29 مارس 2024 - 04:23

بازدید گردشگران 20 کشور از تخت سلیمان تکاب

14 ژانویه 2018 - 11:30 dsfr.ir/68578

بازدید گردشگران 20 کشور از تخت سلیمان تکاب
aylargasht.com
تخت سلیمان تکاب

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب گفت: امسال سه هزار و 917 گردشگر از 20 کشور از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و زندان سلیمان بازدید کردند.

محمد فتحی گفت: در این مدت بازدید 2 هزار و 781 گردشگر خارجی از بناها و آثار معماری مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان و یک هزار و 136 گردشگر از 'کوه میان تهی زندان سلیمان' ثبت شد.

وی بیان کرد: این گردشگران از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، بلژیک، آمریکا، اسپانیا، سوئیس، چین، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، اتریش، انگلیس، تایوان، تایلند، نیوزیلند، ایرلند و اسلواکی برای دیدن مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان به شهرستان تکاب سفر کردند.

آلمان با 707 گردشگر، ایتالیا با 332 و فرانسه نیز با 321 گردشگر بیشترین بازدیدکننده از مجموعه تخت سلیمان تکاب را داشتند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب، شمار گردشگران خارجی بازدیدکننده از این اثر تاریخی را درمدت مشابه سال گذشته سه هزارو 500 نفر اعلام کرد.

وی با اشاره به افزایش شمار بازدیدکنندگان از مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان و تنوع سنی گردشگران، گفت: در سال های گذشته بازدیدکنندگانی با سنین بالای 50 و 60 سال از مجموعه تخت سلیمان بازدید می کردند اما امسال بسیاری از گردشگران با فرزندان جوان و نوجوان خود به تخت سلیمان آمدند.

امسال 53 هزار و 200 گردشگر داخلی نیز از مجموعه تخت سلیمان و کوه میان تهی زندان سلیمان بازدید کردند که این میزان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش یافته است.

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب همچنین با بیان اینکه 80 درصد از محوطه 12 هکتاری تخت سلیمان قابلیت بازدید دارد، اضافه کرد: بخشی از مسیر بازدید سنگ فرش شده و کل مسیر بازدید نیز به صورت یک حلقه بسته به منظور جلوگیری از تخریب بقایای معماری و سهولت تردد گردشگران با تخته های چوبی مفروش شده است.

وی با اشاره به تغییر مسیر بازدید از دروازه جنوبی مجموعه تخت سلیمان به دروازه جنوب شرقی و ایجاد زیرساخت های لازم، گفت: ورودی فعلی محوطه تنها از دروازه جنوبی مربوط به دوره ایلخانی میسر است که در سال های گذشته ساماندهی شده و مرمت هایی در آن انجام گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه دروازه جنوب شرقی از معدود اجزای باقیمانده از دوره شکوه تخت سلیمان است، اظهار کرد: احیای ورود و خروج از این دروازه به منظور معرفی آن به بازدیدکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1