16 آوریل 2024 - 20:43

عوارض سنگین جاده مرنجاب، صدای گردشگران را در آورد!

4 دسامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/1m13s

عوارض سنگین جاده مرنجاب، صدای گردشگران را در آورد!
spadanabike.ir
جاده کویر مرنجاب

جاده مرنجاب که تنها مسیر دسترسی توریست های خارجی و داخلی به منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب است، گرانترین عوارض و بدترین شرایط را دارد.

کویر مرنجاب یکی از مناطق نمونه گردشگری اصفهان است. گویا هنوز، عوارض سنگینی که از توریست های این منطقه گرفته می شود. آنقد کافی نیست که دستی به سر و روی جاده کشیده شود!

به گزارش دنیای سفر، منطقه گردشگری کویر مرنجاب، جاده نه چندان مناسبی دارد. با این وجود دو گیت، در این مسیر نصب شده اند و عوارض سنگینی از گردشگران این جاده می گیرند.

کویر مرنجاب در شمالی ترین نقطه از استان اصفهان و در همسایگی شهرهای کاشان و آران بیدگل واقع شده است. این جاذبه طبیعی استان اصفهان سالانه پذیرای هزاران گردشگر از داخل و خارج از کشور است.

مرنجاب، با جاذبه های بی شمار از جمله نوار ریگ بلند، کاروانسرای عباسی، دریاچه نمک، پوشش گیاهی و آسمان بی نظیر در شب و ... محبوبیت خاصی در بین طبیعت گردان یافته است.

این منطقه پتانسیل خوبی برای جذب توریست دارد، اما نبود زیرساخت مناسب، مانع از پیشرفتش بوده. یکی از عمده مشکل های موجود؛ نبود جاده مناسب است. جاده کنونی مرنجاب عوارض سنگینی دریافت میکند، اما چیزی جز شن و گودال نصیب رانندگان این مسیر نمیشود! که گاهی منجر به حادثه هم میشود.

از جمله اقداماتی که مسئولین گردشگری برای مرنجاب انجام داده اند. ایجاد دو گیت در مسیر جاده است، که عوارضی نسبتا سنگین دریافت می کنند. مبالغی که به عنوان عوارض در جاده مرنجاب گرفته میشود؛ بین 100 هزار تا 400 هزار ریال برای هر خودروی گردشگری است.

اینکه این گیت ها و عوارض کلانی که می گیرند. بر اساس کدام قانون ساخته شده اند، نا مشخص است. متأسفانه پیگیری خبرنگاران و فعالان گردشگری جهت آگاهی از روند قانونی ایجاد گیت و دریافت عوارض سنگین به جایی نرسیده است. و مسئولین تا کنون جواب درستی نداده اند.

* اعتراض گردشگران به وضعیت جاده

تعدادی از گردشگران در گفت و گو با خبرنگار دنیای سفر از وضعیت نامناسب جاده مرنجاب گلایه کردند و گفتند: به رغم دریافت مبلغی از 100 هزار تا 400 هزار ریال ورودی برای این جاده، شاهد هیچگونه خدمات، ساماندهی و تجهیز مسیر نیستیم.

به گفته آنان این جاده، خراب و دارای دست اندازهای بی شمار با پوشش سطحی ماسه است. که موجب گیرکردن خودروها و انحراف از جاده می شود. این موضوع آنقدر جدی است که بسیاری از مسافرین پس از دیدن چنین وضعی از ادامه سفر منصرف میشوند.

در مسیر مرنجاب رانندگان از وضعیت جاده خاکی و خراب گلایه های زیادی داشتند و فقط گریه نمی کردند!

علیرضا اولادی یکی از رانندگان اتوبوس از عدم توجه مسئولان به این جاده، که آخر هفته ها بیش از 1000 خودرو در آن تردد دارند، و عوارض سنگینش گلایه داشت.

این راننده اتوبوس بیان کرد: از مسئولان انتظار داریم که با این عوارض دریافتی؛ جاده را بازسازی کنند. تا به وسایل نقلیه خسارت کمتری وارد شود.

وی با بیان اینکه هر هفته از تهران گردشگران را به کویر مرنجاب می برد تصریح کرد: متأسفانه استهلاک اتوبوس در این جاده خراب بسیار بالاست و هر سال نیازمند به تعویض لاستیک و هر شش ماه نیازمند تعویض جلوبندی است و این خارج شدن سالانه میلیون ها تومان هزینه از در آمد ناچیز ما رانندگان است.

* بهترین اتوبان کشور هم عوارض 400 هزار ریالی دریافت نمی کنند

حسینی یکی دیگر از رانندگان اتوبوس و اهل کاشان است. که در طول سال بارها مسیر مرنجاب را طی میکند. وضعیت این جاده را افتضاح خواند و اظهار کرد: جاده مرنجاب بسیار خراب است و چاله های وسط جاده، استهلاک ماشین را به بالاترین حد خود می رساند.

وی با اشاره به اینکه عوارض 400 هزار ریالی برای هر اتوبوس در این جاده قابل توجیه نیست گفت: بهترین اتوبان ایران با بیش از 100 کیلومتر هم چنین عوارضی دریافت نمی کند.

تاکنون بارها مسئولان مربوطه قول داده اند، که مشکل این جاده را حل کنند. اما متأسفانه درعمل چیزی مشاهده نشده است.

حسینی وجود چاله های عمیق، دست اندازها و نبود علائم راهنمایی را مهمترین مشکل جاده مرنجاب برشمرد و گفت: این جاده نه تنها صدای نارضایتی گردشگران را در آورده است بلکه خرابی این جاده موجب تأثیر منفی بر روی وجه گردشگری منطقه بهمراه داشته است.

وی با بیان اینکه وضعیت جاده بسیار بدتر از سال های قبل از دریافت عوارض در این منطقه است افزود: از از مسئولان خواهشمندم، اگر قصدی برای تعمیر جاده ندارند لااقل گیت های دریافت عوارض را تعطیل کنند. تا دلخوش باشیم که پولی برای تردد در این جاده پرداخت نکردیم.

یکی دیگر از گردشگرانی که با دنیای سفر مصاحبه کرد، فردی اصفهانی بود؛ این گردشگر گفت: امروز که داشتم وارد جاده خاکی مرنجاب می شدیم، ورودیه به مبلغ ۱۰۰ هزار ریال پرداخت کردیم و فکر کردیم که در قبال آن خدماتی دریافت خواهیم کرد. در طول راه نه تنها خدماتی نگرفتیم بلکه با کمال تأسف جاده فوق العاده خراب و دارای دست اندازهای بی شمار بود. قسمت هایی از جاده را ماسه پوشانده بود که خودروهای عبوری با سختی از آن عبور می کردند.

* اداره کل میراث استان اصفهان مجوزی برای دریافت حق ورودی نداده است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار دنیای سفر اظهار داشت: این اداره، مجوزی برای دریافت حق ورودی در جاده مرنجاب از خودروهای گردشگران؛ برای هیچ شرکتی صادر نکرده است و از آن هم حمایت نمی کند.

محسن یارمحمدیان تصریح کرد: طی بررسی های صورت گرفته دریافت حق ورود و میزان رقم های دریافتی در کویر مرنجاب طی هماهنگی های داخل شهرستان آران و بیدگل صورت گرفته است و ربطی به اداره میراث استان ندارد.

وی با تکذیب شایعات مبنی بر تمدید یکساله قرارداد واگذاری مدیریت منطقه مرنجاب به شرکت کنونی؛ دریافت کننده ورودیه توسط اداره کل میراث استان اصفهان گفت: تمدید و دادن مجوز به این شرکت توسط اداره کل میراث منوط به ارائه طرح است.

به شرکت مذکور اعلام کردیم در صورتی مجوز داده می شود. که طرح 5 ساله با برش های یکساله برای مدیریت منطقه مرنجاب ارائه کنند تا بعد از بررسی اعلام نظر شود.

یارمحمدیان در پاسخ به اینکه چه جوابی به اعتراض گسترده گردشگران از دریافت رقم های بالای ورودیه و ندادن خدمات دارید اظهار کرد: ما هم پیگیر موضوع هستیم ولی هنوز جواب مشخصی از مسئولان مربوطه شهرستان آران و بیدگل نگرفتیم.

به گزارش خبرنگار دنیای سفر، دریافت ورودیه های 100 هزار تا 400 هزار ریالی از گردشگران در جاده مرنجاب از سال های گذشته اعتراض گسترده گردشگران را به همراه داشته است.

دیدگاه ها

  • امیر 23 دسامبر 2017 - 17:33

    این قصه سر دراز دارد و مختص این جا نیست در دریاچه اوان قزوین،ابشار بیشه لرستان و صد های جای با نام و بی نشان دیگر سر خود از مردم پول اخذ میشود و لازم است که رسیدگی جدی شود

1