29 مارس 2024 - 10:38
کنایه معاون پیشین گردشگری:

سخن گفتن از بی برنامگی گردشگری «کفران نعمت» است

27 اوت 2017 - 10:00 dsfr.ir/kg53f

سخن گفتن از بی برنامگی گردشگری «کفران نعمت» است
ایسنا
مرتضی رحمانی موحد

معاون سابق #گردشگری معتقد است: سخن گفتن از بی برنامگی گردشگری، کفران نعمت و نادیده گرفتن تلاش های منسجم همه همکاران در این بخش است.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی موحد که حدود یک ماه پیش با حکم زهرا احمدی پور رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سمتش برکنار شد، همزمان با معرفی معاون جدید گردشگری، با حضور علی اصغر مونسان، رییس تازه منصوب شده این سازمان تودیع شد.

او با اشاره به اقداماتی که در زمان مدیریت او، در ابعاد بین المللی و داخلی در حوزه گردشگری انجام شده است، اظهار کرد: در سال ۹۵ میزان پیشرفت گردشگری در اقتصاد مقاومتی، به استناد آمار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ۹۴ درصد بود و گردشگری از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ با ۳۰ درصد رشد همراه شد. اگر آن اتفاق در سفارت عربستان رخ نمی داد، در سال ۱۳۹۵ آمار گردشگران ورودی به ایران ۵ / ۱ میلیون نفر بیشتر بود. به طبع، گردشگری بین المللی، با فضای جهانی ارتباط دارد و ما امیدواریم در این دوره، به گونه ای مدیریت شود که کمترین خسران را داشته باشد.

رحمانی موحد همچنین به ارتقای رتبه های ایران در شاخص های کسب و کار، حمل و نقل عمومی، اولویت بخشی دولت به گردشگری، تجاری سازی و رقابت پذیری سفر در سال ۲۰۱۶ اشاره و یادآوری کرد: در آن سال، ایران با چهار پله صعود در رتبه نود و سوم جهان بود. این شاخص ها معنی روشنی دارند که گردشگری را از حالت تزئینی خارج کرده و در صدر دیدگاه ها قرار داده است.

وی سپس بیان کرد: با وجود چنین جابه جایی رتبه ای که گردشگری ایران داشته، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که صحبت از بی برنامگی شود؛ این، کفران نعمت و نادیده گرفتن تلاش های منسجم همکاران است.

اشاره رحمانی موحد به سخنان زهرا احمدی پور در روز معارفه علی اصغر مونسان بود که گفت: «کشور ما فاقد برنامه ملی توسعه گردشگری است. در چند دهه گذشته، در دو نوبت تلاش شده است تا کشور دارای یک برنامه ملی توسعه گردشگری باشد؛ یکی به دهه ۵۰ برمی گردد که کار آن را یک شرکت سوئیسی انجام داد و دیگری به دهه ۸۰ و در دور دوم ریاست جمهوری رییس دولت های هفتم و هشتم برمی گردد. هر دو برنامه ملی به دلیل طوفان های سیاسی و دیگر مسائل، هیچ گاه عملیاتی نشدند و در کتابخانه سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاک می خوردند.»

معاون پیشین گردشگری در ادامه ، از عقب ماندن برنامه چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری سخن گفت و افزود: باید سرعت کار به شکلی تنظیم شود که در دو برنامه پنج ساله، مشکلات کاهش یابند و چشم انداز ۲۰ ساله گردشگری تحقق یابد.

او تاکید کرد: گردشگری به همکاری و تعامل نیاز دارد و نه موضوعات دیگر. به سپردن امور به دست فعالان گردشگری، قوانین مترقی و شفاف، نظم درون سازمانی و بین بخشی، انسان های با اراده و پاکدست، به پشتیبانی مادی و معنوی و اراده های پاک نیاز دارند.

رحمانی موحد سپس درباره شیوه برکناری اش طعنه ای زد و گفت: از ۱۲ آبان ماه سال ۱۳۹۲ (زمان دریافت حکم معاونت گردشگری) تا آخرین روزی که در این سازمان بودم، همه اش خوش بود، حتی با وجود انتقادها. فقط دو اتفاق افتاد که انتظار آن ها را نداشتم؛ استعفای آقای نجفی در ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۲ و ۳۱ تیرماه ۱۳۹۶ (برکناری اش از معاونت گردشگری) که در عصر اخلاق مداری، شیوه مهرورزی به کار گرفته شد! لازم است در کار، به موضوعات اخلاقی بیشتر توجه کنیم و جوری باشیم که پاسخگوی وجدان مان باشیم.

او سپس برای این سازمان دعا کرد که «ان شاءالله در دولت دوازدهم شاهد تودیع و معارفه در سطح ریاست این سازمان نباشیم، چون ثبات، پایداری و برنامه داری، رمز موفقیت همه تلاش هاست.»

معاون پیشین گردشگری همچنین از تشکل های خصوصی گردشگری که بارها عملکردش را نقد کرده بودند، تشکر کرد و خطاب به آن ها گفت: باید تلاش کنید حرفه ای، توانمند و تخصصی شوید تا بار را از دوش دولت بردارید و بر دوش خود بگذارید. همه آرزوی من این بود که تشکل ها هویت دار شوند، تشکل واقعی آن است که از جیب خود خرج می کند. امیدوارم به این سمت حرکت کنیم.

رحمانی موحد از معاون جدید گردشگری هم تعرف کرد و سخنان خود را با آیه ای از قرآن (عفو کنید و درگذرید) که به گفته خودش، در استخاره اش آمده بود و این شعر «از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر، یادگاری که در این گنبد دوار بماند» به پایان رساند.

1