28 مارس 2024 - 21:05

احیای بناهای تاریخی اشتغال پایدار ایجاد می کند

4 دسامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/wb1bj

پرهام جانفشان

سرپرست صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: تجربه احیای بناهای تاریخی بیانگر این نکته است که در قالب باززنده سازی، مرمت و بهره برداری از بناهای تاریخی می توان به اشتغال پایدار در کشور کمک کرد.

به گزارش ایرنا از صندوق احیای اماکن تاریخی و فرهنگی، پرهام جانفشان با بیان اینکه حمایت از مشاغل فرهنگی و صنایع دستی در دستور کار بهره برداران از بناهای تاریخی قرار خواهد گرفت، افزود: صندوق احیا در تلاش است با تسهیل و تسریع فرآیند باززنده سازی ابنیه تاریخی به ویژه خانه های دارای قدمت، گامهای جدی به سوی ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی کشور بردارد.

به عنوان مثال در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین به عنوان یکی از نمونه های موفق واگذاری های صندوق احیاء با هزینه بالغ بر 10 میلیارد تومان هم اکنون 250 نفر مشغول فعالیت هستند و سهم قابل توجهی از این میزان اشتغال به زنان سرپرست خانوار و هنرمند این استان اختصاص داده شده است.

جانفشان همچنین با اشاره به اختصاص محلی مجزا برای فعالیت هنرمندان صنایع دستی در برخی بناهای تاریخی واگذار شده شده این صندوق نظیر کاروانسرای افضل، تصریح کرد: تاکنون گردشگرانی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، پرتقال و فیلیپین از مراحل مرمت این بنا دیدن کرده و از کارگاه های صنایع دستی مستقر در آن بازدید به عمل آورده اند.

مبلغ هزینه کرد برای مرمت این بنا 400 میلیون تومان تعیین شده و پیش بینی می شود. در زمان بهره برداری کامل 50 نفر در این کاروانسرای تاریخی مشغول شوند و غرفه هایی مربوط به زیورآلات سنتی، خطاطی، معرق‌کاری، چرم، لنگ‌بافی که مربوط به صنایع دستی است در این بنا فعالیت خواهند داشت.

سرپرست صندوق احیا تصریح کرد: میزان اشتغال بناهای تاریخی فوق تنها میزان اشتغالی است که در مدت زمان بهره برداری تحقق یافته و به این میزان تعداد نفر ساعت فعالیت انجام شده در زمان مرمت را نیز باید افزود.

افزایش اشتغال در شرایط کنونی کشور، با توجه به ترکیب سنی جمعیت که بخش مهمی از آن را جوانان تشکیل می دهند، ضرورتی انکارناپذیر است که هر یک از بخش های زیر مجموعه دولت باید به سهم خود در پیشبرد این هدف بزرگ با تمام توان تلاش کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1