19 مارس 2024 - 09:19
تبریز آماده برگزاری یک رویداد ملی

تبریز 2018؛ فرصت معرفی جاذبه های گردشگری به جهان

20 ژوئن 2017 - 22:40 dsfr.ir/5723t

تبریز 2018؛ فرصت معرفی جاذبه های گردشگری به جهان
tabrizmodern.ir
تبریز پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال 2018

رویداد تبریز 2018 به رویدادی ملی تبدیل شده است. این رویداد می تواند اشتغالزایی بسیاری را برای تبریزی ها به همراه داشته باشد.

سازمان همکاری اسلامی (OIC) در حالی تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 (سال آینده میلادی) انتخاب کرده که پیش از این تبریز از سوی سازمان جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی فرش دستباف انتخاب و چندین سال متوالی نیز از سوی یونسکو به عنوان پاکیزه ترین شهر کشور معرفی شده است.

تبریز به گواه اسناد تاریخی، در مجموع در 3 حکومت مهم ایلخانیان، ترکمانان و صفویان، حدود 185 سال پایتخت ایران بوده و جهت دهی های اقتصادی و سیاسی کشور را بر عهده داشته است؛ در برخی دوره های تاریخی از قبیل قاجار نیز تبریز به عنوان ولیعهدنشین، نقش تعیین کننده ای در مدیریت نظام حاکم داشته است. انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی می تواند در جذب گردشگران خارجی، ارزآوری و درآمدزایی در سطح ملی و استانی تاثیر بسزایی داشته باشد، به همین دلیل رویداد تبریز 2018 به رویدادی ملی تبدیل شده است. این رویداد می تواند اشتغالزایی بسیاری را برای تبریزی ها به همراه داشته باشد. به منظور اجرای هرچه بهتر این رویداد یک ساله برنامه های متنوعی در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده و در کنار آن فعالان صنایع دستی نیز دور از چشم نمانده و تلاش می شود تا بازار فرش دستباف و صنایع دستی در رویداد 2018 تبریز رونق یابد. یکی از اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور مستقیم انجام داده صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه بین المللی تبریز است.

به گفته مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک کارگروه تخصصی برای رویداد «تبریز 2018» تشکیل شده و برنامه های ارائه شده در این کارگروه مرور و این برنامه ها به عنوان وظایف سازمانی معاونت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرایی می شود. مسابقه های ورزشی، جشنواره های هنری و کارناوال های خیابانی متعددی در سال 2018 میلادی در تبریز برگزار می شوند. بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از برگزاری گالری های ملی و استانی، احداث بازارچه های صنایع دستی، حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی در امسال، اتمام موزه فرش و ... در رویداد تبریز 2018 خبر داده است.

اقدامات شهرداری تبریز

چندی پیش از سوی شهرداری تبریز 3 محله تاریخی در تبریز انتخاب شدند که با احداث المان های ویژه در این محلات به بازمعرفی جایگاه تاریخی تبریز خواهند پرداخت. محلات تاریخی صاحب آباد، راسته کوچه و شنب غازان، یادآور دوره های درخشانی از تاریخ کشور هستند که برای استقبال از تبریز 2018 باید به جایگاه تاریخی این محلات توجه ویژه ای شود. شهرداری تبریز با همکاری میراث فرهنگی استان، ایجاد نمادهای سازه ای را در 3 محله صاحب آباد (مرکز حکمرانی ترکمانان)، شنب غازان (مرکز حکمرانی ایلخانیان) و راسته کوچه (مرکز حکمرانی صفویه) مدنظر قرار داده است.

همچنین براساس برنامه ریزی های انجام شده جداره های تاریخی مغازه های سنگی همسو با اهداف تبریز 2018 مرمت و احیا خواهند شد و همزمان با آن پیاده راهی نیز به عنوان منطقه گردشگری در این مکان ساخته می شود. عملیات مرمت و نورپردازی پل تاریخی آجی چای در راستای اهداف این رویداد بین المللی نیز با اعتباری افزون بر 3 میلیارد ریال آغاز شده است.

ایجاد پلیس گردشگری در تبریز

اقدامات گسترده ای به منظور برگزاری هرچه بهتر تبریز 2018 انجام شده که از آن جمله می توان به ایجاد پلیس گردشگری در تبریز و برگزاری جشنواره های مختلف هنری اشاره کرد.

به گفته داود بهبودی، رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، بهسازی بافت تاریخی برخی از روستاها، مرمت و سامان دهی تعدادی از آثار فرهنگی تاریخی تبریز، اتمام موزه فرش، تکمیل موزه منطقه ای، مرمت، بهسازی و حفظ و احیای بازار جهانی فرش، برنامه ریزی برای برگزاری آیین افتتاحیه رویداد «تبریز 2018»، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، برگزاری تورهای گردشگری، تشکیل پلیس گردشگری از جمله اقدامات پیش بینی شده برای این اتفاق است.

این مقام مسئول در نشست خبری در جمع نمایندگان رسانه های گروهی ازاحداث اقامتگاه های ییلاقی، خدمات دهی خانه های بهداشتی روستا به گردشگران، برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری، تولید فیلم های مستند، تولید تله فیلم، لکه گیری آسفالت معابر، برگزاری نمایشگاه های تجاری، برگزاری نشست های تخصصی تجاری، برپایی نمایشگاه صنایع دستی افراد زیرپوشش بهزیستی در این ایام خبر داد و این برنامه ها را از مهم ترین برنامه هایی عنوان کرد که به مناسبت رویداد «تبریز 2018» از سوی نهادهای مختلف اجرایی خواهند شد.

تبریز 2018، رویدادی ملی است

از سوی دیگر معاون رئیس جمهوری نیز در ارسال نامه ای به رئیس جمهوری برای تامین اعتبارات رویداد تبریز 2018 تلاش می کند این رویداد را در سطح ملی پیگیری کند. زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در نشست کارگروه تبریز 2018 که اوایل هفته جاری برگزار شد؛ اظهار کرد: از استان آذربایجان شرقی خواسته ایم که برش های استانی و برش های زمانی طرح های ارائه شده را هرچه زودتر تعیین کند. معاون رئیس جمهور گفت: درحال حاضر 5 محور گردشگری در استان آذربایجان شرقی برای رویداد تبریز 2018 تعیین شده که باید مشخص شود برای هر محور چه زیرساخت هایی نیاز است.

این 5 محور باید به طور دقیق بررسی و زیرساخت های آنها تعیین شود. پیشنهاد می شود برای هر محور یک اسم نیز درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: رویداد «تبریز 2018» 10 دی امسال در تبریز به طور رسمی آغاز می شود و برای حضور در آیین گشایش این رویداد مهم و بین المللی از رئیس جمهوری، اعضای کابینه، وزیران و سفیران خارجی دعوت شده است. وی با بیان اینکه هماهنگی با تورگردانان برای تعریف تورهای خارجی به مقصد تبریز یکی دیگر از اقدامات برای معرفی این شهر است، گفت: برنامه ریزی ها برای برگزاری هرچه مطلوب تر این رویداد در سال 2018 از ماه ها پیش در دو سطح ملی و استانی آغاز شده و یکی از مهم ترین کارهایی است که در آینده انجام خواهد شد.

تبریز آماده برگزاری رویدادی ملی

براساس اخبار و گزارش های منتشر شده؛آنطور که از شواهد پیداست؛ مدیران و کارشناسان گردشگری برنامه های مفصلی را برای تبریز 2018 در نظر گرفته اند به طوری که گردشگران خارجی چه در خیابان و چه در جشنواره های هنری شرکت کنند همواره سرگرم خواهند بود. همچنین نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی به دو زبان انگلیسی و فارسی امکان گم شدن گردشگران خارجی را در سطح شهر کاهش می دهد.

میکائیل نظری، کارشناس گردشگری در تبریز در گفت و گو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: خوشبختانه درحال حاضر تبریز 2018 به یک رویداد ملی تبدیل شده و مدیران و مسئولان در سطح ملی درحال برنامه ریزی و تلاش برای برگزاری هرچه بهتر برنامه های در نظر گرفته شده برای تبریز در سال آینده میلادی هستند. وی با اشاره به اینکه این طرح ملی در دی امسال آغاز به کار می کند، بیان کرد: یکی از اقدامات مثبتی که به منظور توسعه زیرساخت های گردشگری تبریز انجام شده افزایش تعداد تخت های هتل های این شهر است. همچنین 2 هتل در دست احداث در تبریز تا سال 2018 میلادی به بهره برداری می رسند و خانه های مسکونی خالی نیز در اختیار مهمانان و مسافران قرار داده می شوند. نظری افزود: در زمینه ایجاد خانه های بوم گردی اقدامات چندانی انجام نشده، اما در جنگل های اطراف تبریز 4 اقامتگاه ایجاد شده است. او با اشاره به اقدامات مثبت شهرداری اظهار کرد: شهرداری تبریز تابلوهای شهری را به دو زبان فارسی و انگلیسی نصب کرده و در سراسر شهر این تابلوها به چشم می خورند.

بنابراین گردشگران خارجی به راحتی می توانند آدرس مورد نیاز خود را پیدا کنند.

این فعال گردشگری افزود: در مکان های گردشگری نیز 2 دوره کلاس های آموزشی در زمینه چگونگی خدمات رسانی و برخورد با گردشگران برای کارکنان این مکان ها برگزار شده و دوره سوم آن از تیر امسال آغاز می شود.

 یکی از مشکلات اصلی تبریز خدمات رسانی ضعیف نیروی انسانی است و باید دوره های آموزشی برای نیروی انسانی حمل و نقل و هتلداری و مکان های پذیرایی نیز برگزار شود که تاکنون برگزار نشده است.
 او درباره زیرساخت های حمل ونقل گفت: راه های مواصلاتی در تبریز بهبود یافته است. رئیس گردشگری ورزشی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است جشنواره ها و مسابقه های ورزشی بسیاری در رویداد تبریز 2018 برگزار شود و قرار است این مسابقه ها در سطح بین المللی اجرا شوند.

 تور دوچرخه سواری که به ثبت جهانی رسیده قرار است در سطح ۵ استان برگزار شود و مسابقه های کاراته، تکواندو، پینگ پنگ، والیبال، فوتسال، کشتی و دو برنامه کوهنوردی بین المللی برگزار خواهد شد.

 او با اشاره به برنامه های مختلف گردشگری در تبریز بیان کرد: جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور جزو 3 جشنواره 5 ستاره دنیا بوده که در جریان این رویداد در تبریز در سطح بین المللی برگزار خواهد شد. همچنین تئاتر خیابانی و جشنواره عکس فیروزه و جشنواره های هنری دیگری نیز در سطح بین المللی برگزار خواهند شد. نظری افزود: جشنواره ها و کارناوال های خیابانی نیز در تبریز برگزار می شوند که بسیاری از آنها محوریت داستانی داشته و داستان اسطوره ها و قهرمان های تاریخی تبریز را روایت می کنند.

سخن پایانی

تبریز 2018 می تواند ارزآوری و درآمدزایی را در سطح ملی و البته اشتغالزایی را در سطح استانی به همراه داشته باشد. همچنین این رویداد کمک شایانی به رشد فروش صنایع دستی به ویژه فرش دستباف می کند. برنامه های متعددی برای این رویداد در نظر گرفته شده است. بدون شک برگزاری مراسم هایی از این دست می تواند در معرفی چهره واقعی ایران به جهانیان نقش بسزایی داشته باشد. در این صورت می توان با توسعه گردشگری جایی برای درآمدهای این صنعت در اقتصاد ایران باز کرد.

1