28 مارس 2024 - 19:11

خانه نخستین سپهبد ایرانی تخریب شد

21 اوت 2017 - 16:50 dsfr.ir/999d9

خانه نخستین سپهبد ایرانی تخریب شد
سفرنویس
خانه سپهبد امیر احمدی

خانه سپهبد امیراحمدی، که سال گذشته هویت آن کشف شده بود، با وجود آگاهی شهرداری، سازمان #میراث، کمیته امداد از تاریخی بودن آن، تخریب شد.

به گزارش ایسنا، بهمن سال گذشته خبر رسید خانه ی بزرگ هفت هزار متری «سپهبد امیر احمدی» در میدان حسن آباد قرار دارد، خانه ای تاریخی که تا آن زمان هیچ خبری از آن منتشر نشده بود. مالک بنا را کمیته ی امداد امام (ره) اعلام کردند و پس از گذشت یک ماه اعلام شد این خانه در لیست مزایده ی املاک کمیته ی امداد قرار گرفته و به دنبال آن بود که ترس از سرنوشت این خانه که می توانست مانند خانه ملکه توران به طور کامل تخریب شود، باعث انتشار هشدارهایی از سوی دوستداران میراث فرهنگی شد.

هرچند آن هشدارها نیز هیچ فایده ای نداشتند و شهرام شهریار روز شنبه 28 مرداد در سایت سفرنویس، خبر از تخریب این خانه داد و نوشت: «خانه سپهبد امیراحمدی، با آگاهی کامل شهرداری، سازمان میراث، کمیته امداد از تاریخی بودن آن تخریب و با خاک یکسان شد.»

بعد از اطلاع رسانی درباره ی این خانه ی تاریخی، نخستین واکنش توسط میراث فرهنگی استان تهران بود.

سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در این زمینه اعلام کرد: «ملک و خانه سپهبد امیر احمدی به لحاظ ارزش و قدمت تاریخی یکی از بناهای ارزشمند پایتخت به شمار می رود و با توجه به بررسی های کارشناسان این اداره کل از ملک، مشخص شد که این بنا از نظر تاریخی واجد ارزش ملی بوده و به عنوان میراث فرهنگی باید حفظ شود.

 سیروس نیا با تاکید بر مستندنگاری از داخل بنا و ارزش گذاری قدمت تاریخی این ملک، تصریح کرد: در این راستا باید با هماهنگی مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) برای یافتن راهکاری مناسب اقداماتی را در مسیر حفظ منافع ملی آن انجام داد و در صورت تخریب یا هر گونه عملکردی در این مجموعه، موضوع را از طریق قانونی پیگیری خواهیم کرد.»

اما با انتشار خبر آغاز تخریب خانه ی «امیر احمدی» در میدان حسن آباد، روابط عمومی شهرداری منطقه 11 تهران، پس از انتشار این خبر اعلام کرد؛ «شهرداری منطقه 11 برای جلوگیری از تخلف و تخریب خانه تاریخی امیر احمدی پیگیری های مورد نیاز را با هدف حفاظت از این بنای تاریخی انجام می دهد.

محمد شهرآبادی، معاون شهرسازی و معماری منطقه 11 با تأکید بر این که حفاظت از بافت و خانه های تاریخی واجد ارزش که به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسیده باشند، از اولویت های مدیریت شهری محسوب می شود، گفت: این خانه علی رغم ارزش تاریخی آن که مربوط به دوره قاجار است، در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است.

او افزود: برای خانه سپهبد امیر احمدی با پرونده شماره 9163 به مساحت 7083 متر مربع واقع در خیابان حافظ نرسیده به میدان حسن آباد، هیچ گونه پروانه تخریب و نوسازی برای ملک صادر نشده است. اگر مالک قصد گرفتن پروانه را داشته باشد باید بر اساس ضوابط و مقررات پس از استعلام سازمان میراث فرهنگی اقدام به عمل آورد.

وی تأکید کرد: هر گونه تخریب بنا بدون اخذ مجوز مورد تأیید شهرداری منطقه نبوده و تخریب انجام شده در ملک سپهبد امیر احمدی بر خلاف ضوابط و به عنوان تخلف تلقی می شود که به محض اطلاع از فعالیت های عمرانی در ملک و با توجه به این که اماکن میراثی و واجد ارزش برای مدیریت شهری اهمیت ویژه ای دارند، با توجه به نامه شماره 16117288 مورخ 17/05/96 ناحیه یک پیگیر گرفتن حکم ورود به ملک از طریق مراجع قضایی شده است.

وی بیان کرد: شهرداری منطقه 11 با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر حفظ املاک واجد ارزش ثبت اثر ملی، پیش از صدور پروانه ساختمانی با معرفی مالک به میراث، مکاتبات لازم تا تعیین تکلیف و گرفتن بلامانع از سازمان مذکور، از صدور پروانه تخریب و نوسازی خودداری می کند.»

1