29 مارس 2024 - 19:36

یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید

9 ژوئیه 2017 - 18:00 dsfr.ir/6z1yc

یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید
پارسی جو
یزد، دومین شهر تاریخی جهان، جاذبه های گردشگری، تاریخی و میراث فرهنگی زیادی دارد.

کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که در کراکوف لهستان در حال برگزاری است، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.

با ثبت شهر تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت می رسد که بیش از 700 هکتار از اراضی شهر قدیمی یزد را در بر می گیرد.

سفیر جمهوری آذربایجان که کشورش عضو کمیته مذکور است، به عنوان نخستین سخنران این نشست، با برشمردن ویژگی های تاریخی و منحصر به فرد یزد و حیات اجتماعی و فرهنگی این شهر از ثبت این شهر در فهرست جهانی دفاع کرد.

سفیر کویت دومین سفیر حامی ثبت جهانی یزد بود. وی نیز با اشاره به ساختار تاریخی و بناهای خشتی شکوهمند این شهر، ثبت این شهر منحصر به فرد در فهرست جهانی یونسکو را امری مسلم دانست.

سفیر ترکیه دیگر سخنران این اجلاس بود که به ویژگی چندفرهنگی یزد و همزیستی مسالمت آمیز و غنا بخش ادیان اسلام، زرتشتی و کلیمی اشاره کرد و یزد را دارای شرایط یک اثر بزرگ میراث ارزشمند جهانی دانست.

در همین چارچوب، کشورهای ویتنام، تونس و لبنان نیز با تاکید مجدد روی ارزش جهانی شهر یزد، بر ثبت این شهر صحه گذاشتند و در نهایت با اجماع اعضاء این کمیته، شهر یزد در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

دیدگاه ها

  • سپهر از خرم آباد پایتخت پارینه سنگی ایران 16 ژوئیه 2017 - 19:03

    قابل توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران! دره ی باستانی خرم آباد با محوریت قلعه فلک الافلاک و مجموعه پل های تاریخی لرستان بیش از10سال است در فهرست موقت یونسکو هستند در حالی که بافت تاریخی یزد9سال پس از ثبت موقت به طور رسمی در میراث جهانی یونسکو ثبت نهایی شد.تا کی باید برای جهانی شدن میراث ارزشمند لرستان منتظر بمانیم؟؟؟

1