17 آوریل 2024 - 00:00

اقامتگاه های بومگردی استان ایلام در انتظار تسهیلات بانکی

26 اوت 2017 - 12:00 dsfr.ir/k13h9

اقامتگاه های بومگردی استان ایلام در انتظار تسهیلات بانکی
وبلاگ اقامتگاه بومگردی سبنی کبودان
اقامتگاه بومگردی سبنی کبودان

صندوق کارآفرینی امید هنوز به تعهدات خود برای پرداخت تسهیلات به اقامتگاه های #بومگردی در حال ساخت #ایلام عمل نکرده است.

کارشناس طبیعت گردی ایلام با انتقاد از صندوق کارآفرینی امید برای به تعویق انداختن تسهیلات بومگردی های این استان، گفت: با آن که طرح های این استان بهمن ماه سال ۹۵ برای دریافت تسهیلات به این صندوق معرفی شده بود، اما مسؤولان آن به بهانه پایان اعتبار تفاهم نامه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این درخواست ها پاسخی نمی دهند.

لیلی غفوریان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با وجود آن که طبق توافق صندوق کارآفرینی امید و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اقامتگاه های بومگردی متقاضی دریافت تسهیلاتِ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی، تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، اما این صندوق هنوز به تعهدات خود برای پرداخت این تسهیلات به اقامتگاه هایی که چنین شرطی را رعایت کرده اند، عمل نکرده است. حتی برخی از این پروژه ها با سرمایه ی شخصی و به امید دریافت این تسهیلات تا ۸۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشته اند، اما فعلا از وام خبری نیست.

وی گفت: از بین ۱۵ واحد اقامتگاه بومگردی استان، فقط همان دو واحد معرفی شده در سال ۹۴، موفق شدند تسهیلات دریافت کنند و در سال ۹۵ افتتاح شوند، وگرنه بقیه واحدها که موافقت نامه اصولی گرفته اند، موفق نشدند چنین تسهیلاتی بگیرند.

کارشناس طبیعت گردی و امور روستایی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام ادامه داد: اواخر بهمن ماه سال ۹۵ و همچنین اوایل امسال، مجموعا حدود ۲۵ طرح و واحد را به صندوق کارآفریی برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم که در بین آن ها پنج طرحِ اشتغال ضربتی در دو روستای هدف گردشگری استان وجود داشت، اما هنوز تکلیف آن ها در این بخش روشن نشده است.

وی افزود: ما این موضوع را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تهران انتقال دادیم، ولی هنوز تغییری حاصل نشده است. البته استان هایی مثل کرمان در زمینه بومگردی، توسعه قابل ملاحظه ای داشته اند، اما تا جایی که اطلاع دارم بیشتر استان ها در زمینه دریافت تسهیلات ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی مشکل دارند.

غفوریان گفت: هنگام پیگیری، مسؤولان صندوق کارآفرینی گفتند که مدت اعتبار تفاهم نامه شان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام شده، آن طور که آن ها اطلاع دادند؛ اعتبار تفاهم نامه تا هفتم تیرماه ۹۶ بوده، در حالی که بیشتر طرح های ما بهمن ماه سال ۹۵ معرفی شده و به هیچ یک از مکاتبات ما جوابی داده نشده است. قرار بود مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری به همراه معاون این صندوق در سفری به ایلام این تفاهم نامه را تمدید کنند که هنوز اتفاق نیافتاده است، هرچند از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدامات لازم در این زمینه انجام شده فقط باید صندوق پای کار آید.

این کارشناس طبیعت گردی در ایلام گفت: این استان در حال حاضر دارای دو اقامتگاه بومگردی رسمی در روستاهای گاومیشان و آبدانان است و برای ۱۳ واحد متقاضی دیگر نیز موافقت نامه اصولی صادر شده که این واحدها تا پایان سال بهره برداری می شوند.

1