19 مارس 2024 - 11:11

توافق جدید ایران و ترکیه بر سر ترانزیت ریلی

22 نوامبر 2017 - 12:30 dsfr.ir/n694o

توافق جدید ایران و ترکیه بر سر ترانزیت ریلی
sayeh-news.com
ترانزیت ریلی

حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه در سال 2017 بیش از 50 درصد افزایش داشته است.

بر اساس آمارهای موجود از 21 مارس سال جاری میلادی تا کنون، 414 هزار تن کالا به صورت ریلی بین دو کشور تبادل شده است که نسبت به سال قبل افزایش 54 درصدی را نشان می دهد.

حسین عاشوری مدیر کمیته ترانزیت راه آهن پس از دیدار با معاون راه آهن دولتی ترکیه در این باره گفت: طی جلسات ما بر سر افزایش ترانزیت ریلی بین دو کشور تا یک میلیون تن در سال توافق کردیم و قرار بر این شد تا برای تحقق این هدف تعرفه های گمرکی در سال 2018 کاهش داده شوند.

به گفته مدیر کمیته ترانزیت راه آهن نشست بعدی برای توافق ریلی بین ایران و ترکیه در ماه های آینده در ترکیه برگزار خواهد شد.

دو طرف توافق کرده اند، که حمل کالا به صورت ریلی از ترکیه به کشورهای مستقل مشترک المنافع موسوم به CIS از طریق خاک ایران انجام شود.

برای نهایی شدن این توافق نامه نشست بعدی در ترکیه با حضور ایران، ترکیه، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برگزار خواهد شد.

ایران تصمیم دارد تا سطح ترانزیت ریلی خود را در منطقه افزایش دهد. به همین منظور در ده سال آینده برای توسعه شبکه ریلی 25 میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

خطوط ریلی اصلی ایران که در حال حاضر بیش از 8 هزار کیلومتر است. تا سال 2025 به 25 هزار کیلومتر خواهد رسید که 15 هزار کیلومتر از این خطوط در حال ساخت هستند.

از ابتدای سال 2017 تاکنون، ایران بیش از 6 میلیون تن کالا را از طریق راه آهن صادر کرده است. با این حال سهم حمل ونقل ریلی در بنادر کمتر از 10 درصد است. وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد تا این سهم را تا 45 درصد افزایش دهد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « تین نیوز » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1