19 مارس 2024 - 11:45

سفر هوشمندانه با تکنولوژی گردشگری

28 اوت 2017 - 15:00 dsfr.ir/tx7ja

سفر هوشمندانه با تکنولوژی گردشگری
deloittedigital.com
تکنولوژی و اینترنت، در حال تغییر راه و روش های توریسم و گردشگری است.

دیجیتال سازی کاربران منجر به تحول زیادی در حوزه #توریسم شده بطوری که امروزه #تکنولوژی گردشگری برای هر شرکت مسافرتی بسیار ضروری است.

تکنولوژی و به طور خاص اینترنت، در حال تغییر راه و روش های توریسم و گردشگری است. از یک سو کاربران، دیگر به شیوه چند سال گذشته سفر نمی کنند چرا که امروزه از امکانات جدیدتری برخوردار شده اند و از سوی دیگر، شرکت های فعال در این حوزه و حتی مقاصد گردشگری نیز خود را به طور کامل در تکنولوژی غوطه ور کرده و بر آن منطبق می سازند.

دیجیتال سازی کاربران منجر به تحول زیادی در مدل کسب و کار در حوزه توریسم شده به طوری که امروزه تکنولوژی گردشگری برای هر شرکت مسافرتی بسیار ضروری و اساسی است. مشتریان این عرصه سختگیرتر از گذشته شده و گردشگر، از یک عضو منفعل که صرفا نیاز به خدماتی دارد به مهره ای کلیدی تبدیل شده که به شدت در فرآیند گردشگری دخیل است.

سوال اینجاست که مسافران چگونه خود از امکانات پیش رو استفاده می کنند؟ شرکت های مسافرتی چه چالش هایی را پیش رو دارند؟ استراتژی این امکانات تازه متولد شده چیست و در نهایت چه چشم اندازی برای آینده توریسم می شود متصور شد؟

فناوری گردشگری - تغییراتی به شدت موثر

شکی نیست که در سال های اخیر بخش گردشگری 180 درجه تغییر یافته است اما مهم ترین این تغییرات چیست؟ یکی از مزیت های بزرگ اینترنت کاهش هزینه هاست. طبیعتا در هر تجارتی هرچه با واسطه کمتری رو به رو شوید عملیات مرتب تر پیگیری شده و شرکت ها نیز وقت و هزینه کمتری صرف می کنند. در واقع گردشگری ارزان قیمت یکی از روندهای قدرتمندیست که تجارت و کسب و کار مخصوصا در نسل هزاره بر روی آن تمرکز کرد.

به طور کلی در معرفی نسل هزاره می توان گفت که نسلی جوان بوده، با منابع و امکانات محدود اما دانشی وسیع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات. این نسل تحولات عظیمی در تکنولوژی را شاهد بوده و به طور نسبی از اوایل سال های 1980 آغاز و تا اواخر سال 2000 پایان یافت که در ایران به دهه شصتی ها نیز شهرت دارند. نسل هزاره نسلی است که شرکت ها و کارخانه ها را مجبور به ارائه گزینه های بیشتر و قیمت های رقابتی تر کرد. خواسته و نیاز کاربر آن است که به او گوش داده شود و تکنولوژی گردشگری بستر پاسخگویی به این نیاز را فراهم آورده و شرکت ها، هتل ها و سایر بخش های گردشگری می توانند با استفاده از این امکان اولویت های نیاز کاربران را شناسایی کرده و خدمات خود در این زمینه را بهبود بخشند.

شرکت های حمل و نقل، آژانس های مسافرتی و علی الخصوص هتل ها به آنچه مشتریان شان درباره آنها می گویند، چه در فروم ها، چه در کامنت پست های شبکه های اجتماعی و چه در قسمت نظرات سایت های رزرو هتل، بسیار اهمیت می دهند و از آن صیانت می کنند.

دوره اشتراک اطلاعات جغرافیایی و نزدیکی جوامع

در دنیای اینترنت و عصر تکنولوژی، جذابیت های گردشگری به ندرت دور از چشم و ناشناخته می مانند. گردشگرانی که شیفته اماکن تاریخی، طبیعت بکر و کشف تفاوت ها در بافت فرهنگی و سبک زندگی نقاط مختلف دنیا هستند با استفاده از رشد تکنولوژی گردشگری، انتخاب هایی بسیار گسترده تر از مقاصد گردشگری شناخته شده و معروف پیش روی خود خواهند داشت. از جمله مواردی که امکان کشف این نقاط ناشناخته را برایتان فراهم می کند، شبکه های اجتماعی و سایت ها گردشگری هستند که خوشبختانه بسیاری در این زمینه فعالیت چشمگیر و هوشمندانه ای دارند و با یک جستجوی ساده در اینترنت به منابع بی شماری می توان دست پیدا کرد. به عنوان یک مثال مناسب برای کاربری این مورد می توان به وبلاگ ایران هتل اشاره کرد. مثلا در گردشگری داخلی اگر قصد سفر به شهر تاریخی و زیبای اصفهان را دارید، علاوه بر اینکه در سایت ایران هتل امکان مشاهده جاذبه های گردشگری این شهر و رزرو هتل در اصفهان با توجه به موقعیت مکانی مناسب با هر کدام از اماکن دیدنی مورد علاقه خود در شهر اصفهان برای شما فراهم آمده است، با مراجعه به وبلاگ ایران هتل، مقالات و اطلاعات مناسب تکمیلی دیگری نیز در خصوص این شهر، خیابان های با اهمیت آن، همچون چهارباغ اصفهان و اطلاعات کاربری دیگر چه پیرامون اصفهان و چه شهرهای دیگر می توانید در اختیار داشته باشید.

عصر اقتصاد مشارکتی گردشگری

اعضای جدید در صنعت گردشگری، شرکت های مدیریت مشارکتی با استفاده از تکنولوژی گردشگری هستند مثال این مورد چه در حوزه حمل و نقل (مانند شرکت های کرایه آنلاین اتوموبیل، رزرو آنلاین بلیط و ...) چه در زمینه اقامت (مانند سامانه های آنلاین رزرو هتل های ایران مانند سایت ایران هتل آنلاین) و یا چه در زمینه خرید اقلام مورد نیاز سفر (همچون سایت های فروش آنلاین تجهیزات سفر مثل دیجی کالا، یا سایت های واسط همچون دیوار) هستند.

اگرچه تکنولوژی توریسم باعث بهبود و رونق چرخه این بخش شده اما از طرفی تهدید بزرگی نیز برای شرکت های سنتی این حوزه به شمار می رود. بنابراین آنچه نهایتا پاسخگوی این مبحث خواهد بود، زمان است.

1