19 مارس 2024 - 14:22

دروازه «ایشتار» بابل در تخت جمشید

21 نوامبر 2017 - 08:30 dsfr.ir/hj1u1

کاوش های تخت جمشید

نتایج و یافته های فصل هفتم کاوش های باستان شناسی محوطه تل آجری پارسه تخت جمشید نشان داد، طرح و پلان دروازه کشف شده، درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «علیرضا عسگری چاوردی»، سرپرست هیأت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: کاوش های باستان شناسی این فصل با هدف شناخت اتاق مرکزی و دیوار الحاقی در گوشه شمال شرقی بنای دروازه انجام شد.

او با بیان اینکه کشف سکوهای نشیمن در اتاق مرکزی راهروی دروازه همراه با تزیین گل های لوتوس و شناسایی دیوار الحاقی واقع در شمال شرقی بنا نشان داد که طرح و پلان دروازه مکشوفه درست بر اساس پلان دروازه ایشتار بابل طراحی و ایجاد شده است، افزود: کشف خطوط و آجر نبشته ای مزین با نام خدا به زبان عیلامی از دیگر دستاوردهای این فصل کاوش بود.

این باستان شناس با اشاره به اینکه بر اساس لایه نگاری دقیق پنج مرحله سکونت از زمان ساخت دروازه در آغاز دوره هخامنشی تا ترک محوطه در همین دوره و وقوع زلزله و سرانجام ترک، تخریب و به غارت رفتن آجرهای بنا و سکونت موقت دوره های میانه اسلامی در گمانه های کاوش این فصل شناسایی و مطالعه شد، بیان کرد: بنای مکشوفه دروازه واقع در محدوده فیروزی شهر پارسه از جمله مهمترین دستاوردهای پژوهشی میراث فرهنگی در دهه های اخیر است که با نظارت و پشتیبانی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری دانشگاه شیراز، دانشگاه بولونیا ایتالیا و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید میسر شد.

به گفته این باستان شناس، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به دلیل اهمیت بنای کشف شده، تلاش دارد به سرعت این بنا را به یک سایت موزه قابل بازدید برای گردشگران تبدیل کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1