28 مارس 2024 - 19:24

پنج عامل تشکیل حلقه گردشگری سلامت

15 اوت 2017 - 10:00 dsfr.ir/v25jw

پنج عامل تشکیل حلقه گردشگری سلامت
pezcyclingnews.com
خدمات کیفی پزشکی؛ نقطه قوت ایران در گردشگری سلامت

برای تشکیل حلقه #گردشگری سلامت به سیستم حمل و نقل، اقامتگاه، مراکز پذیرایی، جاذبه و مراکز خرید نیاز است اما اکنون فقط در بخش جاذبه ها موفقیم.

"یک کارشناس گردشگری"

فرشید کریمی، کارشناس حوزه گردشگری در خصوص گردشگری سلامت به خبرنگار مهر گفت: گردشگری سلامت چندین سال است که در دنیا مطرح شده و در ایران هم از اوایل دهه هشتاد مطرح و تبلیغاتی هم راجع به آن شده است که به دو شاخه گردشگری پزشکی و تندرستی تقسیم می شود. گردشگری سلامت می تواند درآمد خوبی عاید یک کشور کند. به عنوان مثال در حوزه گردشگری پزشکی نه تنها فردی که برای درمان می رود پول وارد آن کشور می کند بلکه آن بیمار همراهانی دارد که با او سفر کرده اند و آن ها هم هزینه های خود را دارند.

این کارشناس گردشگری افزود: ضمن اینکه در طول پروسه درمان و دوره نقاهت، بیمار و اطرافیانش هزینه های مختلفی می کنند. به عنوان نمونه همراهان بیمار برای بحث اقامت به یک اقامتگاه احتیاج دارند و در طول اقامتشان حتما از غذاهای آن مکانی که هستند استفاده می کنند و همه این ها یعنی پول را وارد کشور مقصد کردن. درست است که همراهان بیمار در برخی شرایط دچار استرس و نگرانی هستند ولی ممکن است در فرصت مناسبی به جاذبه های گردشگری آن منطقه هم سری بزنند.

کریمی ادامه داد: نکته مهم درباره اوضاع گردشگری سلامت در کشورمان این است که صِرف داشتن پزشک خوب به معنای موفق بودن در حوزه گردشگری سلامت نیست. ما باید به بقیه زیرساخت های این حوزه هم توجه کنیم. ضمن اینکه در کشور ما وقت گرفتن از پزشکان حاذق و معروف کار بسیار سختی است و عمدتا این پزشک ها چون اوضاع مالی خوبی دارند خیلی برایشان اهمیتی ندارد که به بیمارانی که از جای دیگر می آیند رسیدگی کنند لذا باید سراغ پزشکان معمولی تر برویم که خیلی در حوزه گردشگری سلامت موضوعیت ندارد.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: با اینکه در کشور ما بحث گردشگری سلامت مطرح است ولی ما هنوز چیزی با عنوان کمپ درمانی نداریم یعنی کسی که برای درمان به کشور ما می آید احتیاج دارد که در کنار مرکز درمانی هتل یا اقامتگاهی وجود داشته باشد تا همراهانش بتوانند در آنجا اقامت کنند ولی ما هنوز چنین چیزی نداریم. بنابراین ما باید پیش از پرداختن به گردشگری سلامت به بررسی زیرساخت های آن بپردازیم. این اشتباه است که ما فکر کنیم چون پزشک خوب داریم پس باید گردشگری سلامت خوب هم داشته باشیم. درحال حاضر اغلب افرادی که برای بحث درمان به کشور ما می آیند از کشور عراق و سایر کشورهای همسایه است ولی آیا بازار هدف ما فقط چنین کشورهایی هستند؟ این درحالیست که امروزه در شهرهای مختلف ترکیه و امارات متحده عربی امکانات بی نظیری در حوزه کمپ های سلامت ارائه می شود.

وی اضافه کرد: در اینکه ایران کشور زیبایی است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد شکی نیست ولی جاذبه یکی از ارکان گردشگری است. برای تشکیل حلقه گردشگری به 5 عامل نیاز است؛ سیستم حمل و نقل، اقامتگاه، مراکز پذیرایی، جاذبه های گردشگری و مراکز خرید و غیره. ما زمانی می توانیم از گردشگری موفق حرف بزنیم که هرکدام از این عوامل را در حد بسبار خوبی داشته باشیم ولی متاسفانه در حال حاضر ما فقط در بخش جاذبه ها موفقیم ولی در سایر بخش ها بخصوص مراکز پذیرایی و حمل و نقل بسیار ضعیف هستیم. بنابراین به نظر من فعلا نباید وقت خودمان را برای گردشگری پزشکی تلف کنیم، شرکت هایی هم که در این حوزه فعالیت می کنند بیشتر نقش واسطه گری دارند.

کریمی در بخش دیگری از سخنانش به بحث گردشگری تندرستی پرداخت و گفت: بهتراست به جای پرداختن به گردشگری پزشکی به گردشگری تندرستی بپردازیم. یعنی به این موضوع فکر کنیم که چه برنامه ها و جاذبه هایی را طراحی کنیم که طرف ناخوش احوال نشود و تندرست باشد. در این نوع از گردشگری روح و روان و جسم فرد پرورش داده می شود. به عنوان مثال طراحی تورهای تفریحی و شاد با هدف خنداندن افراد می تواند یکی از اقدامات این حوزه باشد. امروزه خیلی از کشورهای دنیا روی این موضوع کار می کنند که چه کنیم تا جامعه شادی داشته باشیم و آدم ها کمتر مریض شوند. البته در این حوزه باید همه نهادها از مدارس تا صدا وسیما همکاری کنند. گردشگری تندرستی هم می تواند شامل تورهای داخلی شود و هم تورهای ورودی که از خارج کشور به ایران می آیند.

این دانشجوی دکترا اضافه کرد: یادم هست چندسال پیش نامه ای به سازمان گردشگری استان های مختلف فرستادم و از مدیران آن مراکز خواستم پتانسیل های گردشگری تندرستی خود را معرفی کنند ولی متاسفانه جز دو سه استان بقیه مراکز توجهی به این موضوع نکردند. این درحالیست که ما پتانسیل های زیادی در این حوزه داریم به عنوان مثال خاک یکی از مناطق کشور ما برای درمان بیماری رماتیسم مناسب است ولی متاسفانه به اینگونه امکانات کسی توجه نمی کند.

وی ادامه داد: لجن درمانی، استفاده از چشمه های آب گرم و... از جمله این پتانسیل هاست که متاسفانه دیده نمی شود. متاسفانه ما از ظرفیت هایی که داریم استفاده نمی کنیم. به عنوان مثال می توانیم تورهایی طراحی کنیم و افراد را به بیرون شهر ببریم و فقط برنامه های شاد و مناسب ریلکس شدن بگذاریم. البته الان تعداد کمی از این تورها برگزار می شود ولی احتیاج به ساماندهی و سازماندهی دارد. ما در حوزه گردشگری تندرستی ظرفیت بالقوه بسیار خوبی اعم از خاک، آب، نمک و... داریم. ما می توانیم تورهای تفریحی در قالب تورهای شادی، تورهای انرژی مثبت، تورهای تندرستی و ... بگذاریم تا حال آدم ها خوب شود.

1