19 مارس 2024 - 09:23

شاغلان صنایع دستی واجد شرایط بیمه می شوند

12 ژوئن 2017 - 16:00 dsfr.ir/d37du

مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف به بیمه کردن هنرمندان صنایع دستی کرد.

مجلس شورای اسلامی #دولت را مکلف کرد تا نسبت به #بیمه کردن تمامی قالیبافان و شاغلان صنایع دستی واجد شرایط اقدام کند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی، در ماده 2 این طرح دولت را مکلف کرد در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کد دار) مصوب 18/5/1388 نسبت به ساماندهی و بیمه کردن کلیه واجدان شرایط اقدام کنند.

براساس تبصره ذیل این ماده، در اجرای قانون فوق، عدم حضور در ساعت معین در محل کار نمی تواند در خصوص فرش و قالی مبنای قطع بیمه قرار گیرد و ارزیابی توسط بازرسان سازمان صرفا براساس مساحت مذکور در ماده 2 قانون فوق الذکر انجام می گیرد. این حکم از ابتدای اجرای یاد شده لازم الاجراست. همچنین در تبصره دیگری مصوب شد دارندگان مجوز فعالیت موضوع قانون فوق از کلیه امتیازات و تعرفه های بخش صنعت در مورد حامل های انرژی، آب، برق و گاز برخوردار می باشند.

براساس این گزارش در تبصره دیگر این ماده نیز که مصوب شد که حمایت های موضوع این قانون با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر دستگاه ها و تشکل های ذیربط در مورد قالیبافی و بافندگی فرش اجرا می شود.

به گزارش ایسنا، براساس مصوبه ماده 1 این طرح، صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی با بهره گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرایند ساخت و تولید محصول به صورت فردی یا گروهی عمدتا با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد. رشته های صنایع دستی از قبیل نساجی سنتی، بافنده های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سنتی، سفال و سرامیک، صنایع دستی چرمی، هنرهای سنتی وابسته به معماری، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع دستی استخوان، رودوزی های سنتی، آبگینه، صنایع دستی کاغذی، طراحی و نقاشی سنتی، سازهای سنتی، میناکاری و پیشه های وابسته به گروه های یاد شده می باشند.

براساس تبصره ذیل این ماده نیز تشخیص مصادیق صنایع دستی و اشخاص فعال در صنایع دستی موضوع این ماده که فاقد بیمه تامین اجتماعی می باشند، جهت برخورداری از بیمه مذکور حسب مورد با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

1