18 آوریل 2024 - 18:15

توسعه تجارت الکترونیک گردشگری در بستر سازمان مدیریت مقصد

13 ژوئن 2017 - 14:30 dsfr.ir/nk5ra

توسعه تجارت الکترونیک گردشگری در بستر سازمان مدیریت مقصد
worksmartandtravel.com
اینترنت مهم ترین کانال توزیع در تجارت الکترونیک گردشگری

سازمان مدیریت مقصد با استفاده از #تجارت الکترونیک به عنوان رابط اصلی، لازم است گردشگران را در تمامی مراحل #سفر همراهی کند.

امروزه گردشگران در برنامه ریزی سفرهای خود و خرید محصولات گردشگری بصورت فزآینده ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند. در این بستر طیف عظیمی از خدمات و تسهیلات از عملیات بانکی و مالی گرفته تا رزرو بلیت هواپیما، هتل، صدور ویزای الکترونیکی و خدمات مرتبط عرضه می شود.

اینترنت به عنوان مهم ترین کانال توزیع در تجارت الکترونیک گردشگری با تکیه بر محتوای اطلاعات بارگذاری شده در وب سایت ها و نرم افزارهای موجود در گوشی های هوشمند به عنوان عامل اصلی و تاثیرگذار بر تصمیمات سفر در عصر حاضر شناخته می شود.

تجارت الکترونیک از منظر خدمات گردشگری در حقیقت در راستای شناسایی، معرفی و تامین خواسته های گردشگران، کسب و کارهای مرتبط و دولت ها بعنوان ذینفعان اصلی این صنعت در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات حرکت نموده و به مجموعه آن ها در کاهش هزینه ها و دسترسی و ارائه آنی خدمات کمک جدی و اساسی می نماید.

قیمت های رقابتی، راحتی استفاده، نمایش مناسب اطلاعات، سرعت و تنوع ارائه خدمات، وفاداری مشتریان، امنیت اطلاعات و سیستم ها، هزینه های عملیاتی و حفاظت از اطلاعات مشتریان جزء مولفه های اساسی و ضروری در موفقیت تجارت الکترونیک در گردشگری به حساب می آیند. از سوی دیگر در کنار مولفه های اشاره شده، محدودیت هایی چون طراحی نامناسب وب سایت ها، محتوای ناقص و قدیمی،تبلیغات ناخواسته و امنیت وب سایت ها در هنگام استفاده از کارت های اعتباری به منظور خرید محصولات گردشگری از مهم ترین دغدغه های استفاده کنندگان می باشد.

مدیریت اثر بخش گردشگری در حال حاضر نیازمند انسجام بخشی کلیه اجزاء و ارکان این صنعت در قالب تشکیل سازمان های مدیریت مقصد بوده تا ضمن برقراری ارتباطات اثر بخش با ذینفعان گردشگری،کلیه فرآیندها ی عرضه خدمات را هماهنگ و دسترسی سریع به آن را در بستر تجارت الکترونیک فراهم ساخته و در جهت توانمند سازی آن حرکت نماید. این موضوع یکی از ضروریات توسعه گردشگری در کشورها در عصر حاضر بوده که عدم توجه به آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به گسترش گردشگری و موفقیت در این حوزه وارد کند.

پرواضح است که توسعه یک سیستم موفق در مقاصد گردشگری با شناخت نیازهای گردشگران به همراه ایجاد برنامه های ترفیعی مناسب به منظور جذب گردشگران بیشتر در کنار سنجش عملکرد اجزاء طراحی شده در محیطی فناورانه محقق می شود و لازم است سازمان مدیریت مقصد با استفاده از تجارت الکترونیک به عنوان رابط اصلی، گردشگران را در تمامی مراحل سفر همراهی کند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر احساس می شود که مقاصد گردشگری برای ارائه خدمات با کیفیت و سریع تر به گردشگران با هم به رقابت می پردازند که در این راستا لازم است تا با استفاده از جدیدترین امکانات و ابزارها در بستر فناوری تلاش کنند تا تجربیات ارزشمند و دلنشینی را به گردشگران منتقل کنند.

1