19 مارس 2024 - 10:00

دو شهر و یک روستای ایران ثبت جهانی شدند

18 سپتامبر 2017 - 09:00 dsfr.ir/nh0mj

دو شهر و یک روستای ایران ثبت جهانی شدند
میراث فرهنگی مریوان
«کلاش» گیوه محلی استان کردستان است که از الیاف طبیعی ساخته می شود.

دو شهر #مریوان و #سیرجان و همچنین #کلپورگان به عنوان نخستین روستای صنایع دستی ایران، ثبت جهانی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی ثبت جهانی شهر مریوان برای بافت کلاش (گیوه)، سیرجان برای گلیم شیریکی پیچ و نخستین روستای صنایع دستی در منطقه آسیا و اقیانوسیه «کلپورگان» برای سفال در سیستان و بلوچستان را تایید کرد.

غدا هیجاوی - رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی - و کوین مورای - معاون رئیس منطقه ای شورای جهانی صنایع دستی - به عنوان ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی مرداد امسال از شهر مریوان در کردستان، سیرجان در کرمان و کلپورگان در سیستان و بلوچستان دیدن کردند تا روند تولید صنایع دستی در این شهرها را بررسی کنند.

شهرستان مریوان قطب تولید «کلاش» محسوب می شود. گلیم «شیریکی پیچ» از شاخص ترین دست بافته های زنان روستایی و عشایری شهرستان سیرجان در استان کرمان است که خاستگاه اصلی آن روستای دارستان در ۲۵ کیلومتری این شهر است. روستای دارستان از قدیم، مهد بافت گلیم بوده که این نام را نیز به همین خاطر گرفته است. «سفال» در سیستان و بلوچستان نیز با نام روستای کلپورگان معروف است. این روستا در نزدیکی شهر مرزی سراوان قرار دارد و سابقه هفت هزار ساله در سفالگری دارد. زنان بلوچ با استفاده از خاک رُس اطراف محل سکونت شان، ظرف های سفالی درست می کنند. ظرف هایی که با این نوع خاک ساخته می شود، ابتدا به رنگ خاکستری است و بعد از آن که در کوره پخته می شوند به رنگ قرمز درمی آیند.

غدا هیجاوی، پیش از این درباره این که شهرهای صنایع دستی باید واجد چه شرایطی باشند، به ایسنا گفته بود: این شهرها با توجه به راهنماهایی که دارند باید پیشرفت کنند، مراکز آموزشی را توسعه دهند، موجب رونق صنایع دستی آن شهر باشند و در این حوزه، ابتکار عمل به خرج دهند. در واقع باید با حفظ سنت های خود، خلاقیت و نوآوری داشته باشند.

دیدگاه ها

  • پرسام 18 سپتامبر 2017 - 17:09

    پس با این توضیحات دو شهر و یک روستا صحیح نیست شاید بهتر بو صحیح ار این باشد که بگیم یک شهر و دو روستا جهانی شده اند.

1