29 مارس 2024 - 06:01

مخالفت با طرح خانه مسافرها؛ این بار در حضور معاون گردشگری جدید

25 ژوئیه 2017 - 08:30 dsfr.ir/2d8im

مخالفت با طرح خانه مسافرها؛ این بار در حضور معاون گردشگری جدید
نامشخص
نشست مشترک سرپرست معاونت گردشگری با هتلداران

اعضای جامعه هتلداران کشور در نشستی مخالفت خود را درباره طرح خانه مسافرها بار دیگر در حضور سرپرست معاونت #گردشگری مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مدیران گروه های هتلداری و اعضای جامعه هتلداران کشور در نشستی دور هم جمع شدند تا درباره بازنگری نظرات و آئین نامه هایی مربوط به سازمان میراث فرهنگی درباره صنعت هتلداری بحث و تبادل نظر کنند.

در این برنامه دو موضوع بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یکی از این موضوعات اجرای طرح خانه مسافرها در کشور بود و دیگری هم اندیشی درباره تشکلی که همه مراکز اقامتی از جمله هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها و خانه مسافرها تحت نظر آن باشند.

در این نشست که عصر روز اول مرداد در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد هر یک از اعضای جامعه هتلداران نقطه نظرات خود را در این باره ارائه کردند.

سپس سرپرست معاونت گردشگری کشور که به تازگی حکم خود را از ریاست سازمان میراث فرهنگی گرفته بود پس از شنیدن صحبت های آنها نظرش را در این باره اعلام کرد.

در این نشست که حدود 4 ساعت طول کشید جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور درباره طرح خانه مسافرها گفت: اول قرار بود این طرح در 6 استان پرگردشگر از جمله مازندران، گیلان و گرگان، قم، خراسان رضوی و فارس آن هم در زمان غیر پیک اجرا شود اما بعدها فراگیر شد و مشکلاتی را بوجود آورد. اکنون بسیاری از آنها می توانند به هتل آپارتمان تبدیل شوند. برخی از این خانه مسافرها غیراستاندارد هستند و سازمان میراث فرهنگی به خانه ای مجوز داده که از نظر ایمنی صفر است.

در ادامه این برنامه مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش گفت: اکنون هتل ها خالی هستند و مراکز اقامتی که عضو جامعه هتلداران و مراکز اقامتی دیگر نیستند و هیچ نظارتی بر کیفیت خدمات آنها نمی شود بسیار مشکل آفرین شده اند و تعداد این مراکز کم نیست. حدود 26 هزار مرکز اقامتی غیرمجاز در کیش وجود دارد که کمتر از 50 درصد ضریب اشغال دارد.

مستقیمی از اتحادیه هتلداران قم نیز گفت: طرح خانه مسافرها حدود 12 سال پیش هم مطرح بود. برخی از آنها در مشهد هم کار می کردند اما تحت عنوان خانه های استیجاری. در مسئولیت جدید سازمان میراث فرهنگی نیز با عنوان خانه مسافر در آئین نامه های گردشگری نام برده شده اند.

این هتلدار ادامه داد: به ما اعلام کردند اگر هتل ها استانداردسازی کنند نرخ شان آزاد می شود بعد شرکت های کوچکی برای استانداردسازی ایجاد کرده و تمام کشور را ملزم کردند که باید تحت نظارت آن استانداردسازی شود. پروانه های هتل های ما را نیز تقلیل داده و اعلام کردند که باید هر سال تمدید شوند.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی ادعا می کرد که می خواهیم سفر را ارزان کنیم یعنی برای کسانی که نمی توانند به هتل بروند طرحی اجرا شده تا آن ها به خانه مسافر مراجعه کنند اما اکنون خانه هایی در شمال و جنوب کشور در اختیار مسافر قرار می گیرد که مجلل هستند آن هم در پوشش برخی از شرکت ها.

در ادامه این برنامه سجادیان مدیر یکی از گروه های هتلداری در شیراز گفت: در زمان معاونت قبلی گردشگری طوری ریشه هتلداران را زدند که صنعت هتلداری نابود شد. معاونت گردشگری چون در وزارت خارجه فعالیت می کرد طرح های یک کشور را می خواست در ایران اجرا کند که آن هم شدنی نبود.

شیروانی یکی از اعضای جامعه هتلداران کشور و از هتلداران همدانی گفت: در استان همدان به کسی مجوز خانه مسافر نداده اند اما بیشتر از هزار واحد خانه مسافر غیرمجاز بوجود آمده است. ما باید به این فکر کنیم که اگر جایی امکان تبدیل به هتل آپارتمان را دارد این تغییر صورت گیرد چون نباید مهمان را به فضایی ببرند که در شأن آنها نیست. همه آن ها که لوکس و خوب نیستند. برخی از آن ها عزت میزبانی مردم آن استان را هم زیر سئوال می برند.

ایجاد کیوسک هایی کنار هتل ها برای هدایت مسافران به خانه ها

سلطان مرادی رئیس اتحادیه هتلداران مازندران در این نشست گفت: امروزه هتلداران باید از خانه مسافرها، گردشگر بگیرند. اکنون به جایی رسیده ایم که هتل ها 45 درصد اشغال دارند با این وجود مسافرها به ویلاها سوق داده شده اند. در کنار هتل ها کیوسکی ایجاد کرده اند که 6-5 نفر در آن نشسته قلیان می کشند و مسافر این هتل ها را به خانه مسافرها می برند.

حرمتی از اتحادیه هتلداران خوزستان نیز گفت: معلوم نیست که گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند در کجا اقامت می کنند. در خوزستان مسافران عراق را در این خانه ها اسکان می دهند.

وی گفت: در یک هتل سرمایه گذاری کلانی می شود. نیروهای زیادی شاغل هستند و سالها مدیر هتل عوارض و مالیات می دهد ولی هیچ یک از خانه مسافرها این دغدغه ها را ندارند.

مهرور از اتحادیه هتلداران گیلان هم ادامه داد: اکنون خانه مسافری در انزلی سراغ داریم که شبی 3 میلیون تومان اجاره می دهد در صورتی که هتل های ما قدرت تعویض یک لامپ را هم ندارند. پروانه های هتلداری ما ارزشی ندارد. ما پروانه های یکساله باید تمدید کنیم پس جوامع هتلداری قدرتی ندارد.

آذری از هتلداران اراک نیز گفت: یکی از مشکلات ما اقامتگاه هایی است که صنایع دیگر ایجاد کرده اند و اگر تاکنون بخشی از سال مهمان داشتند اما حالا می خواهند در ماه های دیگر سال هم مسافر بگیرند همانطور که آموزش و پرورش به این حوزه ورود پیدا کرد صنایع دیگر نیز در اراک وارد شده اند.

هتل ها اجازه گرفتن ارز از مسافر را ندارند!

امیری، رئیس یکی از گروههای هتلی در تهران نیز گفت: ما نمی توانیم به دلار از مسافر خارجی پول بگیریم. مهمانی از ایتالیا برای ما آمد وقتی ریال ما را به یورو تبدیل کرد متوجه شد که در این هتل، اتاق شبی 160 یورو است و می گفت حتما یک مشکلی وجود دارد که در چنین هتل مجللی اتاق شبی تنها 160 یورو اجاره داده می شود.

اقطایی مدیر یکی از هتل های معروف تهران نیز در این برنامه افزود: آژانس هایی که به ما خدمات می فروشند می توانند از مسافر خارجی ارز بگیرند ولی ما مجوز چنین کاری را نداریم. اکنون در وسط شهر باغ هایی هستند که مردم در آنجا مراسم می گیرند ولی سالن هتل های ما خالی است.

قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی هم بیان کرد: در مشهد حدود 220 هتل فعال داریم با 10 هزار کلاس درس که مسافر می پذیرند. روند پروژه های هتلی مشهد آنقدر بی محاسبه است که هتل های 5 ستاره تنها 27 درصد اشغال داشته اند. برای بقیه هتل ها نیز 38 درصد ضریب اشغال ثبت شده است. 375 پروژه اقامتی هتل و هتل آپارتمان در دستور کار داریم. از استانداری شنیده ام که برای حدود 3 هزار واحد مجوز داده اند.

1