19 مارس 2024 - 11:20

تهران باید یک شهر تاریخی بماند

21 ژوئن 2017 - 08:50 dsfr.ir/ia0ng

تهران باید یک شهر تاریخی بماند
zibasazi.ir
بافت تاریخی منطقه 12 شهر تهران

معاون رئیس جمهوری در نشستی با اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر #تهران تأکید کرد که باید بتوانیم دوباره حس هویت را در شهر تهران پیدا کنیم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی با اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران ضمن تبریک به آن ها گفت: «این نشست را به فال نیک می گیرم، چون به جهت مسئولیت هایمان احتمالاً بیشترین تلاقی را با هم داشته باشیم. من در 12 سال اخیر در حوزه کاری ام همیشه با شهرداری درگیر بودم؛ زیرا همیشه پرسیدم که تهران یک شهر است؟ تهران یک کلان شهر است؟ و تهران یک پایتخت است؟ اما به نظر من تهران یک متن است که باید خوانده شود، دال مرکزی این خوانش چیست؟ انتظار من همیشه این بود که این دال مرکزی فرهنگ باشد، اما متأسفانه این طور نیست و بورس بازی زمین، به دال مرکزی این شهر تبدیل شده بود و بهره کشی ای که از کرانه های شهری تهران اتفاق افتاد و نهایتاً نابرابری فضایی به وجود آمد و متأسفانه دیگر اثری از نشانه های فرهنگی در شهر تهران وجود ندارد.»

او افزود: «امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام دغدغه ما این است که تهران یک شهر تاریخی است و باید یک شهر تاریخی بماند و شهری فرهنگی باشد تا بتواند این الگو را به کل شهرهای کشور تسری دهد.»

احمدی پور خاطرنشان کرد: «ما انتظار داریم که با کمک شورای اسلامی شهر تهران یک تهران فرهنگی بسازیم و به این سمت حرکت کنیم که اگر قرار است شورای اسلامی شهر تهران مصوبه ای داشته باشد با رویکرد فرهنگی باشد.»

او تأکید کرد: «امروز وقتی هزینه فایده می کنیم، می بینیم که دیگر لازم نیست درآمد شهر تهران از منظر فروش فضای شهری باشد و بخواهیم فقط و فقط با اقتصاد شهری وابسته به فروش زمین، شهر را مدیریت کنیم.»

معاون رئیس جمهوری افزود: «حتما صنعت گردشگری و صنایع دستی می تواند برای شهر تهران درآمد پایدار ایجاد کند، مراقبت از آثار تاریخی و میراثی این شهر نیز می تواند به این مسئله کمک کند که هویت شهر تهران احیا شود و تهران به شهری جذاب برای گردشگرانی که از تهران می توانند به عنوان مقصد خوب گردشگری استفاده کنند تبدیل شود.»

او بیان کرد: «نوروز امسال فاصله بین کاخ سعدآباد و نیاوران را با اتوبوس شهری گردشگری رفتم، این حرکت پیامی در بر داشت و آن این بود که نشان دهیم خلأ گردشگری شهر تهران به یک یا دو مورد محدود نمی شود. ما اگر زیرساخت های گردشگری برای تهران فراهم کنیم، می توانیم انتظار درآمد پایدار از این حوزه را داشته باشیم. با وجود تمام تلاش هایی که صورت گرفت، حتی نتوانستیم که یک اتوبوس گردشگری را برای شهر تهران پلاک کنیم. پس چطور می توانیم انتظار داشته باشیم که آمار گردشگران ما در افق 1404 به 20 میلیون نفر برسد؟ تهران به عنوان یک قطب گردشگری آیا توانسته این زیرساخت ها را تأمین کند؟»

پیام هایی که در تهران مخابره می شد، فرهنگی نبود

احمدی پور افزود: «آن پیام هایی که در تهران مخابره می شد، پیام هایی فرهنگی نبود بلکه عمدتا مبتنی بر یک سری تعارضات سیاسی بود و اجازه نداد که فضای فرهنگی در شهر تهران خلق شود. امروز با توجه به هماهنگی و هم فکری بین دولت، شورای شهر و مجلس شورای اسلامی این انتظار را داریم که بتوانیم فضایی جدید را برای شهر تهران خلق کنیم.»

او با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های اسنادی که در شورای شهر تهران موجود است استفاده کرد، گفت: «از شما می خواهیم اسناد مربوط به شورای سوم و شورای چهارم را در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بگذارید تا بتوانیم از آن ها استفاده کنیم و آن بخش هایی را که نیاز به بازنگری دارد، بازنگری کنیم.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: «سازمان میراث فرهنگی در قالب برنامه پنج ساله ششم با هم فکری و مشارکت تمام کسانی که در این سه حوزه توانایی و دغدغه دارند، در حال تهیه سندی راهبردی است که چارچوب های مربوط به سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین می شود و امیدوارم در پایان سال 96 این سند راهبردی بتواند نقشه راه روشن و مدیریتی یکپارچه و هماهنگ را برای ما در این سه عرصه ترسیم کند و بسیاری از دغدغه های موجود در این سه عرصه در آن سند برطرف شود.»

می خواهیم شهروند تهران باشیم

او تصریح کرد: «ما می توانیم اسنادی را که در مورد شهر تهران برای برنامه 5 سال ششم پیش بینی کردیم با شورا در میان بگذاریم و از طرف دیگر برنامه ای را که شما برای چهار سال آینده می خواهید بر آن مدار شهر تهران را مدیریت کنید در کمیسیون های مرتبط دنبال شود.»

معاون رئیس جمهوری افزود: «ما می خواهیم به جز اینکه شهرنشین تهران هستیم، واقعا شهروند تهران باشیم؛ این شهروند بودن با نگاهی فرهنگی به شهر تهران شکل می گیرد. انتظار ما نیز از شما این است تا این مسئله را مجددا به شهر تهران برگردانید تا بتوانیم دوباره حس هویت را در شهر تهران پیدا کنیم.»

1