28 مارس 2024 - 15:44
در آیین نکوداشت روز جهانی صنایع دستی عنوان شد

صنایع دستی، محور اشتغال پایدار

11 ژوئن 2017 - 13:10 dsfr.ir/k549c

صنایع دستی، محور اشتغال پایدار
کانال تلگرام زهرا احمدی پور
بازدید دکتر احمدی پور از موزه زیلوهای تاریخی در کاروانسرای شاه عباسی میبد

تنها راه برون رفت از تنگنای بیکاری در بسیاری از استان های محروم و کمتر توسعه یافته توجه به صنایع دستی است.

"زهرا احمدی پور"

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تنها راه برون رفت از تنگنای بیکاری در استان ها را صنایع دستی می داند. به گفته زهرا احمدی پور امسال برنامه ای در نظر گرفته شده تا برای 75 هزار نفر در حوزه صنایع دستی اشتغالزایی شود.

وی این خبر را در آیینی که برای بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی برگزار شده بود، اعلام کرد. در این آیین همچنین معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد فروش در نمایشگاه های صنایع دستی به رشد 40 درصدی رسیده است. به گفته او در سال 95 صادرات صنایع دستی 36 درصد رشد داشته و به مرز 250 میلیون دلار رسیده است.

چاره ای جز توجه به صنایع دستی نداریم

زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مراسم روز جهانی صنایع دستی که 20 خرداد در این سازمان برگزار شد، گفت: تنها راه برون رفت از تنگنای بیکاری در بسیاری از استان های محروم و کمتر توسعه یافته توجه به صنایع دستی است. صنایع دستی به استان های مختلف کشور امکان می دهد که محور توسعه باشند. معاون رئیس جمهوری افزود: توانسته ایم توسعه و همگانی کردن صنایع دستی را به عنوان موضوعی جدی و اولویت دار بین همکاران مان در دولت مطرح کنیم و این از اهمیت بسیاری برخوردار است.

او افزود: در سال 1396 که با عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» نامگذاری شده مدیران دولت معتقدند اگر قرار باشد با رویکرد اقتصاد مقاومتی، نگاه به درون و با استفاده از ظرفیت های داخلی اقتصاد کشور را شکوفا کنیم، چاره ای جز توجه به صنایع کوچک در قالب صنایع دستی نداریم و باید در این حوزه برنامه ریزی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: صنایع دستی به عنوان یک هنرصنعت، ضمن اینکه از اصالت برخوردار است، با خودش گفتمانی را مطرح می کند که می تواند در تبیین سبک زندگی به ما یاری رساند، ضمن آنکه این هنرصنعت در هر استان، بنا بر وضعیت جغرافیایی و اقتصادی آن استان، می تواند مزیت هایی ایجاد کند که به ایجاد اشتغال بینجامد. او افزود: امسال ما با همین رویکرد استان هایی را از منظر فرصت هایی که در حوزه صنایع دستی دارند، شناسایی کرده ایم تا بررسی شود تا چه اندازه می توانند به تولید کمک کنند و در سرانه ملی سهم داشته باشند و اینکه در اشتغالزایی تا چه حد تاثیرگذارند.

معاون رئیس جمهوری، در ادامه، از بررسی طرحی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور ایجاد 75 هزار شغل با استفاده از مزیت های صنایع دستی خبر داد و گفت: این طرح را امسال که سال نخست اجرای برنامه ششم توسعه است به صورت جدی پیگیری می کنیم.

ایجاد اشتغال پایدار با صنایع دستی

احمدی پور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز مطرح کرده ایم و در این باره با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم رایزنی هایی انجام شده و آنها نیز پذیرفته اند پایدارترین صنعتی که در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» می تواند به اشتغالزایی منجر شود، صنایع دستی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در برخی از استان ها مانند سیستان وبلوچستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان، به صورت آزمایشی، طرح هایی در هر 3 حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف ایجاد اشتغال بنا گذاشته ایم و این بسته را به شورای عالی اشتغال و قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز ارائه کرده ایم. وی همچنین به امضای تفاهمنامه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با وزارت کشور در سال گذشته اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهمنامه در شهرهای کمتر از 100 هزار نفر جمعیت، بازارچه های دائمی صنایع دستی با استفاده از امکانات دهیاری ها و شهرداری ها احداث می شود. احمدی پور همچنین به همکاری های این سازمان با مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: با همکاری مجلس در حوزه اشتغالزایی با استفاده از ظرفیت صنایع دستی طرح حمایتی صنایع دستی را پیگیری می کنیم که در این طرح تمرکز روی مناطق روستایی و شهرهای کمترتوسعه یافته است.

صنایع دستی باید گفتمان غالب فرهنگی شود

احمدی پور در ادامه گفت: اگر قصد داشته باشیم یک الگوی ویژه ایرانی اسلامی در کشور طراحی و افتخار کنیم به اینکه این الگو را داریم، ناگزیر از توجه به صنایع دستی هستیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: اگر بتوانیم از حضور صنایع دستی در چرخه روزمره زندگی خود حظ بصری ببریم زندگی زیباتری خواهیم داشت و در این میان، کاربردی کردن صنایع دستی نیازمند خلاقیتی است که شما هنرمندان صنایع دستی از آن برخوردارید. او افزود: امیدوارم شاهد روزی باشیم که این هنرصنعت، در عین اینکه برای ما یکی از گفتمان های غالب فرهنگی تلقی می شود، در تولید ثروت و ایجاد اشتغال نیز به ما کمک کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به نقش آمایش سرزمینی در توسعه و رونق صنایع دستی، خاطرنشان کرد: در تهیه سند ملی صنایع دستی نیز به آمایش سرزمینی توجه ویژه ای شده است.

رشد فروش داخلی و صادرات صنایع دستی

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی گفت: در دولت یازدهم شاهد رشد صنایع دستی بوده ایم و این رشد سال های گذشته پیوسته و هم بسته بوده است. او افزود: امیدوارم صنایع دستی روزبه روز جایگاه خود را بهتر از گذشته پیدا کند، و این رویداد با جابه جایی ارزش ها امکان پذیر است نه با جابه جایی اسم ها.

وی بیان کرد: سال 95 صنایع دستی کامیابی ها و ناکامی هایی داشت که خوشبختانه کامیابی های ما در این حوزه بیشتر و سال 95 سال پرباری برای صنایع دستی بوده است، به گونه ای که وضعیت صادرات ما 36 درصد افزایش یافته و به مرز 250 میلیون دلار نزدیک شده ایم.

نامورمطلق گفت: در برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی به رشد 40 درصدی رسیده ایم و فروش نمایشگاه های ملی به 3 میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه گشایش مرکز فروش صنایع دستی در هلند و فروش صنایع دستی ایران در کشورهای مختلف از موفقیت های ما در حوزه بین المللی بوده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: بازارچه های موقت ما به حدود 978 بازارچه رسیده اند و موفق به راه اندازی 10 بازارچه صنایع دستی شده ایم. نخستین جشن تولید و نمایشگاه هزاردستان را برگزار کرده ایم و سامانه «زبردستان» نیز راه اندازی شده که درحال حاضر، 8 هزار نفر در آن ثبت نام کرده اند. نامورمطلق افزود: در کنار این ها شاهد برگزاری نخستین جشنواره فجر صنایع دستی بوده ایم و به زودی فاز دوم سامانه زبردستان را نیز راه اندازی می کنیم.

او ادامه داد: سال 95 برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی بعد از 70 سال در ایران، برگزاری 2 نشست منطقه ای آسیا و اقیانوسیه در تبریز و اصفهان، انتخاب 2 شهر ایرانی به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی، کسب 10 مهر اصالت، کسب 9 نشان جغرافیایی ملی و یک نشان جغرافیایی بین المللی، راه اندازی دفتر غرب آسیا و ... از مهم ترین موفقیت های این معاونت بوده است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: در کنار همه این موفقیت ها، راه اندازی یک گالری ملی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد یکی دیگر از موفقیت های ما بوده که باعث شده آثار هنرمندان ما در این مکان عرضه شود، زیرا قبل از آن مکانی در شأن هنرمندان مان، نداشتیم. نامورمطلق گفت: از محل صندوق کارآفرینی امید 18 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان پرداخت کرده ایم.

معضل بیمه هنرمندان همچنان حل نشده است

نامور مطلق همچنین به دغدغه ها و کمبودهای حوزه هنرهای دستی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین مشکلات ما موضوع بیمه هنرمندان است که البته رایزنی های مختلفی انجام شده و به زودی این مشکل برطرف می شود، اما قبول دارم یکی از ناکامی های ما در این حوزه همین بیمه هنرمندان بوده است.

وی در ادامه به ارائه تسهیلات به هنرمندان اشاره کرد و افزود: اگرچه به هنرمندان سال های گذشته تسهیلات مناسبی ارائه شده، با این حال هنوز اعتقاد داریم این تسهیلات ارائه شده پاسخگوی نیازهای هنرمندان ما نبوده است. معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی در پوست خود نمی گنجد ادامه داد: ما برای توسعه و پیشرفت نیازمند تغییر ساختاریم و پیش تر در این زمینه با خانم احمدی پور نیز صحبت کرده ایم که او هم مدافع این نظر است که باید برای توسعه و رونق صنایع دستی ساختارها تغییر کند. نامورمطلق در ادامه گفت: در حوزه قانون گذاری خوشبختانه طرحی به مجلس شورای اسلامی ارائه داده ایم که درباره این طرح قرار بود چهارشنبه هفته گذشته در مجلس بحث شود اما به دلیل حادثه تروریستی روز چهارشنبه این اتفاق نیفتاد و در هفته جاری قرار است در مجلس بررسی شود؛ درخواست من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که برای تصویب این طرح به ما کمک کنند. او با بیان اینکه هدف گذاری معاونت صنایع دستی کشور در این حوزه ایجاد یک میلیون شغل و دستیابی به یک میلیارد دلار صادرات تا پایان برنامه ششم توسعه است، افزود: رشد صنایع دستی در سال های گذشته و در دولت تدبیر و امید پیوسته و هم بسته بوده است. در تمام بخش ها رشد داشته ایم و موضوع های مهمی مانند سوغات زیارتی را به طور کلان حل کرده و به این فکر کرده ایم که صنایع دستی ما صنایع فرودستی نباشند، بلکه صنایع فرادستی و کلان و محور فعالیت های مان دانایی باشد.

نسل جدید و مدرن صنایع دستی

نامورمطلق در ادامه گفت: نسل جدید صنایع دستی متولد شده و یکی از اهداف ما بازگرداندن اخلاق و جایگاه هنرمندان صنایع دستی با تجاری کردن آن است، زیرا در دولت قبل هنرمندان را به دولت وابسته کرده بودند، اما ما به دنبال رونق بخشی به صنایع دستی هستیم به گونه ای که هنرمندان ما بتوانند با غول های صنایع دستی دنیا رقابت کنند. صنایع دستی غبارروبی شده و سهم خود را در بازارهای داخلی و خارجی پیدا کرده است.

صنایع دستی با معنویت عجین شده است

محمدرضا واعظ مهدوی، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه نیز در این آیین گفت: صنایع دستی نقش مهمی در تبیین هنرهای دینی دارد و این حوزه با معنویت عجین شده است. وی افزود: صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی به ویژه اشتغال خانگی دارد و ما آماده ایم با تمام توان به این حوزه کمک کنیم. واعظ مهدوی ادامه داد: به تازگی تفاهمنامه ای با معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری امضا کرده ایم و موضوع تبلیغات صنایع دستی در بودجه 96 درنظر گرفته شده است. معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: بازاریابی های جدید و بازارهای ملی و بین المللی و موضوع های مرتبط با بیمه هنرمندان باید موردتوجه قرار گیرد و اعلام آمادگی می کنیم با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقداماتی انجام دهیم که برای باز کردن گلوگاه های پیش روی این عرصه ضرورت دارد.

او بیان کرد: ما نیز دسترسی به یک میلیون شغل و صادرات یک میلیارددلاری را تا پایان برنامه ششم توسعه، که هدف گذاری شده، دنبال می کنیم و در این حوزه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری خواهیم کرد.

پرچم صنایع دستی همچنان برافراشته است

علی وقفچی، نماینده مردم زنجان و رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی در آیین روز جهانی صنایع دستی گفت: با وجود گذشت هزاران سال از قدمت صنایع دستی، پرچم صنایع دستی ایران در دنیا همچنان برافراشته است. خلأیی که امروز در دنیا با آن روبه رو هستیم توجه به ابعاد انسانی است و هنر بهترین و ارزان ترین راه برای تکامل انسان است. او افزود: رئیس جمهوری، وزیران کابینه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید در حوزه صنایع دستی ورود جدی داشته باشند. گاهی گمان می کنم هنر ایرانیان مظلوم واقع شده درحالی که از شأن والایی برخوردار است؛ برای نمونه، وقتی به نگارخانه مرحوم رسام عرب زاده رفتم در برابر این همه زیبایی و در مقابل هنر این مرد بزرگ احساس عجز کردم. او در ادامه گفت: اگر قرار است در حوزه صنایع دستی موفقیت بیشتری کسب کنیم لازم است حلقه های متعددی را به هم بپیوندیم تا صنایع دستی مانند زنجیری حفظ شود و رونق بگیرد.

بیمه هنرمندان سنتی را برقرار کنید

بهروز سیف اللهی، هنرمند پیشکسوت صنایع دستی نیز در این آیین گفت: بعد از 8 سال تخریب و مدیریت ناکارآمد در سال های 84 تا 92 اکنون شاهد روزهای خوب صنایع دستی هستیم. او افزود: بیمه یکی از مهم ترین دغدغه های ما است اما اعتقاد داریم این موضوع را بیشتر از آنکه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دنبال کنیم، باید در سازمان تامین اجتماعی پیگیری کنیم، زیرا این موضوع در مجلس شورای اسلامی در سال های گذشته تصویب می شود، اما سازمان تامین اجتماعی قانون مصوب مجلس را زیرپا می گذارد. این هنرمند پیشکسوت در ادامه صحبت های خود افزود: از سازمان تامین اجتماعی می خواهیم به برقراری بیمه هنرمندان اقدام کند. سیف اللهی با اشاره به انتخاب احمدی پور به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عملکرد کاری 7ماهه او را مثبت ارزیابی کرد و آن را گواهی بر اراده مصمم معاون رئیس جمهوری برای توسعه صنایع دستی برشمرد.

این هنرمند پیشکسوت صنایع دستی در ادامه گفت: در بحث اشتغال پایدار یکی از مولفه های تاثیرگذار محافظت و صیانت از مشاغل موجود است که این امر به ایجاد انگیزه در افراد جدید برای ورود به این مشاغل منجر می شود و در این میان، صنایع دستی موقعیت های فراوانی برای افراد فراهم می کند تا در مشاغل مربوط به این حوزه فعالیت کنند. سیف اللهی ادامه داد: آموزش های علمی، استفاده از ذخایر علمی مانند استادان رشته های مختلف، استانداردسازی کارگاه های تولیدی، برقراری دوباره بیمه های قبلی به ویژه بیمه استادان و پیشکسوتان، حذف واسطه ها، ایجاد تشکل ها با هدف اتخاذ تصمیم های واحد و مشارکت هر چه فعال تر در قالب تعاونی ها، دستیابی به سهم بیشتر از بازارهای خارجی، ورود مجلس شورای اسلامی برای رفع قوانین دست وپا گیر گمرکی، گشایش دفاتر نمایندگی صنایع دستی در کشورهای مختلف و ... از مهم ترین موضوع هایی هستند که برای توسعه بخشی به صنایع دستی و رونق گرفتن آن باید به آنها توجه کرد.

1