19 مارس 2024 - 09:26
رییس سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

مذاکره با چین برای افزایش پروازهای مستقیم

14 سپتامبر 2017 - 16:40 dsfr.ir/pb2yq

مذاکره با چین برای افزایش پروازهای مستقیم
ایرنا
علی اصغر مونسان

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و #گردشگری از مذاکره با چینی ها برای گسترش پروازهای مستقیم بین دو کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای شرکت در بیست و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری به کشور چین سفر کرده است، با مقامات و مسؤولان حوزه گردشگری کشورهای مختلف دیدار و گفت وگو کرد.

علی اصغر مونسان در نخستین روز سفر خود به چین با معاون رییس دولت خودمختار منطقه سین کیانگ دیدار کرد. او در این دیدار با توجه به شرایط اقلیمی شهر ارومچی درباره ایجاد ارتباط بین تهران و ارومچی و بستن تفاهم نامه برای تبادل گردشگر با مسؤولان این منطقه گفت و گو کرد.

معاون رییس جمهور در این دیدار با اشاره به مزیت های اقلیمی کشور ایران، گفت: با توجه به اینکه ارومچی دورترین شهر دنیا از دریا است و کشور ایران از شمال و جنوب با شرایط متنوع آب و هوایی به دریا و سواحل زیبا هم از نوع جنگل و هم از نوع مناطق گرم و حاره ای دسترسی دارد، می تواند مقصدی جالب توجه برای تامین سلایق مختلف شهروندان سین کیانگ باشد.

او فاصله پروازی پنج ساعته بین تهران تا ارومچی را مزیتی دیگر برای توسعه گردشگری بین دو منطقه برشمرد.

مونسان در ادامه از مسؤولان منطقه خودمختار سین کیانگ دعوت کرد در سفری به ایران ضمن آشنایی با ظرفیت های خوب گردشگری کشورمان درخصوص ارتباطات بیشتر گردشگری برنامه ریزی کنند.

درخواست از سازمان جهانی جهانگردی برای تکمیل برنامه جامع گردشگری ایران

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این سفر و در حاشیه بیست و دومین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در شهر چنگدو چین، با میخائیل جانلیدزه وزیر خارجه کشور گرجستان و زوراب پولولیکاسویل، کاندیدای دبیرکلی سازمان جهانی گردشگری دیدار کرد.

او در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و تمدنی ایران، گفت: جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی و صنایع دستی متنوع و زیبای ایران، می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران گرجستانی قرار گیرد.

مونسان با اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و گرجستان، افزود: بستر گسترش روابط دوجانبه در تمام زمینه ها بویژه در حوزه روابط فرهنگی و تبادل گردشگر میان دو کشور فراهم است.

او با اشاره به همکاری های اخیر سازمان جهانی گردشگری با ایران و اعزام مشاور ارشد این سازمان به کشورمان برای به روزرسانی و بازنگری برنامه جامع ملی گردشگری در ایران، خواستار حمایت هرچه بیشتر این سازمان از تهیه و تدوین این برنامه شد.

وی یادآور شد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط توأم با احترام متقابل با تمام کشورها بویژه کشورهای دوست و همسایه است.

مونسان همچنین در نشست وزارتی مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد سخنرانی کرد و گفت: گردشگری از مدت ها پیش به عنوان یک ابزار کارآمد برای توسعه شناخته شده است، اما چالشی که اخیراً مورد توجه قرار گرفته آن است که چگونه توان بالقوه این صنعت غیرمتمرکز، بین بخشی و ناهمگن را به نیروی محرکه ای برای رشد فراگیر و پایدار با تأثیر مثبت بر اقتصادهای محلی تبدیل کنیم.

وی افزود: درحالی که ادبیات محدود موجود درباره رشد فراگیر گردشگری بیشتر بر توزیع عادلانه تر ارزش افزوده و اشتغال ناشی از گردشگری در میان جوامع محلی، شرکت ها و مقاصد متمرکز شده است، مایل ام توجه شما را به طور ویژه به اهمیت فراگیر بودن مدیریت گردشگری جلب کنم. گام بسیار مهم اما اولیه به سوی مدیریت فراگیر گردشگری، اتخاذ رویکرد یکپارچه از سوی تمام نهادهای دولتی برای شکل دهی و اجرای سیاست های گردشگری است که مستلزم توسعه یک ساختار قوی همکاری میان نهادهای بخش خصوصی و دولتی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: توسعه یک اکوسیستم گردشگری مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی همراه با سرمایه گذاری قاعده مند در سرمایه انسانی گام بعدی است که باید با هدف ایجاد نهادهای گردشگری فراگیر صورت پذیرد. موضوع روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ "گردشگری و تحول دیجیتال" است. معتقدم امروزه، فناوری اطلاعات و ارتباطات باید بیشتر از همیشه برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه های گردشگری و همچنین توانمندسازی بخش های خصوصی و داوطلبانه به کار گرفته شود.

علی اصغر مونسان در حاشیه بیست ودومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در چین نیز با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و وزرای گردشگری کشورهای ترکیه و عمان دیدار و گفت وگو کرد.

در دیدار او با طالب الرفاعی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری بر توسعه همکاری ها بین جمهوری اسلامی ایران و سازمان جهانی گردشگری تأکید شد. همچنین در این دیدار طالب الرفاعی بر تبدیل شدن ایران به یکی از مقاصد مهم گردشگری جهان و افزایش همکاری های مشاوره ای و آموزشی سازمان جهانی گردشگری به ایران تأکید کرد.

یک پیشنهاد به گردشگران عمانی

همچنین در دیدار مونسان با وزیر گردشگری عمان با اشاره به ظرفیت های گردشگری دو کشور بر افزایش روابط ایران و عمان در این حوزه تأکید شد و مونسان در این دیدار با اشاره به افامتگاه های بوم گردی در ایران و تغییر کاربری اماکن تاریخی به اماکن اقامتی برای گردشگران گفت: این اقامتگاه ها می تواند مورد توجه گردشگران کشور عمان قرار گیرد.

او به بیان ظرفیت های گردشگری سلامت در ایران پرداخت و افزود: امکانات و ظرفیت های حوزه سلامت ایران آماده ارائه خدمات به گردشگران سلامت کشور عمان است.

مونسان در ادامه این دیدارها با وزیر گردشگری ترکیه گفت وگو کرد که به وجود روابط دوستانه و استراتژیک بین ایران و ترکیه اشاره ای داشت و افزود: وجود پیشینه تاریخی مشترک بین ایران و ترکیه نشانگر آینده مشترک ماست، دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، کشاورزی، انرژی، سیاسی و البته فرهنگی و گردشگری منافع مشترک دارند و همین امر می تواند بستر مناسبی برای افزایش روابط باشد.

در این دیدار دو طرف بر تشکیل کمیته فنی مشترک گردشگری بین ایران و ترکیه تأکید کردند.

معاون رییس جمهوری در کنفرانس خبری که با حضور رسانه های چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزار شد، نیز با تأکید بر جاذبه های متنوع جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی، تنوع اقوام و چهار فصل بودن کشور گفت: با توجه به این ظرفیت های گسترده و متنوع، ایران می تواند گردشگرانی با سلایق مختلف را به خود جذب کند.

او همچنین به مذاکرات خود با مسؤولان گردشگری کشور چین برای راه اندازی پرواز مستقیم بین تهران و شهرهای مختلف چین مانند پکن، ارومچی و شانگهای اشاره کرد.

مونسان از مسؤولان رسانه های چین برای بازدید از ایران در قالب تورهای آشناسازی گردشگری تهیه عکس، گزارش و فیلم برای معرفی ایران به مردم این کشور نیز دعوت کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با وزیر گردشگری کشور آذربایجان دیدار و گفت وگو کرد. او همچنین در مراسم کاشت درخت برای سال جهانی «توسعه پایدار گردشگری» که با حضور وزرا و مسؤولان حاضر در بیست ودومین مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری برگزار شد، شرکت کرد.

سطح مبادلات گردشگری ایران و چین کمتر از حد انتظار

مونسان در این سفر با رییس سازمان ملی گردشگری چین دیدار و گفت وگویی داشت که ضمن ابراز رضایت از برگزاری این اجلاس در چین، از توسعه روابط گردشگری با این کشور استقبال کرد و با اشاره به سابقه تاریخی روابط دو کشور و پیشینه باستانی دو تمدن بزرگ ایران و چین، بیان کرد: سطح تبادلات گردشگری ایران و چین کمتر از حد انتظار است و این در حالی است که دو کشور ایران و چین پتانسیل های زیادی برای جذب گردشگر دارند.

1