19 مارس 2024 - 08:29

گناه نابخشودنی کوتاهی در حفاظت از میراث فرهنگی

25 سپتامبر 2017 - 10:00 dsfr.ir/wa88d

گناه نابخشودنی کوتاهی در حفاظت از میراث فرهنگی
citypedia.ir
غار کارده در مشهد

دعوت از مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای بررسی 10 مشکل و چالش در عرصه میراث فرهنگی استان از سوی دادستانی طی روزهای اخیر خبرساز شد.

به گزارش ایرنا، میراث فرهنگی بخش های کوچک به یادگار مانده از هویت، تاریخ و تمدن هر قوم و ملت است که حفاظت و صیانت از آن نه تنها وظیفه همه مردم بلکه متولیان قانونی و دستگاه های مسئول حفاظت از آن است و هر گونه کوتاهی در این مسیر نابخشودنی خواهد بود.

دعوت از مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای بررسی 10 مشکل و چالش در عرصه میراث فرهنگی استان از سوی دادستانی طی روزهای اخیر خبرساز شد و موجب خرسندی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی و سازمان های مردم نهاد فعال در این عرصه شد.

خرسندی از این نظر بود که دادستان به عنوان مدعی العموم دغدغه های دوستداران این عرصه را نیز مورد توجه قرار می دهد.

مشکلات و موارد پرحاشیه سال های اخیر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان شامل تخریب مهدیه عابدزاده، تخریب ژئو پارک کمر مقبولا، تخریب دره تمدن ها، تخریب قصر بلقیس (کوشک سلامه) خواف، بی توجهی در زمینه های حفاظت از مجموعه تاریخی کلات، حفاظت از شهر توس و نظارت بر بند خاکی تاریخی اخلمد است.

فروختن کوه و غار کارده و کمک به تخریب آن، واگذاری غار مزداوند به شهرداری و تخریب هایی که در آن حوزه انجام شده و همچنین کم رنگ بودن نظارت و حفاظت از آسیاب های تاریخی و منحصر به فرد نشتیفان خواف از دیگر مشکلات در این حوزه است.

شکایات و دادخواهی های فراوان سازمان های مردم نهاد و دوستداران میراث فرهنگی در خراسان رضوی که به گفته معاون دادستان شمار بسیار دارد، موجب شد دادستان نیز بنابرخواسته مردم برای رسیدگی به وضعیت و مشکلات این حوزه ورود کند.

ورودی که خبرساز و البته تلنگری برای سایر مسئولان در حوزه های مسئولیتی برای انجام هر چه بهتر و موثرتر وظایف محوله قانونی است.

اغماض از کوتاهی در حوزه میراث فرهنگی، هرگز

معاون دادستان عمومی و انقلاب خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: میراث فرهنگی متعلق به همه مردم و جزو بیت المال است بنابراین نگهداری، حفظ و صیانت از این حوزه وظیفه ای روشن است که انتظار می رود متولیان امر در این زمینه کوتاهی نداشته باشند.

قاضی 'محمد بخشی محبی' افزود: متولی و ناظر میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است اما وضعیت فعلی این حوزه در استان، مناسب و در شان مردم استان نیست. وی اظهار کرد: توقعی که از ایجاد وضعیت مطلوب در سه حوزه کاری این اداره کل وجود دارد، برآورده نشده و نیازمند عزم جدی و بازنگری در انجام امور این عرصه هستیم.

وی گفت: با توجه به اهمیت و حساسیتی که حوزه میراث فرهنگی دارد، هر گونه کوتاهی در این زمینه بخشیده نخواهد شد و امیداست مدیر کل میراث فرهنگی استان از فرصت به وجود آمده برای بررسی وضعیت و اصلاح آن از سوی دادستانی بهره لازم و کافی را ببرد.

دعوت از مدیر کل میراث فرهنگی گام اول بود

بخشی محبی افزود: دعوت از مدیرکل میراث فرهنگی استان برای ارائه پاسخ در زمینه مشکلات و موارد پر حاشیه این اداره کل با نیت همکاری دادستانی در حل موانع و مشکلات انجام شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون احضاریه قانونی برای مدیرکل میراث فرهنگی صادر نشده زیرا در صورت صدور احضاریه و عدم حضور فرد خوانده شده، حکم جلب صادر می شود اما در این مورد در گام نخست دعوت از ایشان انجام شد و در صورت عدم پیگیری موضوعات مطرح شده، پرونده به دادسرا ارسال و با آغاز روال قانونی رسیدگی به پرونده، صدور احضاریه گام بعدی خواهد بود.

مدیران سابق نیز فراخوانده می شوند

معاون دادستان خراسان رضوی ادامه داد: طبق ماده 72 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 15 قانون ارتقای سلامت نظام اداری در صورتی که هر یک از مدیران دستگاه ها شاهد رخ دادن جرم در زیر مجموعه خود باشند باید علاوه بر انجام اقدامات اداری، مراتب را به اطلاع دادستانی نیز برسانند.

وی گفت: به همین دلیل در صورتی که هر گونه مشکل و معضلی در حوزه های میراث فرهنگی از سوی مدیران سابق یا سایر افراد مجموعه این اداره کل رخ داده باشد باید مدیر کل فعلی این سازمان مراتب را به دادستانی اعلام کند.

قاضی بخشی محبی افزود: سهل انگاری در زمینه مشکلات و موارد مطرح شده امری واضح و غیر قابل انکار است به عنوان مثال غار هزار دالان یکی از غارهای مهم و ارزشمند استان در کوران بی توجهی و بی مهری میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست دچار تخریب و از بین رفتگی شده حال آنکه با ثبت ملی و حفاظت از این اثر طبیعی از تخریب این غار ارزشمند پیشگیری می شد.

وی اظهار کرد: در صورتی که در بررسی روند موضوعات و مشکلات مطرح شده مشخص شود که مدیران کل سابق میراث فرهنگی نیز در این زمینه کوتاهی داشته یا کم کاری کرده اند از آنان نیز برای ارائه توضیح دعوت خواهد شد.

وی با بیان اینکه هدف دادستانی در وهله اول ارائه تذکر به متولیان است، گفت: با حضور مدیر کل میراث فرهنگی و ارائه پاره ای توضیحات برای بررسی و پیگیری مسائل مهلت 2 هفته ای به وی داده شد. بخشی محبی افزود: در صورت روشن نشدن دلایل بروز مشکلات مطرح شده و ضرورت پیگیری قضایی موضوعات، پرونده به دادسرا ارسال و جریان رسمی و قانونی رسیدگی آغاز می شود.

وی اظهار کرد: در روند تحقیقات قضایی نیز مدیران سابق در امان نخواهند بود و فراخوانده خواهند شد.

پیگیر موضوع هستیم

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم به حوزه میراث فرهنگی حق طبیعی و ذاتی آن است.

محمدرحیم رهنما افزود: پیگیر مسایل مطرح شده خواهم بود و گزارش عملکرد در هر موضوع به صورت جداگانه ارائه خواهد شد.

وی اظهار کرد: دغدغه های مطرح شده توسط افراد مختلف و سازمان های مردم نهاد نیز ارزشمند و قابل قدردانی است.

وی گفت: برخی موضوعات مطرح شده از دهه 80 مطرح بوده که شاید به دوره مدیریت سه مدیر کل قبل هم بر گردد، اما معتقدم میراث فرهنگی یک مقوله به هم پیوسته است و باید برای رفع دغدغه های موجود پاسخگویی لازم را داشته باشیم.
رهنما افزود: استان خراسان رضوی و موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این استان بسیار زیاد و متنوع است.

وی اظهار کرد: به عنوان نمونه بیش از 1600 اثر ثبت شده و حدود 2 هزار تاسیسات اقامتی و گردشگری در این استان وجود دارد که مسئولیت آن با اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری است، اما در مقابل امکانات محدود و برخی خلاء ها و کمبودها، کار مدیریت این حوزه را بسیار دشوار ساخته است.

1