روش باید در تمام حوزه های حمل ونقل به ویژه حمل ونقل ریلی موردتوجه و بهره برداری قرار بگیرد. مطالعات نشان می دهد که از این روش در تمام کشورهای پیشرفته استفاده شده و تجربه موفقی محسوب می شود.

این روش تا حد بسیاری می تواند بر کاهش بار ترافیکی در شهرها جاده ها، کاهش تصادفات، ایجاد ایمنی و حفظ محیط زیست مؤثر باشد و تجربه کشورهای پیشرفته تأییدی بر این مدعاست.

وی در عین حال راه اندازی قطارها و خطوط حومه ای را در به کارگیری این روش مؤثر خواند و اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد آن هستیم که با افزایش مهاجرت ها به شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مناطق و شهرهای حومه ای و اقماری به وجود آمده اند که مردم این مناطق نیاز مبرمی به ارتباط تنگاتنگ با شهرهای بزرگ دارند و راه اندازی قطارهای حومه ای نه تنها می تواند به حل مشکلات ترافیکی آنان کمک کند بلکه تأثیرات بسیار زیادی بر شرایط محیط زیستی و کاهش آلودگی در کلان شهرها دارد.

بدری ایمنی و افزایش کمیت سفرها را از جمله دیگر مزایای راه اندازی قطارها و خطوط حومه ای عنوان و خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در برخی از ساعت های معین رفت وآمد افزایش زیادی دارد و استفاده از حمل ونقل ریلی می تواند حجم زیادی از مسافران را در این زمان جابجا کند.

سخنگوی کمیسیون عمران خواستار همکاری شهرداری های شهرهای بزرگ با راه آهن برای احداث ایستگاه های خدمت رسان TODدر مناطق پرجمعیت شد و گفت: اگر بتوانیم کیفیت و کمیت حمل ونقل عمومی ریلی را افزایش دهیم این طرح می تواند موجب سوق دادن مردم به استفاده از خدمات ریلی و کاهش مصرف اتومبیل های شخصی در کلان شهرها و اطراف آن ها شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « تین نیوز » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1