19 مارس 2024 - 12:19

کشف گور دسته جمعی در شهر تاریخی جرجان

17 ژانویه 2018 - 15:30 dsfr.ir/f48qg

کشف گور دسته جمعی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان گلستان از کشف بقایای کوره های سفال پزی و گور دسته جمعی در فصل هفتم کاوش های باستان شناسی شهر تاریخی گرگان ( جرجان) خبر داد.

مهندس «ابراهیم کریمی» اظهار کرد: گروه کاوش و گمانه زنی شهر تاریخی جرجان به سرپرستی دکتر محمد مرتضایی عضو هیئت علمی پژوهشکده باستان شناسی از تاریخ 20 آذر ماه 96 جهت انجام بررسی و گمانه زنی فصل هفتم پژوهش های باستان شناسی این شهر تاریخی به شهرستان گنبد کاووس اعزام و فعالیت خود را آغاز کرد.

در این فصل از کاوش بقایایی از کوره های سفال پزی کشف شد که در آن سفالینه های معروف شهر تاریخی جرجان پخت می شده و در موزه های معتبر دنیا نگهداری می شود که منصوب به این شهر تاریخی است.

علاوه بر کشف کوره های سفال پزی در کاوش ها سه پایه های نگهدار سفال و توپی های کوره سفال پزی نیز کشف شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری گلستان در ادامه به کشف گور دسته جمعی در فصل هفتم کاوش این شهر تاریخی اشاره کرد و گفت: در بالای کوره های سفال پزی گور دسته جمعی کشف شد که ذهن باستان شناسان را به خود معطوف کرد.

مطالعات انسان شناسی و موارد ژنیتیکی بر روی بقایای 7 تا 8 اسکلت کشف شده، توسط متخصصین در حال انجام است که در آینده نتیجه این مطالعات در مقالات و کتاب ها چاپ و ارائه خواهد شد.

کریمی با اشاره به سیستم شهرسازی شهر تاریخی جرجان، تصریح کرد: این شهر بر اساس سیستم شهرسازی احداث شده که دارای شبکه های فاضلاب شهری است و دارای خیابان های آجر فرش، کوچه های فرعی و راسته بازار ها و کارگاههای صنعتی، مراکز علوم دینی و مذهبی و مساجد هر کدام در یکی از محله ها قرار داشتند، است.

یکی از کارگاههای تولید سفال در بخش صنعتی این شهر تاریخی نیز کشف شد که امیدواریم با ادامه کاوش ها در سال های آتی به تایج قابل توجهی دست یابیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خاطر نشان کرد: شهر تاریخی گرگان (جرجان) یکی از چهار شهر مهم دوران اسلامی بعد از شهر ری، نیشابور و توس است که این شهر تاریخی در شهرستان گنبد کاووس قرار دارد و با شماره 726 در سال 1345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1