18 آوریل 2024 - 15:17

غارهای یخی در جهان، شگفتی طبیعت

12 اوت 2017 - 17:00 dsfr.ir/ly85k

غارهای یخی در جهان، شگفتی طبیعت
نامشخص
غار یخی چما

برای بازدید از غارها نیاز نیست حتما یک غارنورد باشید. در ادامه به معرفی برخی از غارهای یخی جهان و ایران که برای بازدید مناسب هستند می پردازیم.

سخن هوشمندانه ای از سنت آگوستین وجود دارد که می گوید: «دنیا همچون یک کتاب است و آن که سفر نمی کند، تنها یک برگ از آن را خوانده است». یک ماجراجوی واقعی همواره به دنبال تجربیات هیجان انگیز است، چیزی که طبیعت را در آغوش جای داده است و حس نزدیکی به زندگی حقیقی خود را دارد.

هدف اصلی از داشتن یک ماجراجویی تجربه عمیق چیزهای جدید با جسم و ذهن است. خوشبختانه فرصت های خارق العاده بی شماری برای گردشگران وجود دارد چرا که سیاره ما هرگز از شگفت زده کردنمان با عجایب و زیبایی های طبیعی خود دست نمی کشد. بی شک یکی از جلوه گاه های جادوی طبیعت غارهای یخی هستند. درون فضای داخلی این غارها چیزهاییست که تنها با چشم خود می توان تجربه کرد. قندیل های تیز تراش خورده، قابل پیش بینی بودن خنکی هوا و یخ رودهای درون غار دست به دست هم می دهند تا شما در آنجا احساس راحتی داشته باشید.

برای حرکت به سوی بعضی از این غارهای یخی و بازدید از آنها به مهارت های خاصی نیازی هست اما مقصدهای بی شماری نیز برای مبتدیان و تازه کاران به اندازه حرفه ای ها وجود دارد تا به اکتشاف این مکان ها بپردازند.

در ادامه به معرفی برخی از غارهای یخی جهان و ایران می پردازیم:

غار یخی Skaftafell در ایسلند

این غار یکی از مشهورترین غارهای یخی در جهان بوده که در پارک ملی اسکاتافل لندن واقع شده است. اسکاتافل از کلاه یخی Vatnajokull در جزیره آتشفشانی ایسلند ساخته شده و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد. ورودی این غار از طریق مرز آبی جدا شده و انتهای آن به عمق حدودا 4 پا خواهد رسید. بافت یخ های این غار به همراه صدای دائمی ترک خوردگی ناشی از حرکت یخ رودها، به احساس سورئالی که درون غار لمس می شود می افزاید. زمستان، بهترین زمان برای بازدید غار اسکاتافل خواهد بود چرا که یخ ها در دمای پایین تری سخت می شوند.

غار یخی Eisriesenwelt در ورفن اتریش

آیزرایسنولت، لقب بزرگ ترین غار یخی جهان را یدک می کشد که در شهر ورفن اتریش واقع شده و تا حدود 42 کیلومتر گسترش یافته است. این غار یک غار یخی سنگ آهکی طبیعی بوده که توسط جریان رودخانه Salzach به سمت کوه ها و ایجاد فرسایش و شکاف در آن، به وجود آمده است. سالانه بالغ بر 200 هزار مسافر از سرتاسر جهان برای دیدن این شگفتی عظیم به آیزرایسنولت می آیند. آرایش حیرت انگیز یخ های این غار در فصل بهار به وجود می آیند، زمانی که برف ها ذوب شده و می روند تا از طریق شکاف ها به قسمت های انتهایی غار برسند. گردشگران تنها مجاز به بازدید کیلومتر ابتدایی این غار هستند چرا که بقیه 42 کیلومتر به طور کامل از آهک تشکیل شده است.

غار یخی Dobšinská اسلواکی

منطقه ای کوهستانی که صحیحا بهشت اسلواکی نام گذاری شده، غار یخی Dobšinská را در خود جای داده است و این غار رسما به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یخ هایی با عمر چندین قرن که بیش از 26.5 متر ضخامت دارند، بعضا به زیباترین فرم های طبیعی یخ شکل گرفته اند. این غار بسیار مورد پسند گردشگران بوده و جهت رفاه مبتدیان و کمک به آنها به تونل ها و پله ها مجهز گشته است.

غار یخی Mendenhall آلاسکا

یخچال های مندنهال، بیش از 3000 سال پیش با گستره 13 مایل به وجود آمدند و با توجه به تغییرات آب و هوایی این یخچال ها دائما در حال ذوب شدن هستند. از این رو اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، هوشمندانه است که سریع تر اقدام کنید. سفر به سوی این غار با یک پیاده روی دشوار و 8 مایلی آغاز خواهد شد اما تجربیات بیشماری نیز با خود به همراه دارد. برای رفتن به غار مندنهال آلاسکا، نیاز است تا یک راهنمای با تجربه در مقابل مسیرهای گمراه کننده درون غار شما را همراهی کند.

غار یخی چما در چهارمحال و بختیاری

اگر امکان سفر به نقاط دور دست جهان را ندارید و زیبایی خیره کننده این غارهای یخی شما را مجذوب خود کرده است، خوشبختانه شانس با شما یار است. ایران زیبا، همواره دلفریب ترین دیدنی های طبیعت را در بطن خود جای داده و در سرتاسر این کشور پهناور زیبایی های بی شماری است که همگان را مجذوب خود می کند. یکی از این شگفتی های طبیعی، غار یخی چما در 25 کیلومتری شهر چلگرد استان چهارمحال و بختیاری است. این غار به دلیل آنکه در دره هایی با عمق بالا و در منطقه سردسیر چهلگرد واقع شده، در برابر انبوه حجم برف و یخ چند ساله قرار گرفته و این امر سبب شده است قندیل های یخ و توده های برف در طول سال همواره رویت شود.

خنکای دلنشین مناطق سردسیر ایران، وسوسه ای انکار ناشدنیست که هر کسی را ترغیب می کند تا از فصل تابستان و گرمای سوزانش بگریزد و به دل طبیعت این مناطق با آب و هوای فریبنده اش پناه ببرد. اگر شما نیز تصمیم به لذت بردن از این موهبت های طبیعی گرفته اید و قصد سفر به شهرهای سردسیری و رزرو هتل در این شهرها را کرده اید، بازدید از مناطق بکر و دست نخورده و کشف عجایب طبیعت را با خود به یادگار بیاورید.

در این فصل هم هوشمندانه سفر کنید و با رزرو هتل های تبریز و همدان و کرمانشاه هوای غرب و شمال غرب ایران را تنفس کنید و از دیدنی های این شهرها لذت ببرید، به شهرکرد بروید و غار یخی چما را با چشم نوازش کنید، نسیم شمال ایران را استشمام کنید و از طبیعت و جاذبه های گردشگری رشت و لاهیجان و رامسر حیرت کنید. با این کار سخن زیبای سنت آگوستین را جامه عمل پوشانده و چندین ورق از کتاب زندگی را خوانده اید.

1