25 آوریل 2024 - 16:41

قول معاون میراث فرهنگی برای میدان امام همدان

6 دسامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/k37l3

قول معاون میراث فرهنگی برای میدان امام همدان
mizanonline.ir
میدان امام همدان

اگر آثاری در میدان امام (ره) همدان کشف شود، معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دیده شدن این محوطه به عنوان یک سایت موزه کمک می کند.

کشف تابوت سفالی در وسط میدان امام (ره) همدان حدود ۱۵ روز است پروژه پیاده راه سازی رینگ تاریخی همدان را در راس متوقف کرده و فصل دوم کاوش در این محوطه از چند روز پیش آغاز شده است، تا برخلاف اظهارنظرهای روزهای آخر فصل نخست کاوش اضطراری در این محوطه، امیدها برای ایجاد سایت موزه در این محوطه بیشتر شود، حتی ۲۱ هنرمند و فعال مدنی در نامه ای سرگشاده، درخواست حفاظت از محوطه باستانی میدان امام (ره) را کردند.

با مطرح شدن این دل نگرانی درباره سرنوشت این محوطه تاریخی که امکان بستن سایت و حتی بتن ریختن روی آن وجود داشت، علی مالمیر، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان به ایسنا اعلام کرد: «بار دیگر از سرگیری کاوش ها در ترانشه های دیگر این میدان آغاز شده است، تا با قطعیت بیشتری نظر نهایی بیان شود.»

حتی استاندار همدان نیز قول اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای این میدان تاریخی داشته است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر لزوم ادامه کاوش ها در این محوطه تاریخی و تاکید به مدیران شهری همدان در این زمینه می گوید: کشف هر نوع اثر تاریخی در میدان امام (ره) همدان یک ظرفیت جدید می دهد که طراحی یک میدان با طرح پیاده راه سازی با این ظرفیت اهمیت بیشتری پیدا می کند.

او با بیان این که اگر اثار شاخصی در آن محوطه به دست آید معاونت میراث فرهنگی کمک می کند. تا این محوطه به عنوان یک سایت موزه دیده شود، و قطعا مردم از آن استقبال می کنند.

وی با اشاره به پروژه پیاده راه سازی در میدان امام (ره) همدان می گوید: به جای این که بخواهند وسط میدان حوض و فواره بزنند، همه تلاش خود را می کنیم تا بدون هیچ دخالتی در فضای آن رخ ندهد و کار پژوهش به طور کامل انجام و در صورت نیاز سایت موزه احداث شود.

از سوی دیگر سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این زمینه تاکید کرده بود: دنبال فرصت هستم تا در ملاقاتی با اقای ایزدی معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی توضیح دهم که متوجه باشند در این محوطه گنج به دست آمده است.

باید بدانند وقتی در مرکز شهر به آثاری برخورد می کنیم یک ارزش است که می توان آن را پوشش داد. در میدان امام همدان آثاری فوق العاده به دست آمده است، که باید به جای ساخت حوض یا نصب مجسمه ای بی ارزش تر از اثار موجود در این محوطه، این ارزش را ارج بدانند، چون حکایتی ارزشمند از سابقه و گذشته شهر همدان دارد.

1