28 مارس 2024 - 00:40

انتخاب قهرمانان تالابی در مراسم امسال روز جهانی تالاب ها

16 ژانویه 2018 - 15:30 dsfr.ir/e326r

انتخاب قهرمانان تالابی در مراسم امسال روز جهانی تالاب ها
mohitzist.ir
روز جهانی تالاب ها

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها با شعار«تالاب‎ها برای آینده شهری پایدار» در استان مازندران- شهرستان رامسر خبر داد.

ابوالفضل آبشت افزود: سال گذشته با توجه به شعار روز جهانی تالاب ها «تالاب ها برای کاهش خطر بلایای طبیعی»، اهمیت و ارتباط تالاب ها با موضوع کاهش خطرات بلایای طبیعی و بویژه مسئله ریزگردها، این مراسم در استان خوزستان- شهر اهواز و در کنار تالاب شادگان برگزار شد، امسال نیز این مراسم در شهرستان رامسر به عنوان خاستگاه کنوانسیون رامسر برگزار خواهد شد.

این مراسم هر ساله در تاریخ ۲ فوریه مصادف با روز جهانی تالاب ها و بر گرفته از تاریخ تصویب کنوانسیون تالاب ها در شهر رامسر در سال ۱۹۷۱ و به توصیه کنوانسیون رامسر برگزار می شود.

کنوانسیون رامسر، به عنوان قدیمی ترین معاهده بین المللی با موضوع حفاظت از طبیعت در جهان، در کشور ایران و شهر رامسر به امضا رسید. این کنوانسیون با تاکید بر رویکرد و نقشی که تالاب ها در تامین نیازهای جوامع انسانی ایفا می کنند، حفاظت از تنوع زیستی تالابی را بعنوان اصلی ترین هدف خود قرار داده است. کشور ایران، در شکل گیری کنوانسیون رامسر نقشی کلیدی ایفا نموده و جزء ۷ کشور نخستی بود که به عضویت کنوانسیون رامسر در آمد.

علاوه بر این مراسم، دیگر استان های تالابی کشور نیز به فراخور، برنامه های متنوع و فعالیت هایی در راستای ارتقا سطح آگاهی و شناخت تالاب های کشور برگزار خواهند کرد.

در این مراسم، برنامه انتخاب قهرمان تالاب در سه بخش فعالیتهای تحقیقاتی-مطالعاتی، اجرایی و مشارکت مردمی توسط سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری طرح حفاظت از تالابهای ایران و به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت و بهره برداری خردمندانه از اکوسیستمهای تالابی در سراسر کشور برگزار می گردد و از قهرمانان تالابی که اقدامات شاخصی در عرصه حفاظت از تالاب ها انجام داده باشند نیز تقدیر خواهد شد.

آبشت همچنین افزود: مسابقه عکاسی از تالاب برای تمامی گروه های سنی توسط طرح حفاظت از تالاب های ایران و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران و اداره شهرستان رامسر برگزار شده و می کوشد از این طریق تصاویری بیانگر زیبایی ها، اهمیت و رابطه تالاب ها با انسان و همچنین تاثیر تالاب برای ایجاد زندگی شهری و روستایی پایدار را خلق نموده و در نمایشگاهی در حاشیه مراسم روز جهانی تالاب ها ارائه دهد. از عکاسان برگزیده که با ثبت تصاویر عکسبرداری شده از تالاب های محل زندگی خود و مرتبط با موضوع در مسابقه شرکت کرده اند تقدیر می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1