29 مارس 2024 - 05:26

واکنش سازمان حج به دعوت عربستان برای عمره

31 ژوئیه 2017 - 13:00 dsfr.ir/3638h

واکنش سازمان حج به دعوت عربستان برای عمره
ایسنا
نمایی از خانه کعبه

سرپرست سازمان #حج و زیارت به دنبال اعلام آمادگی #عربستان برای میزبانی از ایرانی ها گفت: برقراری دوباره #عمره به شرایط اجرایی حج امسال منوط است.

به گزارش ایسنا، «محمد عبدالرحمن بیجاوی»، معاون وزیر حج عربستان روز یکشنبه در مراسم استقبال از نخستین گروه از زائران ایرانی گفته بود: بسیار خرسندیم که بار دیگر شاهد حضور زائران ایرانی در مناسک حج هستیم و علاقمندیم که از زائران ایرانی در عمره مفرده نیز میزبانی کنیم.

«حمید محمدی» در واکنش به این اظهارات و در پاسخ به پرسش ایسنا درباره سرانجام عمره، گفت: از سرگیری عمره به شرایط حجاج ایرانی در عربستان و حج امسال بستگی دارد. باید ببینیم طرف مقابل به آنچه در توافقنامه قید شده و مسائلی که ما نسبت به آن احساس هستیم، عمل می کند. اگر مشکلی در این زمینه نباشد، به امید خدا شرایط اجرایی عمره نیز فراهم خواهد شد.

وی در ادامه درباره بدتعهدی شرکت های سعودی در جابجایی 50 درصد از زائران اعزامی ایران به حج طبق توافق موجود، اظهار کرد: امور اجرایی حج کار بسیار سختی است. سازماندهی اعزام 86 هزار و 500 نفر و ارائه خدمات به آنها در کشوری که قوانین اش در اختیار ما نیست، دشوار است. پرواز هم چنین شرایطی دارد.

محمدی اضافه کرد: براساس توافقی قدیمی دو کشور، 50 درصد پروازهای حج را سعودی ها باید انجام می دانند که به این تعهد عمل نکردند، البته ما از همان ابتدا اصرار داشتیم این ظرفیت را به شرکت های ایرانی بسپارند، اما آنها قبول نکردند، ولی در ادامه به دلیل تاخیر چهارماهه ای که در پیگیری برنامه ها ایجاد شد، سعودی ها با وجود تمایلی که برای مشارکت داشتند، اما در عمل ظرفیت این کار را نداشتند و اعلام کردند از عهده این کار برنمی آیند، بنابراین باید برای 25 درصد از آن 50 درصد برنامه ریزی شود تا از ظرفیت داخلی استفاده کنیم.

او همچنین درباره رفع مشکل ویزای نمایندگان کنسولی اعزامی به عربستان، گفت: فرایند صدور ویزای کنسولی ها در حال انجام است.

سرپرست سازمان حج و زیارت همچنین به زائران توصیه کرد؛ همه قوانین و ضوابط حساسیت زا در عربستان را رعایت کنند تا مشکلی در روند و اجرای حج پیش نیاید.

1