19 مارس 2024 - 05:52

مراسم روز جهانی گردشگری برگزار شد

26 سپتامبر 2017 - 15:50 dsfr.ir/8y6nh

مراسم روز جهانی گردشگری برگزار شد
ایسنا
مراسم روز جهانی گردشگری

مراسم روز جهانی #گردشگری با حضور رییس سازمان، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از فعالان گردشگری برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم که هر سال با حضور رییس جمهور و یا معاون اول برگزار می شد، امسال در غیاب آنها و تنها با حضور جمعی از فعالان گردشگری، سفرای کشورهای خارجی و با همراهی علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، «استر کوئیش لاروش»، رییس دفتر منطقه ای یونسکو و علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سفر کن، لذت ببر و احترام بگذار

«طالب ریفاعی» که آخرین سال دبیرکلیِ خود را در سازمان جهانی گردشگری سپری می کند نیز به مناسبت این روز پیامی را صادر کرد که امیرحسین مدرس، مجری مراسم آن را خواند. در متن این پیام آمده است:

«امروزه صنعت گردشگری، سومین صنعت بزرگ صادراتی جهان پس از مواد شیمیایی و سوخت است که امید، رفاه و درک متقابل را برای بسیاری از زندگی ها در سراسر جهان به ارمغان می آورد. تنها در سال گذشته یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون مسافر از مرزهای بین المللی گذر کردند و این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۱.۸ میلیارد نفر خواهد رسید. در حالی که روز جهانی گردشگری ۲۰۱۷ را جشن می گیریم، پرسش این است که چگونه می توانیم به این نیروی تحول بخش قدرتمند که ۱.۸ میلیارد فرصت به همراه دارد برای کمک به تبدیل این جهان به جایی بهتر و پیشرفت توسعه پایدار در محورهای پنج گانه ذیل قدرت دهیم:

  1. اقتصادی: ایجاد رشد فراگیر
  2. اجتماعی: فراهم کردن مشاغل شایسته و توانمندسازی جوامع
  3. محیط زیست: حفاظت و غنی سازی محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی
  4. فرهنگی: بزرگداشت و حفظ تنوع، هویت و فرهنگ ملموس و ناملموس
  5. صلح: به عنوان یک پیش نیاز ضروری برای توسعه و پیشرفت.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۷ را به عنوان سال جهانی گردشگری پایدار برای توسعه اعلام کرد، این یک فرصت منحصربه فرد برای همه ماست تا با همکاری یکدیگر نقش سفر و گردشگری را به عنوان یک فعالیت بزرگ بشر در قرن بیست ویکم در ایجاد آینده ای بهتر برای مردم، سیاره، صلح و رفاه ترفیع دهیم.

در روز جهانی گردشگری هر زمانی که سفر می کنید، به هر کجا که سفر می کنید به یاد داشته باشید که: به طبیعت احترام بگذارید، به فرهنگ احترام بگذارید، به میزبان خود احترام بگذارید.
شما می توانید همان تغییری باشید که جهان به دنبالش هستید، شما می توانید یک سفیر برای آینده ای بهتر باشید.
سفر کن، لذت ببر و احترام بگذار
روز جهانی گردشگری مبارک."

قرار است در مراسم امروز که آغاز آن به شعرخوانی از امام رضا (ع) اختصاص داشت، جمعی از برترین های گردشگری تقدیر شوند.

روز جهانی گردشگری امسال با شعار "گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه" گرامی داشته می شود.

1