19 مارس 2024 - 14:20

نقطه عطفی برای گردشگری ایران

21 ژوئن 2017 - 09:00 dsfr.ir/7h8c7

نقطه عطفی برای گردشگری ایران
بهرام تندران
رویداد تبریز 2018

رویداد تبریز 2018 فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های #گردشگری ایران به جهان به شمار می رود.

رویداد تبریز 2018 فرصت مناسبی برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران به جهان به شمار می رود. برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، تبریز به عنوان میزبان برگزاری، بیش از هرچیز نیاز به تکمیل زیرساخت ها داشت اما فرصت برای این اقدام بسیار کوتاه بود و امکان توسعه زیرساخت های گردشگری به طور بنیادی وجود نداشت.

بنابراین اقداماتی که در این برهه زمانی ازسوی مسئولان برای برگزاری این رویداد انجام شد، مقطعی بود. در این بین مهم ترین مشکلی که در شهر میزبان بریا برگزاری رویداد ملی «تبریز 2018» خودنمایی می کرد؛ مشکل کمبود مکان های اقامتی بود که با وجود تمام تلاش ها این مشکل هنوز پابرجاست. اگرچه 2 هتل تا پایان امسال در تبریز به بهره برداری می رسند اما مشکل کمبود مکان های اقامتی را نمی توانند برطرف کنند. همچنین بیشتر هتل های تبریز قدیمی هستند و باید ساختار و ظاهر آن ها بازسازی شود. این درحالی است که ایجاد هتل نیاز به سرمایه کلانی دارد به ویژه آنکه زمین در ایران بسیار گران است و سرمایه گذار نیز باید اطمینان حاصل کند سرمایه اش سودآوری داشته و متضرر نمی شود. اما یک رویداد موقتی مانند «تبریز 2018» شاید نتواند چنین ضمانتی ایجاد کند. بنابراین با ایجاد اقامتگاه های بوم گردی مشکل کمبود اقامتگاه تا حدودی برطرف می شد که متاسفانه تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. در حالی که شهر تبریز دارای خانه های قدیمی و باستانی بسیاری است که با ترمیم می توان از آن ها به عنوان هتل های سنتی استفاده کرد. به ویژه آنکه این هتل ها در میان مردم و اروپایی ها طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

در حوزه حمل و نقل نیز تبریز دارای خط هوایی مستقل بوده و اقدامات بسیاری در جهت توسعه فرودگاه تبریز انجام شده، به ویژه آنکه اکنون روادید فرودگاهی نیز در فرودگاه بین المللی آن صادر می شود. با این همه یکی از مشکلات و ضعف های عمده تبریز در زمینه حمل و نقل ریلی است. سفر با قطار دو برابر تردد با اتوبوس زمان می برد و چندسالی است که قرار است مسیری میانبر برای کوتاه کردن مسافت ریلی تهران - تبریزدر بخش حمل و نقل ریلی تبریز ایجاد شود از راه اندازی این مسیر چند سالی است آغاز شده اما با وجود سرمایه گذاری های فراوان تنها تا شهر میانه پیشرفت داشته است. به طور کلی اگر فعالیت های اجرایی این مسیر ریلی به موقع انجام شوند از این مسیر در سال 1400 بهره برداری می شود. امنیت مسیر ریلی به نسبت مسیر جاده ای اهمیت توجه به این بخش را دوچندان کرده است. احداث قطار سریع السیر نیز بسیار هزینه بر است و وزارت راه و شهرسازی بودجه لازم را برای آن در اختیار ندارد؛ بنابراین هم کم هزینه ترین راه درحال حاضر پایان پروژه خط ریلی است.

به طور کلی تبریز شهر نخستین ها بوده و نخستین تراموا، نخستین آتش نشانی، نخستین مدرسه و بسیاری از نخستین های دیگر در این شهر ایجاد شده اند. از اکنون می توان پیش بینی کرد تبریز میزبان خوب و شایسته ای برای رویداد تبریز 2018 باشد. تبریز 2018 فرصتی است که نه تنها این شهر می تواند ظرفیت های خود را معرفی کند؛ بلکه می توان از این فرصت برای اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های کل ایران بهره برد.

1