19 مارس 2024 - 11:17

مطالبه ای برای واگذاری هتل های دولتی

11 سپتامبر 2017 - 11:00 dsfr.ir/3j9ft

اصرار هتل های ایران بر روش های سنتی میزبانی

بزرگ ترین #هتل های کشور اکنون به دست نهادهای دولتی و عمومی و غیرخصوصی اداره می شوند.

واگذاری اقامتگاه ها و مراکز اقامتی دولتی به بخش خصوصی موضوعی است که سال ها معطل مانده و بزرگ ترین هتل های کشور اکنون به دست نهادهای دولتی و عمومی و غیرخصوصی اداره می شوند. در چنین شرایطی هر از چندگاهی نیز صحبت از واگذاری آنها به بخش خصوصی به میان می آید؛ اما به گفته فعالان خصوصی، قیمت های پیشنهادی برای این هتل ها آنقدر زیاد است که برای خریداران خصوصی صرفه اقتصادی ندارد و آنها را از خرید منصرف می کند. این درحالی است که به باور کارشناسان و فعالان گردشگری و هتلداری، با واگذاری این اقامتگاه ها اتفاقات خجسته ای به وقوع خواهد پیوست.

رئیس جامعه تورگردانان ایران در این باره به «دنیای اقتصاد» می گوید: «من صددرصد با واگذاری هتل های دولتی به بخش خصوصی موافقم و به نظرم نتایج مثبتی دارد؛ کیفیت خدمات مراکز اقامتی ارتقا پیدا می کند و چون بخش خصوصی بوروکراسی های معمول بخش دولتی را ندارد، اقامتگاه ها راحت تر و سریع تر بازسازی و استاندارد می شوند.»

ابراهیم پورفرج با تاکید بر اینکه قانون هم دستورالعمل واگذاری را صادر کرده، ادامه می دهد: «یکی از مشکلات اساسی ما در توسعه صنعت گردشگری نبودن مراکز اقامتی است. ما مدام از افزایش ورود گردشگر صحبت می کنیم اما زیرساخت ها و مراکز اقامتی و آموزش های لازم برای کسانی که در این مراکز کار می کنند، فراهم نیست و این باعث شده که در فصل بهار و پاییز در شهرهای توریستی با مشکلات زیادی روبه رو باشیم.» به گفته این فعال گردشگری که خود مشغول ساخت یک هتل پرستاره در تهران است، تعداد هتل ها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است؛ چرا که برخی هایشان طی سال های اخیر تغییر کاربری داده اند. بنابراین مراکز اقامتی در تهران و شهرستان ها باید آزادسازی شوند و در اختیار گردشگران قرار گیرند تا به طور بهینه استفاده شوند.

او از ترکیه و مالزی به عنوان کشورهایی که از صنعت هتلداری حمایت قابل ملاحظه ای کرده اند، نام می برد و خاطرنشان می کند: «کسانی که زمین دارند و علاقه مند به هتل سازی هستند باید بتوانند در اسرع وقت مجوز بگیرند و بانک ها تسهیلات آن را فراهم کنند. اگر واقعا علاقه مندیم صنعت گردشگری توسعه یابد، نباید فرصت ها را از دست بدهیم؛ مخصوصا الان که رغبت زیادی برای سفر به ایران به وجود آمده است.» پورفرج همچنین خواستار این است که شرایط واگذاری اقامتگاه های دولتی به بخش خصوصی ساده تر شود و مقررات به گونه ای نباشد که در عمل، واگذاری به امر غیرممکنی تبدیل شود. رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به افزایش ورود گردشگران به کشور یادآور می شود: «تعداد گردشگران هر سال نسبت به سال گذشته بیشتر شده و درصد افزایش هم خوب بوده اما ما به آخرین حد این افزایش رسیده ایم و دیگر امکان پذیرش بیش از این تعداد در فصل پررونق گردشگری وجود ندارد.»

او ضمن گلایه از وضعیت موجود هتل ها نیز می گوید: «ما بارها از مسوولان خواهش کرده ایم که طی دستورالعملی به ارگان ها، اجازه دهند در فصل بهار و پاییز هتل های 3، 4 و 5 ستاره را ما با گردشگران پر کنیم و در فصول کم رونق گردشگری، این هتل ها به محل برگزاری سمینارها و کنفرانس ها تبدیل شوند. این درحالی است که در اوج فصل گردشگری هتل های برتر تهران با میهمانان سمینارهای نفت و گاز و ... پرمی شوند؛ آن هم در شرایطی که ورود گردشگر از فروش نفت مهم تر و پولسازتر است.» حالا فعالان گردشگری معتقدند واگذاری مراکز اقامتی دولتی به بخش خصوصی می تواند موتور گردشگری را پرسرعت تر به حرکت درآورد؛ چرا که بخش خصوصی در این زمینه تجربه هایی گرانبها دارد که می تواند مانع آزمون و خطا شود. با این همه باید دید این موضوع تا کی می تواند معطل موانع اجرایی بماند.

1