19 آوریل 2024 - 11:05

تدوین مرامنامه برای جلوگیری از تخلف راهنمایان گردشگری

13 ژوئن 2017 - 12:30 dsfr.ir/b635a

تدوین مرامنامه برای جلوگیری از تخلف راهنمایان گردشگری
بهنام توفیقی
حضور گردشگران در منطقه گردشگری - ساحلی گیسوم استان گیلان

جامعه راهنمایان #گردشگری و تورگردانان برای جلوگیری از تخلفات راهنمایان مرامنامه ای را در حال تدوین دارند تا تخطی فعالان این حوزه را مدیریت کنند.

"دبیر جامعه تورگردانان ایران"

هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردانان ایران پیرو انتشار خبری مبنی بر توصیه آژانس های ژاپنی به گردشگران برای عدم خرید صنایع دستی از فروشگاه های استان اصفهان همراه با راهنمای گردشگری ایرانی گفت: آژانس های توریستی خارجی به گردشگران خود هنگام سفر به ایران اعلام می کنند که از اصفهان صنایع دستی نخرند؛ شاید یکی از علت های آن این باشد که صنایع دستی در کشورمان شناسنامه ندارد، اگر هر محصول و صنایع دستی ما شناسنامه داشت مشخص بود که چه جنسی با کیفیت تر و چه جنسی بی کیفیت تر است، نرخ آن چیست و کجا باید آن را تهیه کرد. باید اتحادیه های صنایع دستی در این موضوع ورود پیدا کنند و دادن شناسنامه به هر اثر را مدیریت کنند تا نگاه های منفی از روی این موضوع برداشته شود.

وی گفت: گاهی گردشگران خارجی کالایی را از ایران می خرند و زمانی که به کشورشان برمی گردند می بینند که در کشور خودشان همان جنس بسیار ارزان تر بوده است. به همین دلیل متأسفانه می توان مشاهده کرد که در برخی از سایت ها هنگام سفر به ایران نوشته شده که اصفهان زیباست اما گول فروشندگان صنایع دستی را نخورید.

شیرازی بیان کرد: راهنمایان پیشانی صنعت گردشگری ما هستند آژآنس های گردشگری تلاش زیادی می کنند که افراد خارجی را جذب کرده و به ایران بیاورند حتی در نمایشگاه ها شرکت می کنند و بازاریابی کرده تا عده کمی حاضر به سفر در ایران شوند و در نهایت آنها را به راهنمای گردشگری می سپارد اگر آن گروه راضی به کشورش برگردد مشخص است که راهنما حرفه ای و منصف بوده است و اگر ناکارآمد بوده باشد آن گروه ناراضی بر می گردد. برخی از مغازه داران از راهنمایان گردشگری سواستفاده می کنند و برای آنها جذابیت ایجاد کرده و می گویند که اگر گردشگران را به مغازه آنها ببرند به آنها سوبسید زیادی می دهند این کار اصولی نیست البته حد و اندازه ای دارد کمیسیونی که برای این کار در نظر گرفته می شود مشخص باید باشد نه اینکه سوبسیدی که به راهنما می دهد را از طریق فروش گرانتر کالا به مسافر جبران کند.

عضو جامعه تورگردانان ایران بیان کرد: چندین بار راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد کرده ایم و در حال حاضر هم مرامنامه ای در حال نوشتن است تا اگر راهنمایان و یا همکاران دیگر تخطی کردند در حد وظیفه خودمان آن را مدیریت کنیم و به همکاران دیگر بگوییم که دیگر با آن فرد همکاری نکنند. این مرام نامه برای راهنمایان گردشگری نیز هست. این مرام نامه با همکاری جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان گردشگری در حال تهیه است.

وی افزود: در کشور حدود 6 هزار راهنمای گردشگری داریم که حدود هزار نفر آنها شغل اولشان راهنمایی است و تخصصی در این حوزه کار می کنند. مگر چند نفر در بین این افراد وجود دارند که چهره بقیه را خراب می کنند؟ تشکل راهنمایان گردشگری نیز با این موضوع مشکل دارد و آنها هم به دنبال این هستند که از این تخلفات جلوگیری کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1