18 آوریل 2024 - 07:09

«گالری صنایع دستی» افتتاح شد

8 اوت 2017 - 19:40 dsfr.ir/oz36y

گالری صنایع دستی کاخ موزه ی سعدآباد

نخستین گالری صنایع دستی در مجموعه #سعدآباد افتتاح شد. همچنین قراردادی در راستای طرح «پیوند» با شرکت حامیان امضا شد.

به گزارش ایسنا، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در نشستی که با خبرنگاران در سالن گالری صنایع دستی داشت، گفت: این گالری اولین فضای معاونت صنایع دستی برای نمایش تولیدات هنرمندان است، گرچه محقر است، اما فضایی برای نمایش خلاقیت و نوآوری صنایع دستی در حد بضاعت ماست. امیدوارم بتوانیم در راستای کیفی سازی، صنایع دستی را ارتقا دهیم.

بهمن نامورمطلق ادامه داد: نماینده معاونت صنایع دستی در اینجا مستقر می شود و هر 15 روز یک بار، آثار تازه ای از رشته های گوناگون در این گالری به نمایش گذاشته می شود و چون امسال را «سال حصیر» نامگذاری کرده ایم، آثار نمایش داده شده در این گالری را با حصیر شروع کردیم و اگر تشکل ها و هنرمندان صنایع دستی درخواست کنند، این فضا را در اختیار آن ها می گذاریم.

او با بیان این که فضای گالری بیشتر برای کیفی سازی و ترویج ایجاد شده است، اظهار کرد: این گالری فضایی برای تبادل اطلاعات بین تولیدکنندگان، تجار، طراحان و اساتید حوزه صنایع دستی است. معاونت صنایع دستی از سیاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکر می کند که این فضا را در اختیار هنرمندان قرار داد. همچنین ما منتظریم، حکم پایانه صادراتی صنایع دستی از سوی دفتر حقوقی سازمان صادر شود و انباری را که در جاده مخصوص کرج داریم، برای اولین بار به عنوان پایانه صادراتی صنایع دستی راه اندازی کنیم. با توجه به ظرفیتی که کشور ما در حوزه صنایع دستی دارد، به ده ها پایانه صادراتی نیاز داریم، اما متاسفانه در حال حاضر یک پایانه هم نداریم.

معاون صنایع دستی بیان کرد: منتظریم وضعیت شوروم و فضایی که برای این کار در خیابان نجات اللهی داریم و متعلق به سازمان میراث فرهنگی است، مشخص شود تا طرح راه اندازی شوروم ملی را اجرا کنیم، زیرا وقتی یک هیات خارجی به ایران می آید و ما می خواهیم معدل صنایع دستی را به آن ها نشان دهیم، جایی برای انجام این کار نداریم و باید در فروشگاه ها بچرخیم تا یک اثر را به نمایش بگذاریم. تنها جایی که به معاونت صنایع دستی داده شده، همین گالری است. امیدواریم فضاهای دیگری را هم به مکان هایی برای نمایش صنایع دستی تبدیل کنیم.

نامورمطلق اظهار کرد: امروز تفاهم نامه ای با شرکت حامیان امضا می کنیم که ارزش آن برای ما زیاد است و در راستای طرح پیوند صورت می گیرد. این طرح از سوی معاونت صنایع دستی ارائه و در شورای معاونت مصوب شد تا بتوانیم خریدهای تضمینی از اقشار مختلف داشته باشیم. به همین دلیل، آن را با خرید از محصولاتی که در استان های محروم تولید می شود، شروع کردیم. معاونت صنایع دستی از این طرح حمایت معنوی کرد و شرکت حامیان، سرمایه گذار آن شد.

نامورمطلق توضیح داد: فاز اول این طرح اجرا شد و از هشت استانی که حصیر تولید می کردند، محصولات حصیری خریداری شد. معتقدم محروم ترین قشر در حوزه صنایع دستی، حصیرباف ها هستند. بنابراین بیش از 200 میلیون تومان برای این کار هزینه شد. اولین گام برای فروش این محصولات در کاخ نیاوران برداشته شد. فلسفه این طرح نیز این بود که فاصله بین مراکز تولید و فروش را کم کنیم. ما در اغلب موارد، تولید خوب و کیفی داریم، اما متاسفانه واسطه هایی را که مراکز تولید را به فروش تبدیل کنند، در تهران کم داریم. این طرح، چند حسن دارد که یکی از آن ها کمک به اقشار محروم است. از طرفی در شمال کشور آنقدر مصرف در حوزه حصیر وجود داشت که مجبور می شدند این محصول را از کشورهای دیگر و به صورت قاچاق وارد کنند.

او ادامه داد: ما سعی کردیم خرید منصفانه ای داشته باشیم و محصولات را به قیمت ارزان از تولیدکنندگان نخریم. همچنین با این طرح سعی می کنیم در مناطق فروش، قاچاق زدایی کنیم. امیدواریم شرکت های دیگری مانند حامیان، در این زمینه و در راستای کیفی سازی صنایع دستی با ما همکاری کنند تا بتوانیم نیاز کشور را برطرف کنیم. در حال حاضر بین کیفیت و طراحی حصیر در ایران تا استانداردهای جهانی، فاصله زیادی وجود دارد و ما در این حوزه عقب هستیم. ما در اغلب استان های ایران تولیدکننده حصیر داریم، اما کیفیت بیشتر آثار آن ها پایین است. بنابراین بیشترین تلاش ما، بحث علمی و خرید از هنرمندان است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیان کرد: قرار شد در فاز دوم برای تشویق تولیدکنندگانی که در حال حاضر بیشترین فروش را از محصولات آن ها داشته ایم، به همان ها برای خرید مجدد مراجعه کنیم. ما در آستانه اجرای فاز دوم این طرح هستیم و خودمان هم فکر نمی کردیم که به این زودی وارد آن شویم. امیدواریم شرکت های دیگر هم در این زمینه به ما کمک کنند تا بتوانیم به رشته های دیگر در حوزه صنایع دستی مثل حوله بافی ورود پیدا کنیم. امیدواریم در فصل پاییز به حوزه خرید حوله وارد شویم.

نامورمطلق در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که چه تضمینی وجود دارد گالری صنایع دستی در دوره ریاست بعدی سازمان جمع نشود؟ توضیح داد: هیچ تضمینی وجود ندارد؛ اما این مکان برای گالری صنایع دستی تکمیل و تحویل معاونت صنایع دستی شده است.

در ادامه این نشست، امیرمهدی طاهری فر - مدیرعامل شرکت حامیان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - نیز گفت: می خواهم از زبان بخش خصوصی، اتفاقات و عملکرد معاونت صنایع دستی را بیان کنم؛ سازمان میراث فرهنگی در حوزه صنایع دستی در این دوره علاوه بر طرح مسئله، به حل آن نیز فکر و اقدام کرد. اجرای طرح پیوند در کنار طرح های دیگر، نشان دهنده دوره حیات موفق در صنایع دستی است و معتقدیم این رویکرد باید ادامه پیدا کند. همچنین مفتخریم با تدبیر معاون صنایع دستی در اجرای این طرح حمایتی و ارزشی، سهم داریم. بنابراین تمام تلاش مان را می کنیم تا این طرح را به خوبی اجرا کنیم تا تداوم پیدا کند.

او ادامه داد: تلاش ما این است که این طرح به شکل چرخه ای به حیات خود ادامه دهد و به بن بست وارد نشود. به همین دلیل تصمیم داریم در بازارهای فروش، منعطف باشیم و حتی به صادرات نیز فکر کرده ایم. شرکت حامیان، تعهد می دهد در اجرای موفق این طرح از هیچ کوششی دریغ نکند. همچنین در ازای کمترین منافع، بزرگ ترین منافع را برای هنرمندان ایجاد کنیم. امیدواریم این طرح به سایر محصولات صنایع دستی هم گسترش یابد.

در ادامه این مراسم، فریدون میرزالو - مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور - در پاسخ به پرسش کرباسی - مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی - مبنی بر این که آیا در بحث استانداردسازی صنایع دستی، الگوسازی هایی با اداره کل استاندارد کشور انجام شده است؟ پاسخ داد: ما حدود هشت سال است که تفاهم نامه ای با اداره کل استاندارد داریم که در حوزه صنایع دستی انجام شده، تا آنجا که اطلاع دارم، این استانداردسازی ها در رشته حوله بافی انجام شده و اکنون به سمت رشته های تخصصی پیش می رود. امیدواریم در این زمینه به تفاهم نامه هایی با این اداره برسیم، اما از نظر اداره استانداردسازی، کار دشواری است. همچنین درخواست کردیم از چین و سنگاپور افرادی را در حوزه حصیربافی به ایران بیاوریم تا تکنیک های حصیربافی را به هنرمندان منتقل کنند. معتقدیم در حوزه حصیربافی در ایران، ضعف داریم، اما این ضعف قابل برطرف کردن است.

دیدگاه ها

  • ژیلا 11 اوت 2017 - 15:38

    من خیلی صنایع دستی دوست دارم خیلی خوشگله

1