19 آوریل 2024 - 05:10

اهدای لباس سنتی زنان خراسان به موزه ملی جمهوری تاتارستان

30 دسامبر 2017 - 15:30 dsfr.ir/oc9k6

اهدای لباس سنتی زنان خراسان به موزه ملی جمهوری تاتارستان
akairan.com
لباس سنتی زنان ایران

لباس سنتی زنان خراسان طی مراسمی به موزه ملی جمهوری تاتارستان اهداء شد.

در مراسمی که روز 5 شنبه 7 دی در موزه ملی جمهوری تاتارستان، برگزار شد. علی بمان اقبالی زارچ سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان، گلچاچاک نازیپووا مدیرکل موزه ملی جمهوری تاتارستان و برخی چهره ها و فعالان فرهنگی حضور داشتند.

اقبالی زارچ سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان در این مراسم خاطرنشان کرد: روابط همه جانبه و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران و روسیه، فرصت بسیار خوبی را برای گسترش بیش از پیش مراودات با جمهوری تاتارستان فراهم کرده است و برگزاری بسیار موفق نمایشگاه اختصاصی توانمندی های تولیدی و صادراتی در قازان از نشانه های آن است.

امروز در راستای تقویت تعاملات فرهنگی، هنری و تعمیق شناخت دو ملت دوست جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاتارستان و جهت تکمیل و ایجاد غرفه دائمی جمهوری اسلامی ایران در موزه ملی تاتارستان تعدادی از اقلام صنایع دستی ایران از استان خراسان رضوی که با کمک استاندار این استان تامین شده اند، به موزه ملی ارائه می گردد.

گلچاچاک نازیپووا مدیرکل موزه ملی جمهوری تاتارستان نیز گفت: ارتباط با ایران ریشه تاریخی و کهن دارد و در دوران معاصر خصوصا' در سال های اخیر علاقه مندی برای شناخت افزایش یافته و اقدامات ایران در همکاری با این موزه قابل تقدیر است.

تا کنون بیش از 40 اقلام صنایع دستی ایران به موزه تحویل شده است. مدیرکل موزه ملی جمهوری تاتارستان گفت: این موزه مهمترین مرکز نگهداری و ارائه آثار تاریخی و تمدنی در منطقه است روزانه بین 500 تا سه هزار نفر بازدید کننده داریم و قبلا نیز مساعدت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان مراسم های تحویل اقلام صنایع دستی از طرف استاندار خراسان رضوی و شهردار تبریز به موزه ملی تاتارستان برگزار شده است.

اقلامی که در مراسم روز 5 شنبه 7 دی به موزه ملی جمهوری تاتارستان اهداء شد شامل ایس تنبانه (دامن بلند)، کینک (تونیک آستین دار)، لچک (روسری توری پولک دار)، کلاغچه (کلاهک)، دستمال ابریشمی سر، دستمال ابریشمی دست و ملهو (گردنبند با دانه های خوشبوی) بود.

در پایان مراسم از طرف موزه ملی تاتارستان به اقبالی زارچ سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان لوح تقدیر و نشان ویژه 'هنرپرور موزه' اهداء شد.

تاتارستان با 68 هزار کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه به پایتختی شهر قازان، از جمهوری های توسعه یافته این کشور به شمار می رود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1