18 آوریل 2024 - 22:35
جهانگیری:

میراث فرهنگی یکی از بزرگ ترین عوامل بقا و اقتدار کشور است

21 اوت 2017 - 21:30 dsfr.ir/pr59a

میراث فرهنگی یکی از بزرگ ترین عوامل بقا و اقتدار کشور است
فرج صمدی
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور

اگر دنبال رشد پایدار، ایجاد اشتغال مولد، اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری و رونق و توسعه پایدار متوازن هستیم باید به #گردشگری به صورت جدی توجه کنیم.

"معاون اول رئیس جمهور"

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در مراسم تودیع زهرا احمدی پور و معارفه علی اصغر مونسان روسای سابق و جدید سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه دغدغه اصلی من توسعه ایران است اظهار کرد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند یکی از عوامل مهم توسعه ایران باشد.

وی در ادامه افزود: امروز در جهانی زندگی می کنیم که هر روز دستخوش تحولات جدی است. امروز دیگر اسمی از دارایی های گذشته یک کشور به عنوان مزیت فعلی آن برده نمی شود. و دارایی های کشور جدید شده است. بنابراین ما ناگزیریم ببینیم از امکاناتی که در اختیار داریم چگونه می توانیم منابع جدید ایجاد کنیم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی یکی از بزرگ ترین عوامل بقا و اقتدار کشور است. کشوری که از پشتوانه تاریخی و تمدنی قوی برخوردار است در دنیا اقتدار دارد چه میراث فرهنگی ملموس وچه ناملموس شرایطی را برای ما فراهم کرده که ما باید از آن استفاده کرده و به دنیا نشان دهیم که در گذشته چه بوده ایم و اکنون چه هستیم.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی نه تنها در گذشته مانده، بلکه امروز و آینده بشری به میراث فرهنگی وصل است. باید فهم درستی از این موضوع داشته و به درستی از آن برای توسعه کشور استفاده کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان این که تنوع اقلیمی و جغرافیایی نعمت خوبی برای کشور فراهم کرده است گفت: از این نعمت در کنار تمدن و فرهنگ ایرانی می توانیم به عنوان سرمایه استفاده کرده و آینده ایران را تثبیت کنیم. اگر به این بخش توجه کافی داشته باشیم درآمد بیشتری از نفت برای کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: هر سه موضوع میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این راستا اهمیت بسیاری دارد، اما در این زمینه دو چالش فرا سازمانی و درون سازمانی داریم. در حوزه ی چالش های فراسازمانی هنوز در حوزه ی حاکمیت همه شرایط برای سهم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فراهم نیست و هر کس سهم خود را دارد. در حالی که باید در این سه حوزه به سهم مشترکی رسید. در حوزه ی چالش درون سازمانی نیز با این که 13-14 سال از عمر سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به شکل جدید می گذرد، اما هنوز احساس می شود میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجزای یک پیکر نیستند. شاید تغییر مکرر روسای این سازمان موجب این اتفاق شده است. با این وجود هر سه این بخش ها جزء اولویت های اصلی دولت دوازدهم برای اشتغال و توسعه است. ما باید گردشگر جذب کنیم، کشورهایی که طرف تعاون هستند ارتباط خوبی برقرار کنیم و موانع زیر ساختی و فرهنگی و ساختاری و سازمانی را برطرف کنیم و به بخش خصوصی دراین حوزه میدان دهیم.

وی در ادامه با بیان این که خانم احمدی پور یک مدیر شایسته و پرتلاش و پاک دست که به خوبی در این سازمان درخشید بود تصریح کرد: حتما باید فرصتی را برای زنان کشور فراهم کنیم. کشور نمی تواند نسبت به نیمی از جمعیت خود به راحتی عبور کند. یکی از اصلی ترین جهت گیری های دولت دوازدهم استفاده از زنان در مدیریت کلان کشور است. در شورای عالی اداری یکی دو ماه بیشتر نیست که تصمیم گرفته شده تا پایان برنامه ششم و توسعه سهم زنان در موجودیت کشور از 22 درصد به 30 درصد افزایش یابد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه مونسان ازمدیران موفق کشور است گفت: وی در سمت های پیشین خود کارنامه موفقی دارد و برای سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری فرصت جدیدی فراهم شده تا با مدیریت مونسان دوره ی جدیدی را آغاز کند.

معاون اول رئیس جمهوردر بخش دیگری از اظهارات خود با تشکر از مجلس به خاطر رای اعتماد به وزرای پیشنهادی رییس جمهور خاطر نشان کرد: روند رای اعتماد نمایشی ازدموکراسی ، آزادی و اخلاق مداری نشان داده شده است. انصافا نقدها جدی و اخلاقی مطرح شد و به مسائلی که نیاز نبود در جلسات علنی مطرح شود ، پرداخته نشد. در این روند به مسائل کاری حوزه ی مدیریتی رسیدگی شد و در نهایتا مجلس رای خوبی به وزرا داد.البته واقعا به این همکاری و انسجام نیاز بود، زیرا چالش های جدی پیش روی کشور در حوزه های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ، سیاست خارجی و اجتماعی وجود دارد که از آنها حتی به عنوان ابر چالش یاد شده است.

وی ادامه داد: ما این مشکلات را به محضر رهبر انقلاب هم مطرح کرده ایم و معتقدیم نمی توانیم به سادگی از کنار این مشکلات عبور کنیم. از سویی مطالبات مردم هم جدی و زیاد است و رئیس جمهور هم به صورت جدی دنبال تحقق وعده های خود است.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه دولت دوازدهم راه سخت و پیچیده ای دارد که به تنهایی نمی تواند آن را طی کند گفت: مشکلات دولت مشکلات همه کشور است. قبول دارم که نهایتا دولت و مجلس باید این مشکلات را حل کنند، اما ما در کشور به انسجام و تفاهم ملی نیاز داریم. همه مدیران با هر جهت گیری باید به کشور کمک کرده و فضا هم برای کمک کردن آن فراهم باشد.دولت دوازدهم وظیفه دارد پیش گام تفاهم و عزم ملی شود. من خوشبین هستم که می توانیم با حمایت رهبری ، پشتیبانی ملت و همکاری همه ارکان نظام این راه را به پیش ببریم.

جهانگیری در پایان اظهار کرد: رئیس جمهور به تمام وزرا و دستگاه ها پیوستی داد و اولویت های کشور را مشخص کرده و وزرا و روسای سازمانها باید برنامه های عملی برای اجرای این اولویت ها را تهیه کنند.

1