18 آوریل 2024 - 22:24

احیای سازه های تاریخی آبی

15 ژانویه 2018 - 08:30 dsfr.ir/6e0m7

احیای سازه های تاریخی آبی
wikimedia.org
ساره های آبی شوشتر

برنامه ششمین زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط زیست با اختصاص به موضوع احیای سازه های تاریخی آبی با تمرکز بر نقش جوامع محلی در توسعه یافتگی روز دوشنبه 25 دی ماه در سالن همایش های بین المللی این سازمان اجرا می شود.

از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی باقری سرپرست دفتر آموزش محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در ششمین برنامه زنگ آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، از چهار متخصص امور آب و محیط زیست که هر یک تجارب ارزشمندی در این خصوص داشته اند؛ دعوت کرده ایم تا درباره احیای سازه های تاریخی آبی و نقش حیاتی جوامع محلی در جزیره قشم در توسعه یافتگی این جزیره سخنرانی کنند.
 
وی افزود: قرار گرفتن کشور ایران در کمربند خشک جغرافیایی و نوار بیابانی باعث شده تا شرایط آب و هوایی آن جزو مناطق کم باران جهان به شمار آید و میانگین بارش های کشور فقط معادل یک سوم متوسط جهانی باشد.
 
سرپرست دفتر آموزش محیط زیست ادامه داد: مردم ایران در طی هزاران سال در این شرایط جغرافیایی و آب و هوایی با مدیریت مصرف آب و ابداع تکنولوژی های بومی برای استحصال آب زندگی کرده اند و سازه های تاریخی به جا مانده، مانند قنات ها و برکه های استحصال آب باران در قشم گواه این مدعا است.
وی با اشاره به بحران جدی کمبود آب در بسیاری از مناطق کشور و لزوم چاره اندیشی برای آن، آموزش مداوم با استفاده از علوم نوین و دانش بومی مبتنی بر تجربه های ارزشمند پیشینیان را دو راهبرد برای سازگاری با شرایط جدید دانست.
 
اثرات تغییرات اقلیمی بر جوامع انسانی و تمدن ها، خشک شدن تالاب ها ، ژینایی رودخانه ها و درس های محیط زیستی زلزله ها موضوعات زنگ آموزشی سازمان محیط زیست بود که تاکنون برگزار شد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1