28 مارس 2024 - 16:21
رئیس هیئت چوگان استان اصفهان:

چوگان آذرماه ثبت جهانی یونسکو می شود

14 ژوئن 2017 - 10:30 dsfr.ir/sl4z3

چوگان آذرماه ثبت جهانی یونسکو می شود
رسول شجاعی
مراسم نمادین بازی چوگان در میدان نقش جهان

رئیس هیئت چوگان استان #اصفهان گفت: پرونده ثبت جهانی #چوگان آذرماه امسال در #یونسکو بازخواهد شد و برای آن رأی گیری می شود.

حسین جعفری در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: رسانه ها در ترویج چوگان نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند و خوشحالیم که امروز بگوییم این رسانه ها بودند که بازی های چوگان در اصفهان و میدان نقش جهان را جهانی کردند.

وی افزود: اصفهان و ایران خاستگاه و زادگاه چوگان هستند و باید تلاش کنیم از این 50 هکتار زمینی که در اختیار هیئت چوگان استان اصفهان قرار گرفته بهترین بهره برداری را ببریم. به همین منظور پیش بینی شده است که مجموعه و زمین های ورزشی چوگان با استانداردهای جهانی در این زمین ساخته شود و امروز زمین ها برای کاشت چمن آماده است.

دو زمین استاندارد جهانی چوگان در اصفهان ساخته می شود

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان ادامه داد: زمین چوگان دو برابر زمین فوتبال است و باید در این 50 هکتار دو زمین استاندارد جهانی چوگان به اضافه سکوهای استاندارد جهانی تماشاگران ساخته شود و مراحل اولیه آن در حال اجرا است.

جعفری با بیان اینکه قصد داریم تا با آماده سازی این دو زمین استاندارد مسابقات جهانی چوگان را سال آینده در اصفهان برگزار کنیم، تصریح کرد: نزدیک به یک سال آینده مجموعه و زمین های جهانی چوگان نقش جهان افتتاح خواهد شد که بلافاصله بازی های منطقه و آسیایی و پس از آن بازی های جهانی را در آن برگزار می کنیم. این مجموعه علاوه بر زمین بازی چوگان مجموعه اصطبل برای اسب ها و تاسیسات جنبی نیز خواهد داشت و در واقع یکی از مهمترین مجموعه های چوگان کشور می شود.

بازی چوگان یک میراث معنوی است

وی با تاکید بر این موضوع که پرونده ثبت جهانی چوگان آذرماه امسال در یونسکو بازخواهد شد و برای آن رأی گیری می شود، گفت: در خصوص چوگان تا جایی که امکان داشته پرونده به یونسکو ارسال شده و حتی برگزاری چوگان در اجلاس ICCN در میدان نقش جهان اصفهان نیز ثبت و به یونسکو ارسال شده است که امیدواریم ایران در آذرماه امسال چوگان را به نام خودش ثبت جهانی کند.

رئیس هیئت چوگان استان اصفهان با اشاره به ثبت انجمن چوگان ایران، افزود: بازی چوگان یک میراث معنوی محسوب می شود و برای این موضوع موزه ای نیز در نزدیکی میدان نقش جهان به نام موزه دائمی چوگان در نظر گرفته ایم که امیدواریم با تجهیز آن یک موزه در شان این ورزش باستانی داشته باشیم.

جعفری با اشاره به اینکه ما سعی داریم که شهرستان ها و استان های مستعد چوگان را در کشور فعال کنیم، اضافه کرد: ما باید بتوانیم خدمات چوگان را به تمام استان های کشور و شهرستان های اصفهان تسری دهیم ما در اصفهان می توانیم سمیرم و فریدن را در این زمینه فعال کنیم.

ساخت مدرسه چوگان در دستور کار

وی تاکید کرد: ساخت مدرسه چوگان نیز در دستور کار است. سعی کرده ایم که خردسالان و کودکان را با این ورزش باستانی آشنا کنیم و یک پویش مردمی با شعار "من حامی چوگان ایرانی هستم" راه اندازی شده تا این ورزش بیش از گذشته در جامعه با توجه مواجه شود.

رییس هیئت چوگان استان اصفهان تاکید کرد: استان اصفهان در مسابقات چوگان سال جاری حتماً در جام های کشوری تیم داری خواهد کرد و چوگان اصفهان باید در سطح کشوری بدرخشد همچنین با مجموعه های نظامی و انتظامی و کارخانه ها صحبت شده است تا در خصوص ترویج این ورزش کمک رسانی کند.

جعفری گفت: چوگان را هنرمندان زنده نگه داشته اند آنها با نقاشی های خود نگذاشتند این ورزش فراموش شود هرچند این ورزش را سنین 15 سال به بالا می توانند انجام دهند، اما ما در مدرسه چوگان فرزندان را با این ورزش باستانی آشنا خواهیم کرد.

گفتنی است، مسابقات جام رمضان چوگان در مجموعه ورزشی چوگان نقش جهان برگزار شد که در پایان تیم عالی قاپو با برتری برابر تیم نقش جهان به مقام قهرمانی رسید.

دیدگاه ها

  • سپهر از خرم آباد پایتخت پارینه سنگی ایران 14 ژوئن 2017 - 17:42

    به همان میزان که روند ثبت جهانی میراث تاریخی-فرهنگی و معنوی اصفهان در یونسکو و در نتیجه افزایش حضور گردشگران در این استان به سرعت طی می شود ثبت جهانی میراث تاریخی-فرهنگی و طبیعی لرستان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده تا لرستان که به قول جهانگردان فرانسوی (قاره کوچک) است از تبدیل شدن به قطب گردشگری محروم بماند.دلیل این تفاوت و فاصله زمین تا آسمان جایگاه این دو استان در صنعت توریسم ایران چیست فقط خدا میداند!تعداد آثار ثبت جهانی شده ی اصفهان در حال حاضر 4است و با ثبت چوگان و روستای ابیانه به عدد6 می رسد.از این سو سهم لرستان از میراث جهانی یونسکو کماکان0 مطلق است!دره ی خرم آباد با محوریت دژ شاپورخواست-مجموعه پل های تاریخی لرستان-بافت تاریخی بروجرد با محوریت مسجد جامع-دره شیرز کوهدشت-زمین لغزش سیمره با محوریت تالاب های پلدختر و اشترانکوه با محوریت دریاچه گهر از جمله آثار تاریخی و طبیعی لرستان هستند که سال های طولانی است در انتظار ثبت جهانی شدن بسر می برند

1