27 مارس 2024 - 22:49

احیای موقوفه آبگرم تاریخی "ورتون" در اصفهان

26 دسامبر 2017 - 14:30 dsfr.ir/885gp

احیای موقوفه آبگرم تاریخی "ورتون" در اصفهان
anjomanesfnews.ir
آبگرم تاریخی ورتون

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از همکاری سازمان اوقاف و بخش خصوصی برای احیای آبگرم ورتون بازمانده از روزگار شاه عباس خبر داد.

به نقل از سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام صادقی درباره تاریخچه آبگرم ورتون اظهار کرد: آبگرم "ورتون" که روزگاری شاه عباس از آن استفاده می کرد، از موقوفه های قدیمی شرق اصفهان است که به دلیل دوری از روستا و خالی از سکنه بودن بخش هایی از آن، تخریب و غیر قابل استفاده شده بود.

وی افزود: در سال ۱۳۹۰ این موقوفه به بخش خصوصی واگذار و زمینه بازسازی و مرمت این آبگرم تاریخی فراهم شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه هم اکنون این آبگرم به یکی از مجتمع های گردشگری کشور تبدیل شده تصریح کرد: اوقاف برای رونق این آبگرم با بخش خصوصی همکاری لازم را انجام داد.

بنای این آبگرم از سنگ ساخته شده و شامل چشمه های معدنی، حمام ها و حوضچه های آبگرم و ساختمان سنگی تاریخی معروف به «حوض مراد» است.

ساختمان منحصر به فرد و سنگی روی آبگرم هفتم خرداد ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۲۹۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گفته سرمایه گذار آبگرم ورتون، گردشگران علاوه بر آب تنی، از کوه نوردی، غار نوردی، پیست دوچرخه سواری، شتر و اسب سواری، اقامت شبانه روزی، غذای سنتی و موسیقی زنده ایرانی هم بهره مند می شوند.

آب گرم ورتون در ۳۵ کیلومتری شرق اصفهان در بخش کوهپایه قرار دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1